Rok 2023
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Rok 2023 by Title
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
- Item27. ročník Semináře o výuce matematiky pro učitele SŠ a 2. stupně ZŠ(Technical University of Liberec, ) Ferdiánová, Věra; Jednota českých matematiků a fyzikůKrátka zpráva o 27. ročníku Semináře o výuce matematiky pro středoškolské a základoškolské učitele a pozvánka na další ročník 2.2.2024
- ItemBaťova prvočísla(Technical University of Liberec, ) Křížek, Michal; Jednota českých matematiků a fyzikůA new class of prime numbers - Baťa primes - is introduced. A positive integer is called a Baťa prime of class k if it ends with at least k 9s. We prove that for any positive integer k there exist infinitely many Baťa primes of class k. Some generalizations of this statement are given as well.
- ItemČeskoslovenská matematická olympiáda v 50. letech 20. století(Technical University of Liberec, ) Bušková, Petra; Durnová, Helena; Jednota českých matematiků a fyzikůS Matematickou olympiádou se dnes setkávají již žáci 5. ročníku ZŠ. Je pro ně jednou ze soutěží, které se zohledňují při přijímání na víceletá gymnázia. Většina učitelů matematiky však tuší, že se jedná o nejstarší z předmětových olympiád. V tomto příspěvku nahlédneme do historie prvních osmi ročníků, a to od vzniku československé matematické olympiády v roce 1951 do vzniku Mezinárodní matematické olympiády v roce 1959, přičemž se zaměříme na obraz soutěže v očích matematiků, kteří ji pořádali, a veřejnosti, včetně soutěžících.
- ItemDag Hrubý oceněn Učenou společností České republiky(Technical University of Liberec, ) Fuchs, Eduard; Jednota českých matematiků a fyzikůMedailonek k ocenění Daga Hrubého Učenou společností České republiky.
- ItemJak by finanční gramotnost rozvíjel Pacioli?(Technical University of Liberec, ) Čechák, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek představuje stať Particularis de Computis et Scripturis, kterou publikoval renesanční profesor matematiky Luca Pacioli a která je dodnes považována za první text systematicky se věnující účetnictví. Cílem článku však není pouze shrnout hlavní myšlenky tohoto pojednání, ale na jejich základě zkonstruovat úvahu o tom, jak by Pacioli rozvíjel finanční gramotnost žáků. Z článku vyplývá, že Pacioliho text lze i v dnešní době považovat za zajímavý inspirační zdroj pro práci pedagoga, který se problematice finančního vzdělávání věnuje.
- ItemJak Frank Wilcoxon pomohl statistikům objevit neparametrické testy(Technical University of Liberec, ) Emanovský, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůMezi často používané neparametrické testy statistické významnosti patří Wilcoxonovy testy. Autorem matematického modelu, na kterém jsou tyto testy založeny, je americký statistik Frank Wilcoxon (1892–1965). Článek popisuje podstatu a vznik těchto testů, zejména Wilcoxonova párového testu, v matematickém a historickém kontextu.
- ItemJedinákova posloupnost(Technical University of Liberec, ) Dlab, Vlastimil; Martišek, Dalibor; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek upozorňuje na skutečnost, že žádná posloupnost není určena konečným počtem svých členů a podává návod, jak matematicky definovat její libovolné prodloužení.
- ItemLetní škola geometrie 2022(Technical University of Liberec, ) Moravcová, Vlasta; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek podává stručnou informaci o proběhlém semináři pro pedagogy Letní škola geometrie, který se konal ve dnech 1. až 4. července 2022 v České Lípě.
- ItemManhattanská a maximová metrika v úlohách školské geometrie(Technical University of Liberec, ) Moravcová, Vlasta; Skálová, Zuzana; Jednota českých matematiků a fyzikůCílem článku je představit sérii úloh, v nichž mají žáci za úkol najít de facto množiny bodů dané vlastnosti v rovině, pracují však se vzdálenostmi na principu manhattanské či maximové metriky. Úlohy jsou vhodné již pro žáky základních škol, jejich gradací však lze tvořit úlohy vhodné i pro žáky starší. V článku je také připomenuta potřebná matematická teorie, kterou sice žáci k řešení úloh znát nemusí, avšak pedagog by s ní měl být obeznámen.
- ItemMatematické soutěže pohledem učitelů(Technical University of Liberec, ) Žárská, Gabriela; Zemánek, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůMatematické soutěže mohou být velmi užitečným nástrojem pro zvýšení zájmu o matematiku mezi žáky a studenty. V tomto článku přinášíme zamyšlení nad pozitivními i negativními aspekty těchto soutěží. Toto je první část ze série článků pojednávajících o matematických soutěžích.
- ItemMatematika a fyzika ve škole, Jevíčko 16.-18.8.2023(Technical University of Liberec, ) Staněk, Miroslav; Jednota českých matematiků a fyzikůZpráva o průběhu semináře Matematika a fyzika ve škole pro učitele matematiky a fyziky v Jevíčku od 16. do 18.8.2023.
- ItemMatematika pro život(Technical University of Liberec, ) Kaslová, Michaela; Jednota českých matematiků a fyzikůAutor publikace, Christian (Kit) Yates, je absolventem Oxfordu: DPhil. , téma práce Mathematical Biology a M.Sc. na téma Maths Modelling and Scientific computing. V současnosti působí na Univerzitě v Bath. Jeho zaměření publikací má jedno společné: bez matematiky se neobejdeme.
- ItemMetodické materiály typu Nedokončené strategie jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy(Technical University of Liberec, ) Jirotková, Darina; Slezáková, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůV článku představujeme jeden nový typ úloh, který vznikl v projektu TAČR – Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol (2020-2023) a jehož hlavním cílem je obohatit spektrum žákovských řešitelských strategií, rozvíjet schopnost žáků řešit slovní úlohy a s tím úzce propojenou metakognici. Dalším cílem je využít specifika slovních úloh jako textu a vhodnými aktivitami zaměřenými na rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti žáků přispět k jejich porozumění slovním úlohám. Nový typ úloh je v článku metodicky popsán a ilustrován dvěma konkrétními úlohami. První z nich lze zadat třem různým úrovním žáků (2. a 3. ročník, 4. až 6. ročník, 7. až 9. ročník). Druhá úloha je určena pro žáky 7. až 9. ročníku.
- ItemMetodické materiály typu Neposedové jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy(Technical University of Liberec, ) Havlíčková, Radka; Mottlová, Karolína; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek představuje netradiční typ slovních úloh a metodické materiály, které nabízí konkrétní způsoby, jak s těmito úlohami pracovat v hodinách matematiky a českého jazyka. Cílem metodických materiálů typu Neposedové je umocnit potřebu žáků vnímat jazykovou i kontextovou rovinu slovních úloh, vyvolat potřebu argumentovat a využívat při řešení reálných zkušeností. Zadání slovních úloh přirozeně vybízí žáky k experimentování, mají tak možnost objevovat nové řešitelské strategie. Na základě tří konkrétních úloh provedeme čtenáře celým procesem práce se slovní úlohou, reflektujeme žákovská řešení a zkušenosti učitelů z prvních pilotáží.
- ItemMetodické materiály typu porovnávání jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy(Technical University of Liberec, ) Vondrová, Naďa; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek představuje jeden typ metodického materiálu, jehož cílem je rozvoj schopnosti řešeni slovní úlohy pomocí rozvoje čtenářských dovedností. Materiály typu porovnávání jsou založeny na navození porovnání strategií řešení slovní úlohy dvou fiktivních dětí. Žáci jsou nejdříve otázkami vedeni k rozboru textu slovní úlohy a uvědomění si, jací aktéři v ní vystupují a jaké jsou mezi nimi vztahy. Jsou doporučeny i jazykové otázky, pomocí niž učitel matematiky či učitel českého jazyka může využít slovní úlohu jako podklad pro rozvoj jazykových dovedností. Jádro práce spočívá v porovnání dvou řešení fiktivních žáků. Mohou to být řešení správná i nesprávná. Žáci jsou vedeni k tomu, aby pochopili danou strategii a uměli zdůvodnit její jednotlivé kroky a u nesprávných řešení identifikovali podstatu chyby. Tímto způsobem se mohou seznámit s různými strategiemi řešení slovní úlohy a naučit se reflektovat podstatu chyb, jichž se žáci při řešení slovních úloh často dopouští.
- ItemMetodické materiály typu Variované slovní úlohy jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy(Technical University of Liberec, ) Sovič, Pavel; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek představuje jeden typ metodického materiálu, jehož cílem je rozvoj schopnosti řešeni slovní úlohy pomocí rozvoje čtenářských dovedností. Klíčovou charakteristikou materiálů typu variované úlohy je skutečnost, že tento rozvoj činí prostřednictvím žákova hlubšího porozumění vnitřní struktuře slovních úloh. Tyto metodické materiály jsou určené především pro 2. stupeň ZŠ, eventuálně žákům SŠ a nabízí vždy jednu základní úlohu a k ní její dvě až tři velmi podobné variace zasazené do stejného kontextu. Odlišnost úloh tkví v matematické struktuře, která mnohdy vede k různým strategiím řešení. Žáci jsou vedeni nejprve ke společné práci s textem základní úlohy a následně k jejímu individuálnímu a skupinovému řešení. Po společné diskusi a představení různých způsobů řešení žáci volí jednu z dalších variovaných úloh a to buď úlohu k procvičení, nebo výzvu. Následuje opět individuální a skupinová práce v závěru doplněná o reflexi zaměřenou na zkoumání rozdílností a specifik jednotlivých úloh.
- ItemMezinárodní den matematiky na PedF UK(Technical University of Liberec, ) Kaslová, Michaela; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek informuje o oslavách Mezinárodního dne matematiky na Katedře matematiky a didaktiky matematiky PedF UK.
- ItemNekonečné rady na strednej škole(Technical University of Liberec, ) Hriňák, Martin; Jednota českých matematiků a fyzikůV článku je analyzovaný vývoj problematiky vyučovania nekonečných radov vo vybraných učebniciach a knihách pre stredoškolákov v posledných desaťročiach na území Československa, Česka a Slovenska až po aktuálny stav štátnych/rámcových vzdelávacích programov a maturitnú skúšku. Bližšie sa pozrieme na Zenónove apórie a teleskopické rady. Uvedieme dva zaujímavé prístupy k definovaniu nekonečných radov.
- ItemObrázky a matematika(Technical University of Liberec, ) Kuřina, František; Jednota českých matematiků a fyzikůAutor se v příspěvku zamýšlí nad úlohou obrázku v matematice. Vizuálním reprezentacím pojmů a postupů ve vyučování je nutno věnovat náležitou péči. Může to přispívat k porozumění matematice.
- ItemPozvánka na konferenci Jak učit matematice žáky ve věku 10–16 let: Jak dělají matematiku jinde?(Technical University of Liberec, ) Krátká, Magdalena; Jednota českých matematiků a fyzikůPozvánka na celostátní konferenci učitelů matematiky zaměřená na žáky 2. stupně základní školy, přechod mezi 1. a 2. stupněm a přechod mezi základní a střední školou.