Hluk emitovaný držákem kotoučové brzdy

Abstract
Tématem této diplomové práce jsou brzdy z pohledu akustického komfortu. Úvodní teoretickou část tvoří rešerše, představující jednotlivé druhy běžně se vyskytujících brzdových hluků a dále jsou zde popsány mechanismy vzniku a následného šíření těchto hluků do okolí. Závěr rešerše je pak věnován způsobům používaným pro odhalování těchto hluků při vývoji brzdy.Praktická část práce se zabývá změnou frekvenčních vlastností držáku kotoučové brzdy, která se objevila poté, co se obrábění zkoumaného dílu přesunulo na jiný obráběcí stroj. Kromě bližšího představení vlastního zkoumaného brzdového držáku a způsobu jeho kontroly jsou zde dále detailně popsány jednotlivé kroky, provedené ve snaze odhalit příčiny zpozorované změny frekvenčních vlastností statistická analýza, kontrola způsobu měření, kontrola rozměrů pomocí 3D skeneru a porovnání experimentálně získaných výsledků s výsledky CAE simulace. Závěr práce je pak věnován několika návrhům možných opatření, sloužící ke zlepšení současného stavu a případnému zamezení vzniku podobných problémů v budoucnu.
Topic of this diploma thesis are brakes from the point of view of acoustic comfort. The introductory theoretical part consists of research dealing with various kinds of brake noise occurring during vehicle operation and there is also presented the mechanism causing this noise and its spreading to the environment. End of this research is devoted to the methods used to detects introduced noise during development of the brakes.The practical part of this thesis deals with the change of the frequency characteristics of the brake carrier that occurred after change of the machine centre. Except detail introduction of the checked carrier and method of its inspection there are also described individual steps taken to reveal the causes of observed changes in frequency characteristics statistical analysis, measurements methods check, dimension check with 3D scanner and comparison measured results with results of CAE simulations. The conclusion of this thesis is devoted to several precaution suggestions, which serve to improve the current situation and eventually to avoid similar problems in the future.
Description
Subject(s)
brzdový držák, NVH, brzdový hluk, vibrace, vlastní frekvence, modální analýza, brake carrier, NVH, brake noise, vibration, eigenfrequency, modal analysis
Citation
ISSN
ISBN
Collections