2015/2 - Science of Economics
Permanent URI for this collection
ACC Journal, ročník XXI 2015/2
Recenzovali:
doc. Ing. Marcela Kožená, Ph. D. - Univerzita Pardubice
doc. Ing. Šárka Laboutková, Technická univerzita v Liberci
Recenzovali:
doc. Ing. Marcela Kožená, Ph. D. - Univerzita Pardubice
doc. Ing. Šárka Laboutková, Technická univerzita v Liberci
Browse
Browsing 2015/2 - Science of Economics by Title
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- ItemDie Automobilindustrie in der Europäischen Union und deren Konkurrenzfähigkeit in der Welt(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Vošta, Milan; Kocourek, AlešV poslední dekádě byl automobilový průmysl jedním z nejrychleji rostoucích průmyslových oborů. Stal se rovněž jedním z nejvýznamnějších odvětví hospodářství Evropské unie, prodělal ovšem také řadu strukturálních a teritoriálních přesunů. Právě z těchto důvodů je na místě prověřit konkurenceschopnost automobilového průmyslu na národní úrovni, analyzovat dlouhodobé vývojové trendy v EU, dát je do globálního kontextu, načrtnout pravděpodobné změny v nejbližší budoucnosti a upozornit na potenciální hrozby. Článek využívá metod statistické analýzy vývoje symetrických indexů projevených komparativních výhod k hledání trendů určujících podobu automobilového průmyslu v EU. Autoři poukazují na přesuny konkurenceschopnosti od tradičních západoevropských producentů automobilů ve prospěch nových členských států EU, ale také od USA a Kanady ve prospěch nových, rychle rostoucích rozvojových zemí. Stručný nástin reakce Evropské komise na uvedené proměny automobilového průmyslu v podobě Akčního plánu CARS 2020 nabízí závěrečná část článku.
- ItemBewertung und Ausbildung finanzieller Fähigkeiten der Jugend(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Kurczewska, Justyna; Solarz, MałgorzataFinanční znalosti a dovednosti jsou podmínkou správného nakládání s finančními prostředky domácnosti, chrání před finanční exkluzí. Cílem tohoto příspěvku je vyhodnocení míry finanční gramotnosti mládeže a prezentace vybraných vzdělávacích aktivit zaměřených na mladé Poláky, které mají zdokonalit jejich finanční znalosti a dovednosti. Dosavadní průzkumy a výsledky uskutečněného dotazníkového šetření dokládají, že finanční gramotnost mládeže z Dolního Slezska je nepostačující. Polské finanční instituce vnímají potřebu vyvíjení různých mechanismů pro zvýšení finančního povědomí mladých lidí, nicméně rozsah uskutečňovaných vzdělávacích aktivit je příliš malý vzhledem k potřebám, a je také náhodný.
- ItemDer ethische Kodex als eines Instrumentes für die Schaffung des Respekts für moralische Werte(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Simová, JozefínaČlánek se zabývá procesem tvorby etického kodexu na Ekonomické fakultě Technické univerzity v Liberci. Prezentuje etický kodex, který byl vytvořen studenty jako nástroj pro respektování jejich morálních hodnot. Cílem článku je ukázat proces tvorby etického kodexu, který neklade důraz pouze na obsah kodexu, ale také demonstruje zapojení studentů do jeho tvorby tak, aby kodex reflektoval jejich vlastní morální hodnoty a pravidla. Článek poukazuje na to, že zatímco tvorba etického kodexu byla iniciativou studenti, jeho zavedení do praxe a průběžná revize je primární záležitostí vedení fakulty. Je úlohou vedení fakulty a akademických pracovníků, aby podněcovali studenty k užívání etického kodexu jako nástroje pro vytvoření respektu vůči morálním hodnotám a vytvoření pozitivnější etické atmosféry na fakultě.
- ItemDie Kennung der Polarisierungsgrad der Landkreise NUTS4 in Niederschlesien mit der Benutzung des Maßes der Wirtschaftsentwicklung(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Zarówna, Marta; Dyrda, DagmaraIdentifikace a výzkum rozvojových disproporcí regionů má velký význam z hlediska efektivity činností prováděných v rámci regionální politiky. Cílem tohoto článku bylo popsat stupeň polarizace jednotlivých okresů v Dolnoslezském vojvodství a rozdělit tyto oblasti do skupin z hlediska úrovně rozvoje v letech 2003, 2008 a 2013. V první kapitole je prezentován přehled polarizační teorie a přehled dosavadního výzkumu. V následující kapitole jsou podrobně popsány cíle a oblasti výzkumu. Třetí kapitola je věnována metodologii výzkumu se zaměřením na syntetické ukazatele hospodářského růstu. V závěrečné části jsou prezentovány výsledky provedených výzkumů
- ItemDie Metropole als die höchste Form der Organisation von Raum(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Humen-Kłyza, AgnieszkaStále více pozornosti je věnováno metropolím, což je mimo jiné způsobeno jejich vlivem na změnu paradigmatu ekonomického rozvoje. Cílem příspěvku je prezentovat nejvýznamnější otázky problematiky metropole jako územně-strukturálního celku. Východiskem je zde analýza procesu ovlivňujícího její vznik – procesu metropolizace uskutečněna z hlediska faktorů ovlivňujících jeho začátek a vliv procesu na okolí. Část věnovaná definicím řeší otázku rozdílných pojmů, se kterými se lze setkat v odborné literatuře. Jsou zde prezentovány koncepce rozvoje metropole, její definice, imanentní charakteristiky, které ji odlišují od jiných měst, a také funkce, které metropole plní ve svém okolí.
- ItemPersonalmarketing unter den Bedingungen tschechischer Unternehmen(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Maršíková, Kateřina; Myslivcová, SvětlanaPříspěvek pojednává o personálním marketingu, který je možno považovat za poměrně nový nástroj v oblasti řízení lidských zdrojů a který se soustřeďuje na zvyšování spokojenosti pracovníků, zlepšování rozvoje pracovníků, tedy celkově na zlepšování kvality lidského pracovního života. S ohledem na to, že je tento pojem poměrně nový,příspěvek se ve své úvodní části zabývá teoretickými východisky personálního marketingu. Ve druhé, rozsáhlejší části pojednává o přípravné a realizační fázi primárního, kvantitativního výzkumu, jehož hlavním cílem bylo zhodnotit míru využití personálního marketingu u firem, které lze nazvat největšími zaměstnavateli v Liberckém kraji. Předmětem interpretace výzkumu v příspěvku je především odpověď na otázku, zda odborníci na lidské zdroje v podnicích v Libereckém kraji s personálním marketingem pracují, v jaké míře a které konkrétní nástroje jsou v praxi využívány.
- ItemVerbesserung der Qualität von Dienstleistungen mit Hilfe der Technik Mystery Shopping(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Eger, Ludvík; Mičík, MichalPříspěvek je zaměřen na kvalitu služeb poskytovanou zákazníkům a speciálně na zákaznicky orientovanou komunikaci při prodeji v České republice. Pro poskytování excelentních služeb musí organizace průběžně zjišťovat potřeby a přání zákazníků a kontrolovat prodejní proces včetně komunikace orientované na zákazníky. Účelem výzkumné studie bylo zjistit úroveň komunikace se zákazníky ve vybraných oblastech obchodu v České republice. Výzkum byl realizován v šesti regionech v malých i velkých městech v obchodech, které byly vybrány pro zjištění úrovně zákaznicky orientované komunikace. Výstupy výzkumu ukazují, že za poslední roky došlo k pozitivním změnám v úrovni prodeje. Bylo také potvrzeno, že komunikace se zákazníky je lepší v malých obchodech proti velkým obchodům. Výsledky jsou významné pro management prodeje v zaměření na zlepšování prodeje. Využitelné jsou pro trénink prodejní síly a pro zlepšování kvality prodeje.
- ItemWie einzelne steuern die Konvergenz der Besteuerung in der Europäischen Union beeinflussen(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2015) Bušovská, Monika; Bušovský, LadislavZ původní čistě ekonomicky orientované spolupráce se zrodila komunita s názvem Evropská unie, která nyní spolupracuje v celé řadě oblastí a ani daňová politika není výjimkou. Tento článek vychází z prací, které poukazují na daňovou konvergenci v EU. Cílem je kvantifikovat vliv daňového mixu a daňové konkurence na sbližování daňových systémů v EU. Empirická část práce využívá panelové regrese s fixními efekty pro 28 zemí EU v letech 1965 – 2011. Dva sestrojené modely vykazují statisticky významný pozitivní vliv všech determinantů na konvergenci efektivního daňového zatížení. Nejdůležitějšími faktory daňové konvergence jsou dle výsledných hodnot daňová konkurence a majetkové daně. Všechny modely splňují diagnostické testy a jsou ekonometricky robustní. Výsledky mohou být považovány za relevantní s dostatečnou vypovídací schopnosti.