Rok 2017
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rok 2017 by Title
Now showing 1 - 19 of 19
Results Per Page
Sort Options
- ItemAnalýza proudění u dvoudobých spalovacích motorů(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Poucha, Vít; ; Moc Lubomír, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55346; Stuchlík Martin, Ing. Konzultant : 60189; Novák Pavel, Ing. Konzultant2 : 65843Tato disertační práce shrnuje poznatky z numerických výpočtů simulujících výměnu obsahu válce dvoudobého motoru pomocí metody CFD. Pro reálný dvoudobý motor byl sestaven simulační model, jehož funkce byla experimentálně ověřena.Početní model nestacionárního děje, jehož základem je zjednodušená geometrie, byl aplikovaný na několik různých režimů motoru. Práce blíže zkoumá vliv turbulentních modelů na konečné výsledky simulace. Hodnotícím kritériem výpočtu byly hodnoty účinností popisující dokonalost vypláchnutí válce novou náplní.Pro ověření simulací se experimentální část zabývá vyhodnocením kvality výměny obsahu válce ze vzorku plynů, které byly získané pomocí odběrného ventilu umístěného v hlavě válce.
- ItemCharakteristika materiálu a rozvoj deformace hořčíkových plechů v oblasti mezních stavů(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Bělková, Monika; ; Solfronk Pavel, doc. Ing. Ph.D. Skolitel : 55399; Vavruška Jan, Ing. Ph.D. Konzultant : 61059; Sporka Michal, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 64767Předkládaná disertační práce hodnotí mechanické vlastnosti hořčíkové slitiny vhodné k tváření za zvýšené teploty. Cílem práce je provést měření materiálových charakteristik tenkých hořčíkových plechů s ohledem na různé teploty tváření, nalézt odpovídající koeficienty aproximačních křivek pro budoucí numerické simulace tváření. Stěžejní částí práce bylo zkonstruovat vyhřívané zkušební nářadí, s kterým lze stanovit diagramy mezních přetvoření (DMP) za různých teplot tváření. Disertační práce poskytuje nezbytné informace a vytváří ucelený přehled materiálové charakteristiky tenkých plechů hořčíku vhodných k tváření. Velký objem experimentů byl věnován optickému měření deformace, které poskytuje detailnější informace o chování zkoumaného materiálu. Výsledky práce mohou sloužit jako podklad pro další výzkum tvářitelných hořčíkových plechů popř. pro výrobu dílů karosérie automobilu a zároveň je lze použít jako vstupy pro numerickou simulaci tvářecích procesů. V neposlední řadě obeznámí vědeckou veřejnost s úskalím této progresivní neželezné slitiny a s jejím využitím v oblasti tváření kovů.
- ItemChování impaktoru nohy při zkouškách ochrany chodců(Technická Univerzita v Liberci, 2016-10-1) Pažout, Miroslav; ; Němeček Pavel, prof. Dr. Ing. Skolitel : 55345; Kamenický Jan, Ing. Ph.D. Konzultant : 57742; Pokorná Marie, Bc. Konzultant2 : 64516Tato práce se v teoretickém úvodu zabývá stručným přehledem historie pasivní bezpečnosti včetně ochrany chodců a statistickými důvody pro zkoušky pasivní bezpečnosti. Dále jsou popsány předpisy, které se ochranou chodců zabývají a určují podmínky testů. Práce řeší testy impaktory, tedy od rozměření zón, do kterých impaktor naráží, přes podmínky testu až po výstup ze zkoušek. Tím se dostává k výzkumné části, jejíž cílem je popsat chování relativně složitého impaktoru Flex PLI na vozidle. Porovnány a popsány jsou testy na dvou konceptech automobilu. V práci je vysvětlena možnost přístupu k výsledkům klasickým náhledem pouze na maximální hodnoty a navržena metodika jejich možné predikce. Také je ovšem rozebráním komplexnějších informací z více snímačů najednou poukázáno na nevýhody omezení se pouze na maxima. Je vysvětlen průběh nárazu a chování impaktoru nohy během něho. Důležitou součástí je i zjištění souvislostí mezi testy navzájem a to, jak dokáží popsat přední část vozidla s ohledem na jednotlivé snímače impaktoru. V závěru jsou naznačeny opět možnosti predikce výsledků za pomoci již proběhlých testů na sousedních pozicích a možnosti směřování dalšího výzkumu v této oblasti.
- ItemIniciace zážehu směsi zapalovací svíčkou(Technická Univerzita v Liberci, 2010-10-1) Dittrich, Aleš; ; Laurin Josef, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55347; Bakalová Totka, Ing. Ph.D. Konzultant : 63158; Němeček Tomáš, Ing. MBA;Sova Martin Konzultant2 : 66455;66456Disertační práce se zabývá problematikou iniciace zážehu směsi zapalovací svíčkou u zážehových spalovacích motorů. Pozornost je věnována popisu problematiky počátečních podmínek ve válci zážehového motoru v okamžiku před přeskokem jiskry mezi elektrodami zapalovací svíčky. Podstatná část práce je následně věnována experimentálnímu výzkumu a měření na vozidlovém zážehovém motoru s využitím dostupné (a v práci popsané) techniky, kterými disponují laboratoře Katedry vozidel a motorů na TUL. Cílem disertační práce je výzkum průběhu spalování palivovzdušné směsi v zážehovém motoru.
- ItemModelování globálních mechanických vlastností na základě experimentálního stanovení vlastností lokálních(Technická Univerzita v Liberci, 2012-10-1) Burik, Peter; ; Pešek Ladislav, prof. Ing. CSc. Skolitel : 65051; Stuchlík Martin, Ing. Konzultant : 60189; Novák Pavel, Ing. Konzultant2 : 65843Kombináciou chemického zloženia a podmienok spracovania môžeme vytvoriť širokú škálu ocelí s rôznou mikroštruktúrou, ktoré majú rôzne mechanické vlastnosti. Nízkouhlíková oceľ patrí medzi najpoužívanejšiu oceľ pre jej priemernú pevnosť, húževnatosť, zvariteľnosť a pod.. V súčasnosti sa však zvyšuje dopyt pre ocele, ktoré majú vysokú pevnosť a lepšie plastické vlastnosti ako má nízkouhlíková oceľ. Aby sme zlepšili mechanické vlastnosti ocelí s konvenčným chemickým zložením, je potrebné vytvárať ocele so zložitejšou mikroštruktúrou. Optimálnu mikroštruktúru s požadovanými pevnostnými a plastickými vlastnosťmi je možné dosiahnuť pomocou viacerých materiálových variant, ktoré sa najprv vyrobia a následne sa skúšajú ich mechanické vlastnosti. Hlavnou myšlienkou dizertačnej práce je vytvoriť a použiť fyzikálny model na vytvorenie materiálu s požadovanými vlastnosťami bez potreby rozsiahleho experimentálneho vyšetrovania. Tento model je založený na vzťahu medzi mikroštruktúrou a mechanickými vlastnosťami. Makroskopické (globálne) mechanické vlastnosti ocelí sú závislé od mikroštruktúry, kryštalografickej orientácie zrna, rozloženia jednotlivých fáz a pod.. Na vytvorenie fyzikálneho modelu je preto potrebné poznať mechanické vlastnosti jednotlivých fáz v oceli. Lokálne mechanické vlastnosti budeme merať v mierke veľkosti zrna. Nanomechanické testovanie pomocou inštrumentovanej indentačnej metódy predstavuje jednoduchý spôsob pre kvantitatívnu charakteristiku jednotlivých fáz v mikroštruktúre, pretože je to vhodná technika pre charakteristiku materiálov v malých objemoch. Pomocou inštrumentovanej indentačnej metódy môžeme merať lokálne mechanické vlastnosti (indentačnú tvrdosť HIT, indentačný modul EIT, indentačnú energiu: celkovú W, elastickú Wel, plastickú Wpl) jednotlivých mikroštruktúrnych zložiek v multifázovom materiáli. Tým získame informácie vhodné na vývoj nových materiálov a modelovanie.Aby sme mohli prepojiť mechanické vlastnosti v rôznych mierkach použijeme makromechanický prístup založený na objemovom podiele komponentu, ktorý umožňuje popísať heterogenity pomocou veličín mechaniky kontinua. Cieľom je odvodiť efektívne materiálové vlastnosti jednotlivých mikroštruktúrnych komponentov materiálu a kvantifikovať vplyv mikroštruktúrnych zložiek (hranice zrna, kryštalografická orientácia a pod.). V práci použijeme na modelovanie globálnych mechanických vlastností zmiešavacie pravidlo, to je, že makroskopické vlastnosti materiálu, zloženého z dvoch, alebo viacerých komponentov, získame ako súčet objemových podielov jednotlivých komponentov krát ich individuálne vlastnosti. Modelovanie pomocou zmiešavacieho pravidla budeme vykonávať v mikroštruktúrnom režime modelovania.Experimentálny materiál tvoria oceľové plechy používané v automobilovom priemysle, a to oceľový plech s jednokomponentnou mikroštruktúrou (oceľ bez interstícií), ktorá slúži na overenie spoľahlivosti zmiešavacieho pravidla a tri akosti oceľových plechov s dvojkomponentnou mikroštruktúrou (mikrolegovaná oceľ, dvojfázová oceľ).
- ItemNávrh řízení rotačního pneumatického motoru(Technická Univerzita v Liberci, 2016-10-1) Vavroušek, Miroslav; ; Olehla Miroslav, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55317; Mokrý Pavel, prof. Ing. Ph.D. Konzultant : 55790; Pokorná Marie, Bc. Konzultant2 : 64516Práce stručně charakterizuje návrh řízení rotačního pneumatického pohonu se zaměřením na možnosti řízení nelineárních soustav s využitím neuronových sítí a genetických algoritmů. V úvodní části je provedena rešerše současného stavu problematiky. Výsledek rešerše je zpracován jako teoretický podklad pro další práci. První oblastí rešerše jsou prvky pneumatických obvodů od výroby stlačeného média pro jeho využití. Zevrubně jsou popsány, rozděleny a charakterizovány jednotlivé typy pneumatických pohonů. Následuje stručný popis teorie systémů a řízení, doplněný kapitolou o dynamických systémech. Další část rešerše je zaměřena na elektronické měřicí a řídicí systémy. V závěru úvodního přehledu jsou popsány biologické algoritmy. Mezi představené algoritmy patří umělé neuronové sítě a genetické algoritmy, které byly využity při vyhodnocení měření a návrhu řídicích struktur. V dalším textu jsou zachyceny přípravné práce pro identifikační měření motoru a regulované soustavy. Tyto činnosti zahrnovaly konstrukci měřicího přípravku a stavbu regulované soustavy. Na výsledné soustavě byla provedena série měření. Z měření byla vytvořena řada charakteristik a závislostí jednotlivých veličin. Postupně byly proměřeny jednotlivé komponenty pneumatického obvodu a zváženy jejich možnosti při řízení tlaku a průtoku stlačeného vzduchu. Na pneumatickém motoru byly zjištěny závislosti otáček a krouticího momentu na nastaveném pracovním tlaku a průtoku vzduchu. Z jednotlivých měření byly vyvozeny závěry využité při dalším postupu. Vyhodnocen byl příkon a výkon motoru. Práce také předkládá informace o měření statických charakteristik otáček na řídicím napětí a pracovním tlaku. Tato charakteristika je silně nelineární a v práci jsou proto navrženy dvě metody pro linearizaci statické charakteristiky. První metodou je linearizace pomocí inverzní aproximace a druhým přístupem je sestavení linearizačního prvku s natrénovanou neuronovou sítí. Soubor měření je uzavřen průběhem linearizovaných přechodových charakteristik. Vyhodnoceny jsou také dynamické charakteristiky zaznamenávající reakci systému na změnu vstupních parametrů. V závěru práce je stručně nastíněn návrh jednotlivých komponent řídicího systému. Vytvořené komponenty lze rozdělit na pomocné systémy, ovladače a regulátory. Komponenty jsou tvořené umělými neuronovými sítěmi. Parametry neuronových síti byly nalezeny pomocí genetických algoritmů. Charakteristiky příkonu a výkonu motoru umožnily navrhnout komponenty zohledňující účinnost motoru. Práce je uzavřena zhodnocením dosažených výsledků a úvahou nad budoucími směry dalšího výzkumu.
- ItemNumerické simulační výpočty ve slévárenských procesech a materiálech(Technická Univerzita v Liberci, 2012-10-1) Horáček, Josef; ; Nová Iva, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55405; Stuchlík Martin, Ing. Konzultant : 60189; Novák Pavel, Ing. Konzultant2 : 65843Disertační práce se zabývá posouzením vlivu jednotlivých tepelně-fyzikálních veličin na stabilitu simulačního výpočtu tuhnutí a chladnutí odlitků ve slévárenských formách. Současně se zaměřuje na stanovení teplotní závislosti součinitelů přestupu a prostupu tepla.Práce se dále zabývá problematikou, která se zaměřuje na výsledný produkt samotného procesu lití, kterým je odlitek. Tím je myšleno chování struktury odlitku po odlití, tedy predikce chování vazeb mezi grafitem a matricí v rámci působení vnějších sil a napěťových stavů. V rámci toho je důležité, aby makroskopické mechanické vlastnosti materiálu byly založeny na jeho mikromechanickém chování.
- ItemPlazmochemické úpravy za účelem funkcionalizace povrchu(Technická Univerzita v Liberci, 2016-10-1) Černý, Pavel; ; Špatenka Petr, prof. RNDr. CSc. Skolitel : 55457; Kubín Jiří, Ing. Ph.D. Konzultant : 54933; Hanelová Veronika, MgA. Konzultant2 : 65889Cílem disertační práce byla příprava kompozitních materiálů na bázi ter-moplastů vyztužených přírodními vlákny. V rámci této práce byl nejprve připraven hydrofobní celulózový substrát ve výboji Gliding Arc. Dále byl vyvinut a optimalizován proces funkcionalizace práškové celulózy silanový-mi skupinami ve směsi s HMDSO v nízkotlakém mikrovlnném plazmovém výboji, která byla v připravených kompozitních materiálech použita jako vlákenná výztuž. Byla studována souvislost mezi procesními parametry (procesní plyn, výkon budícího zdroje, průtok par prekurzoru, doba ošetře-ní) a makroskopickými vlastnostmi ošetřené celulózy. Pro porovnání byly připraveny rovněž vzorky kompozitních materiálů obsahujících celulózu ošetřenou v kyslíku bez HMDSO a vzorky obsahující vazebné činidlo PP-g-MA. Jako matrice byl použit neošetřený polypropylen, polypropylen ošetřený ve vzduchovém plazmatu a polypropylen s redukovanou velikostí práškových částic. U ošetřené celulózy byla testována smáčivost, morfologie (SEM) a chemické složení povrchu (XPS). U připravených vzorků kompo-zitních materiálů bylo studováno mezifázové rozhraní (SEM) a základní mechanické vlastnosti.
- ItemŘízení přenosu a odrazu zvuku v akustické trubici semi-aktivní metodou s impedančním bočníkem(Technická Univerzita v Liberci, 2016-10-1) Kašpárek, Michal; ; Olehla Miroslav, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55317; Mokrý Pavel, prof. Ing. Ph.D. Konzultant : 55790; Pokorná Marie, Bc. Konzultant2 : 64516Tento text se věnuje problematice semi-aktivního tlumení zvuku s využitím metody aktivního řízení tuhosti (AEC, Active Elasticity Control). Jsou zde představeny metody využívající AEC pro řízení tuhosti piezoelektrického aktuátoru (PSD, Piezoelectric Shunt Damping) a elektrodynamického reproduktoru (EMSD, Electromagnetic Shunt Damping). Toto řízení tuhosti je možné díky faktoru elektromechanické vazby daných aktuátorů, díky kterému připojená zátěž aktuátoru v podobě impedančního bočníku (pasivního či aktivního jednobranu) ovlivňuje mechanické vlastnosti povrchu aktuátoru a tím i jeho akustickou impedanci. Během řešení práce byla nejprve využita metoda dvoumikrofonového měření koeficientu akustické odrazivosti vzorku v impedanční trubici pro experimentální ověření nasimulovaného průběhu ideální impedanční zátěže. Tato měřicí metoda byla poté rozšířena na čtyřmikrofonovou měřicí metodu, využitou pro analýzu akustické transmisivity zkonstruovaného akustického PSD vzorku. Semi-aktivní kompozitní vzorek na bázi MFC (Macro Fiber Composite) piezoelektrických aktuátorů byl zkoumán s různými druhy připojené impedanční zátěže se zaměřením na koeficient akustické transmisivity. Důraz byl kladen na vývoj, testování a verifikaci čtyřmikrofonové měřicí metody využívající akustickou impedanční trubici, jejíž funkce a použitelný frekvenční rozsah byl definován na základě měření v bezodrazné komoře.
- ItemStrategie rozvrhování pracovníků na výrobní linky(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Vavruška, Jan; ; Manlig František, doc. Dr. Ing. Skolitel : 55383; Stuchlík Martin, Ing. Konzultant : 60189; Novák Pavel, Ing. Konzultant2 : 65843Předkládaná práce vychází ze stavu řešení problematiky výrobních systémů a logistiky na pracovišti Katedry výrobních systémů a automatizace, Fakulty strojní Technické univerzity v Liberci a navazuje na problematiku rozvrhování zakázek Ing. Františka Koblasy, Ph.D. Návaznost spočívá v obecném analyzování stavu problematiky technických řešení a jejich vlivu na řízení a efektivitu výroby a ve vytipování oblastí, kde a v jaké míře, případně s jakým efektem je možné ji ovlivnit organizačními opatřeními v oblasti strategie řízení dílny. V rámci práce byl také vytvořen model pro ověřování efektivity strategií při rozvrhování pracovníků pomocí simulace.Autor práce se zabývá problematikou rozvrhování a řízení pracovníků na úrovní mistra, supervizora a teamleadera. Přesněji jeho práce je orientována na montážní a výrobní linky s filozofií One piece flow. V práci jsou rozebrány současné způsoby balancování a rozvrhování pracovníků, spolu s jejich výhodami a nevýhodami.Pozornost je věnována především systémům obsluhy linek, rozvrhování pracovníků a balancování. Dále se zaměřuje na výrobu s výrobkovým mixem, realizovanou na pracovištích do O s výskytem tzv. plovoucích úzkých míst. Jsou definovány hypotézy předpokládaného chování výrobního systému při uplatnění tří strategií: Work zone, Rabbit chase a Bucket brigades. Hypotézy byly ověřovány pomocí simulačních experimentů v prostředí Witnessu. Experimentálně byly ověřovány klíčové vlastnosti jednotlivých strategií při rozvrhování výrobních úkolů v rámci výrobního (montážního) týmu.V průmyslové praxi byly ověřeny požadavky na simulační modely. Do modelů byly doplněny další, ovlivňující výsledky experimentů. V rámci testování jednotlivých strategií na jednom z montážních úseků byly vysledovány požadavky na monitorování práce v rámci montážního týmu. Výstupy experimentů byly následně diskutovány. Byly tak významně rozšířeny poznatky o vybraných strategiích, především adaptabilita strategií na nedokonalosti reálného prostředí, které byly při teoretické formulaci strategií zanedbány.Na základě nově získaných poznatků byla vytvořena metodika pro podporu rozhodování při volbě strategie týkající se rozvrhování a řízení pracovníků na flexibilních výrobních linkách.Získané poznatky o chování výrobního systému při uplatnění jednotlivých strategií obsluhy a vytvořené simulační modely a experimenty společně s vytvořenou metodikou mají pomoci při rozhodovacích procesech na úrovni dílny. Rozšiřují tak možnosti systémů určených na podporu rozhodování DSS (z angl. Decision Support Systems).
- ItemTermodynamické procesy při akumulaci tepla ve vodních zásobnících(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Švarc, Petr; ; Dvořák Václav, doc. Ing. Ph.D. Skolitel : 55439; Lepšík Petr, doc. Ing. Ph.D. Konzultant : 57619; Sporka Michal, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 64767Tato práce shrnuje výsledky studia termodynamických procesů objevujících se při nabíjení a vybíjení vodních akumulačních zásobníků tepla. Obsahuje popis a posouzení různých způsobů ukládání tepelné energie a procesů vyskytujících se při přívodu a odvodu tepla z akumulačních zásobníků. Vyšetřování a posuzování dějů doprovázejících provoz zařízení bylo provedeno pomocí teoretických, numerických, ale i experimentálních metod. K teoretické studii byly použity základní zákony přenosu tepla a hmoty a znalosti termodynamiky. Byla aplikována teorie podobnosti pro studium dějů, ke kterým dochází při nabíjení a vybíjení vodních akumulačních zásobníků tepla, a pro studium přestupu tepla z horizontálně uloženého válce ve vodním prostředí. Pro numerické vyšetřování byly použity shodné fyzikální modely, byly definovány materiálové vlastnosti, okrajové a počáteční podmínky analogické se současně prováděnými experimenty. Získané výsledky byly porovnávány s výsledky ostatních autorů zabývajících se obdobnou tématikou. Pomocí provedených rozborů byly zkoumané děje identifikovány a kvantitativně a kvalitativně zhodnoceny.
- ItemVliv materiálů na velikost kritických deformací(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Jíra, Tomáš; ; Solfronk Pavel, doc. Ing. Ph.D. Skolitel : 55399; Vavruška Jan, Ing. Ph.D. Konzultant : 61059; Sporka Michal, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 64767Disertační práce se zabývá problematikou tváření karosářských výlisků z hlubokotažných ocelí. Vzhledem k náročnosti technologie tváření u těchto dílců nepravidelných tvarů byla pozornost zaměřena na oblasti, které vykazovaly vysoký stupeň přetvoření. Disertační práce je úzce svázána s aktuálními tématy technologie tváření a její problematiky z prostředí sériové výroby karosářských dílců. Cílem bylo provést výzkum, který by odhalil příčiny vzniku defektů a nestability při tváření a rozšířil tak dosavadní poznatky a znalosti z této oblasti. Použité výzkumné vzorky byly podrobeny sérii technologických a materiálových rozborů s cílem prohloubení vazeb mezi těmito vědními obory. Výsledky práce poodhalují příčiny a hlediska vzniku nestability rozvoje plastické deformace v oblastech mezních přetvoření. Výchozí poznatky je možno dále rozvíjet a aplikovat při prohlubování znalostí v oboru technologie tváření.
- ItemVývoj zařízení ke stanovení odvozeného cetanového čísla paliv(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Holubec, Radek; ; Laurin Josef, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55347; Lepšík Petr, doc. Ing. Ph.D. Konzultant : 57619; Sporka Michal, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 64767Práce se zabývá vývojem, stavbou a kalibrací zkušebního zařízení ke stanovení odvozeného cetanového čísla paliv pro vznětové motory. Ke stanovení OCČ se využívá dobré korelace průtahu vznícení a vznětlivosti paliva vstříknutého do ohřátého stlačeného vzduchu. Na rozdíl od obdobných zařízení založených na měření pouze jedné veličiny (průtahu vznícení) využívá zařízení vyvinuté na KVM za účelem zpřesnění stanovení OCČ hodnotu teploty náplně a gradient teploty stěny komory. Další zdokonalení spočívá v použití moderního palivového systému (common rail), který umožňuje vytvořit podmínky vstřiku podobné podmínkám u moderních vznětových motorů.
- ItemVýzkum aplikačních možností uhlíkových nanotrubic v termoplastických polymerních matricích(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-11) Vácha, Jan; ; Lenfeld Petr, prof. Dr. Ing. Skolitel : 55397; Kamenický Jan, Ing. Ph.D. Konzultant : 57742; Pokorná Marie, Bc. Konzultant2 : 64516Tato dizertační práce se zabývá výzkumem aplikačních možností polymerního nanokompozitu s uhlíkovými nanotrubicemi. Jako hlavní matrice jsou použity různé polymerní termoplastické matrice, do kterých jsou v daném hmotnostním poměru přidány více-stěnné uhlíkové nanotrubice (MWCNTs) jako nanoplnivo. Na přípravu zkušebních vzorků byla použita technologie vstřikování plastů, u které je hodnocena možnost zpracovávat zkoumané materiály v průmyslové výrobě. Cílem práce je pomocí zkoušek mechanických, elektrických vlastností a za pomoci elektronové mikroskopie zhodnotit vlivy nanoplniva na výsledné vlastnosti nanokompozitu. Kokrétně bude zhodnocen vliv na měrný elektrický odpor a elektromagnetickou stínící účinnost. Dalším cílem je získat data, podle kterých by se dali predikovat požadované finální elektrické a elektromagnetické stínící vlastnosti a ověřit jejich možnou korelaci. Kromě těchto výstupů budou výsledky sloužit jako databáze vlastností uhlíkových nanokompozitů.
- ItemVýzkum vlivů progresivních způsobů chlazení u vybraných technologií obrábění(Technická Univerzita v Liberci, 2016-10-1) Ledvina, Miloslav; ; Ganev Nikolaj, prof. Ing. CSc. Skolitel : 64360; Mokrý Pavel, prof. Ing. Ph.D. Konzultant : 55790; Bršťáková Jana, Ing. Konzultant2 : 65765Předkládaná práce poskytuje informace o možnosti využití plynných médií v procesu obrábění. Hlavním cílem předkládané práce bylo ověřit plynná média v procesu obrábění při zachování stejné kvality výroby jako při použití kapalných médií. Nezbytné základní pojmy týkající se řešené problematiky a vztahy jsou uvedeny v teoretické části práce. Do této části práce jsou zahrnuty přehledně informace o zvolených technologiích obrábění. Dále je zde stručně uveden vznik tepla při procesu obrábění, odvod vzniklého tepla z místa řezu do okolí a význam procesních médií pro odvod tepla z místa řezu.Dosažení cíle je věnována kompletně celá experimentální část práce, která obsahuje informace o konkrétních zvolených parametrech, vytvořených metodikách hodnocení a výsledcích výzkumu. V závěrečné části práce je uvedeno shrnutí výsledků a poznatků.
- ItemVzduchové tlumení sedadla řidiče(Technická Univerzita v Liberci, 2012-10-1) Kohl, Ondřej; ; Pešík Lubomír, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55222; Stuchlík Martin, Ing. Konzultant : 60189; Novák Pavel, Ing. Konzultant2 : 65843KOHL, O. Vzduchové tlumení sedadla řidiče. Liberec: Katedra částí a mechanismů strojů, Fakulta strojní, Technická univerzita v Liberci, 2017. 93 stran. Dizertační práce, vedoucí: Prof. Ing. Lubomír PEŠÍK, CSc.Dizertační práce se týká dynamického a konstrukčního řešení pružícího podstavce sedadla řidiče se vzduchovým tlumením, jehož princip vznikl v rámci spolupráce Technické univerzity v Liberci a firmy Grammer AG, Amberg (SRN). Součástí výsledků dizertační práce je rovněž funkční prototyp pružícího podstavce a soubory měření kinematických veličin kmitání sedadla řidiče získaných za účelem optimalizace jeho dynamických parametrů.Tento systém nahrazuje v konstrukci pasivních pružících podstavců sedadel řidiče běžně používaný hydraulický teleskopický tlumič kmitů a vyznačuje se tím, že do vodícího mechanismu podstavce jsou zavěšeny alespoň dvě pneumatické pružiny, jejich silové účinky ve stavu statické rovnováhy působí navzájem proti sobě. Vzduchového tlumení se dociluje pneumatickým spojením obou pružin přes vhodně nastavený škrtící prvek. V tom případě se silové účinky pneumatických pružin v oblasti rezonance navzájem fázově posunou obdobně, jako je tomu u obvyklého konstrukčního řešení pomocí hydraulického teleskopického tlumiče kmitů.Účinek řešeného vzduchového tlumení je konfrontován se stávajícím řešením na základě amplitudových frekvenčních charakteristik výchylky a zrychlení, disipované energie, kvantifikačních ukazatelů hygienických norem atd.Dynamické vlastnosti řešeného systému jsou identifikovány jak na základě výpočtů mechanických, tak i měření kinematických veličin kmitání v laboratorních podmínkách na vyrobeném funkčním vzorku.Přednosti vzduchového tlumení se ukazují zejména v minimalizaci amplitud výchylek kmitů sedadla v rezonanční oblasti a odstranění nežádoucího tlumení mimo tuto oblast. Tato skutečnost se bezprostředně odráží ve zlepšení ukazatelů hygienických norem.
- ItemZAJIŠTĚNÍ KVALITY ODPOROVÝCH BODOVÝCH SVARŮ NA ZÁKLADĚ ANALÝZY ČASOVÝCH PRŮBĚHŮ VYBRANÝCH VELIČIN SVAŘOVACÍHO PROCESU(Technická Univerzita v Liberci, 2012-10-1) Pacák, Jiří; ; Neumann Heinz, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55404; Vavruška Jan, Ing. Ph.D. Konzultant : 61059; Sporka Michal, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 64767Hlavním tématem disertační práce je vyhodnocení provedeného odporového bodového svaru z průběhu naměřených hodnot elektrických veličin při svařovacím procesu. Pozornost bude věnována celkové životnosti svařovacích elektrod v automobilovém průmyslu při robotickém odporovém bodovém svařování včetně technologické operace frézování svařovacích elektrod. Hledání nových způsobů hodnocení provedených bodových svarů v automobilovém průmyslu je velmi žádané. Je to z důvodů většího nasazení vysokopevnostních plechů při výrobě karosérie, u kterých je velmi obtížné aplikovat současné zkušební metody. V disertační práci jsou popsány jednotlivé faktory, které ovlivňují výslednou kvalitu provedeného odporového bodového svaru. Dále je popsán současný způsob řízení odporového bodového svařovacího procesu. V experimentální části disertační práce je řešena problematika bodového svařování vysokopevnostních plechů na konkrétním svařenci modelu Škoda Octavia. Stanovení vlivu tloušťky povlaku u termomechanicky zpracovaných ocelí na stabilitu svařovacího procesu. Druhým experimentem je frézování svařovacích elektrod a následná automatická kontrola kvality ofrézování svařovacích elektrod na základě průběhu elektrických veličin v čase. Kvalita frézování svařovacích elektrod je velmi důležitá pro stabilitu svařovacího procesu a celkovou životnost svařovacích elektrod. Vadně provedená technologická operace frézování je velmi častou příčinou nevyhovujících bodových svarů v automobilovém průmyslu. Na základě výsledků jednotlivých experimentů bude možné stanovit hlavní příčiny nestability svařovacího procesu při odporovém bodovém svařování vysokopevnostních plechů. Při nalezení vzájemné závislosti průběhu elektrických veličin v čase při odporovém bodovém svařování bude možné definovat automatický kontrolní systém pro vyhodnocení kvality při technologické operaci frézování svařovacích elektrod a výsledné kvality bodového svaru.
- ItemZážehové motory při provozu na biobutanolová paliva(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Pechout, Martin; ; Laurin Josef, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55347; Stuchlík Martin, Ing. Konzultant : 60189; Novák Pavel, Ing. Konzultant2 : 65843Práce se zaobírá možnostmi použití paliv obsahujících butanol, jakožto alkoholu vyrobitelného z obnovitelných zdrojů, v současných zážehových motorech.Z teoretické rozvahy vyplývá, že vlastnosti obou uvažovaných izomerů (n-butanolu a iso butanolu) jsou v mnohém výhodnější oproti etanolu, kdy vyniká například nižší nutný nárůst doby vstřiku (přibližně 21%) pro butanol nežli prakticky dvojnásobný pro etanol.Spalování butanolu bylo zkoumáno na motoru s otevřeným řízením za několika vybraných provozních režimů a na vozidlovém motoru se standardní řídicí jednotkou při ustálených režimech, pokrývajících většinu provozní oblasti motoru. U vozidlového motoru byla také sledována míra zachování výchozí bohatosti směsi a u obou pak průběh hoření, teploty a složení výfukových plynů. Výsledkem je doporučené mírné snížení předstihu zážehu za nízkých zatížení, zejména pro n-butanol. Dále bylo u obou motorů konstatováno snižování teplot výfukových plynů s rostoucí náhradou benzinu butanolem. Rovněž třísložkový katalytický reaktor vykazoval schopnost korektní funkce bez ohledu na podíl butanolu v palivu. Zároveň se však v nemalé míře projevila vysoká teplota varu butanolu, deformující destilační křivku, a vedoucí k výraznému zhoršení startovatelnosti studeného motoru. U zkoušeného vozidlového motoru se projevila již od středních podílů butanolu.Jízdní zkoušky za reálných podmínek při provozu prohřátého motoru ukazují úspěšnost adaptace řídicí jednotky motoru pro jednotlivé podíly butanolu včetně vysokých. Část vozidel byla schopna za reálného provozu s prohřátým motorem akceptovat bez jakýchkoliv úprav poloviční, a v některých případech i vyšší, podíl butanolu za cenu problematické startovatelnosti. V případě přímého vstřiku paliva byla testována pouze nižší koncentrace, avšak bez zaznamenatelných potíží. V případech úspěšné adaptace převládaly emise plynných znečišťujících látek srovnatelné s provozem na benzin. Navíc výsledky ukazují výrazný pokles produkce pevných částic při přímém vstřiku paliva do válce. Dále jsou v teoretické rovině porovnána opatření pro zachování startovatelnosti motoru, která byla zjištěna jako problematická při přídavku butanolu.Z experimentů na malých motorech vyplývá možnost zachovat nezměněnou bohatost směsi jednoduchou úpravou karburátoru, srovnatelné či nižší produkce sledovaných plynných znečišťujících látek a výrazný pokles emitovaných pevných částic. Daní za toto je zhoršená startovatelnost studeného motoru při vysokých koncentracích butanolu a několikanásobný nárůst množství vypouštěných aldehydů, je-li místo benzinu spalován butanol.Celkově lze pro oba izomery butanolu očekávat obdobný potenciál pro úspěšné nahrazení benzinu v řádu nízkých až vysokých desítek procent v závislosti na míře úprav motorů.
- ItemZnalosti a jejich role ve výrobních systémech(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Heligar Svobodová, Lucie; ; Manlig František, doc. Dr. Ing. Skolitel : 55383; Kamenický Jan, Ing. Ph.D. Konzultant : 57742; Pokorná Marie, Bc. Konzultant2 : 64516Bez znalostních pracovníků není možno rozvíjet a inovovat procesy, bez inovativních spolehlivých procesů není možno uspokojovat zákazníky a bez spokojených zákazníků není možno dosahovat obratu a zisku.Nároky na znalosti a dovednosti dnes rostou exponenciálně. Výrobní společnosti rozvíjejí své znalosti a know-how, nicméně mnoho znalostí se také ztrácí díky fluktuaci zaměstnanců. Udržení znalostí se tak stává klíčové pro zachování konkurenceschopnosti firmy a její další rozvoj. A to na všech úrovních podniku. Udržením znalostí a know-how ve výrobní společnosti se proto nezabývají pouze personalisté. Tato oblast je natolik důležitá, že se stává standardní náplní řídících pracovníků na všech úrovních organizace a jejich každodenní péče o zaměstnance. Zapracování nových pracovníků je nyní zejména hlavní činností jejich nadřízených pracovníků tedy například mistrů ve výrobě, nikoliv pouze personalistů. Práce svým zaměřením směruje do popisované oblasti a zabývá se úlohou znalostí ve výrobních systémech. Orientuje se zejména na malé a střední firmy (SME Small and Medium Enterprices). Jejím cílem je nabídnout řídícím, technicky orientovaným pracovníkům na úrovni dílny či středního managementu způsob, jak udržet znalosti ve výrobní firmě. Konkrétně to znamená, že práce navrhuje metodiky pro jednoduchý popis a analýzu současného stavu péče o znalosti ve firmách i pro stanovení silných a slabých stránek firmy v této oblasti, definuje závislost mezi soft skills (tzv. měkkými dovednostmi) a hard skills (tzv. tvrdými dovednostmi) a tím naznačuje a usnadňuje cestu k nalezení standardních opatření, které jsou zásadní pro další firemní rozvoj. Tato disertační práce dále rozvíjí model porovnávající indikátory Soft čili tzv. měkké dovednosti a indikátory hard tzv. tvrdé dovednosti. Práce obsahuje i zkušenosti z testování ve třech výrobních firmách.