Browsing by Author "Perný, Jaroslav"
Now showing 1 - 20 of 30
Results Per Page
Sort Options
- ItemAktivizační úlohy o souměrnosti(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Hončíková, Jitka; Perný, Jaroslav
- ItemDidaktické hry a jejich využití při výuce matematiky na 1. stupni(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Krásná, Jaroslava; Perný, JaroslavCílem diplomové práce je vytvořit soubor matematických didaktických her a aktivit a ověřit jejich účinnost při výuce na vztah žáků 1. stupně ZŠ k matematice a na úspěšnost řešení úloh. Práce se skládá ze tří částí, z teoretické, praktické a výzkumné. Ve své teoretické části zmiňuji rámcový a školní vzdělávací program, motivaci jakožto hnací motor ve vzdělávání a netradiční formy a metody vyučování, z nichž se pak speciálně věnuje didaktickým hrám. Do praktické části jsem zpracovala více jak 30 didaktických her a 20 pracovních listů se zaměřením na procvičování různých matematických témat a rozvíjení různých žádoucích kompetencí. V závěrečné části prezentuji výsledky provedeného výzkumu na základní škole ve Stráži pod Ralskem testující vliv didaktických her v hodinách matematiky na oblíbenost tohoto předmětu u žáků 1. stupně ZŠ. Výzkum je doplněn dotazníkem pro učitele, zjišťujícím jejich vztah k výuce matematiky a využívání matematických didaktických her.
- ItemDidaktické hry pro primární vzdělávání(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Nosálová, Eva; Perný, JaroslavThe subject matter of the Graduation Theses is the utilization of doctrinal (didactic) games in mathematics, which can efficiently motivate First Grade pupils in Elementary schools in their own advancement, learning and self-fulfillment. The first part, focused on theory, is going to make acquainted with the possibility of the application of different forms and methods of tuition. The theoretic part is followed by a Memorial volume of doctrinal games for teachers, followed further by the solitary research, which testifies ? by means of the pupil?s portfolio ? selected, non-fundamental tasks through the working experience. I suppose that the Memorial volume can become a suitable help for teachers in work-experience.
- ItemFunkce - Matematické hry a aktivity pro střední školy(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Vančurová, Barbora; Perný, JaroslavDiplomová práce se zabývá využitím didaktických her při výuce matematiky na středních školách, a to hlavně v rámci vzdělávací oblasti Závislosti a funkční vztahy. Teoretická část se věnuje charakteristice a teorii funkcí a didaktických her. Didaktická hra se dá využít i na středních školách nejen pro motivaci, ale i pro předávání dovedností a znalostí. V praktické části jsou uvedeny ukázky didaktických her s jejich popisem. Výzkumná část zahrnuje dotazníky pro učitele i studenty, které jsou zaměřené na využití didaktických her při výuce matematiky na středních školách v Jablonci nad Nisou. Cílem tohoto šetření bylo zjistit oblibu a míru využití didaktických her v matematice mezi učiteli i studenty. Součástí práce je soubor aktivit a her, která může sloužit učitelům matematiky jako pomůcka při výuce funkcí.
- ItemGeometrické hry pro utváření představivosti žáků na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Morávková, Klára; Perný, JaroslavDiplomová práce je zaměřena na možnosti rozvíjení prostorové představivosti na 1. stupni základních škol. Rozdělena je do několika tématických částí. V úvodu mé práce jsem stanovila základní hypotézy. Teoretická část je zaměřena především na psychologii představivosti, na postavení matematiky, hlavně však geometrie, na základní škole. Zmíněna je i historie matematiky a osnovy geometrie jednotlivých vzdělávacích programů. Další část zahrnuje samotný výzkum na školách. Pomocí dotazníků a tastů je zjišťována úroveň prostorové představivostí u dětí 1. stupně základních škol a rozdíly mezi žáky ze škol vesnických a městských. Pojednává se zde také o tom, zda má nějaký význam zařazování úloh na rozvoj prostorové představivosti do výuky. V závěru jsem pak shrnula výsledky výzkumu včetně ověření stanovených hypotéz. Součástí diplomové práce je také vytvořená sbírka úloh, která je zaměřena především na rozvíjení prostorové představivosti.
- ItemGeometrie v architektuře - projekt(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Votrubcová, Tereza; Perný, Jaroslav
- ItemHry a hlavolamy pro rozvoj prostorové představivosti(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Vrbická, Lenka; Perný, JaroslavThe Diploma Thesis (= DT) deals with abilities of stereometric imagination of pupils of basic school and it deals with posibilities of improve stereometric imagination. In the first part the concept of stereometric imagination is defined. The Practical part is focused on the use of games and puzzles in mathematic lessons; it contains collection of problems that are suitable for work with pupils. The experimental part of DT describes experience from working with some of the suggest problems. The Research probe ability of stereometric imagination of pupils depending on age and sex. Insets contain some samples of pupils work.
- ItemIntegrované slovní úlohy na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Vecková, Šárka; Perný, JaroslavDiplomová práce s názvem Integrované slovní úlohy (dále ISÚ) na 1. stupni základní školy je zaměřena na postoje žáků k řešení slovních úloh. Práce má tři základní části, teoretickou, praktickou a výzkumnou. V teoretické části jsou na základě prostudované odborné literatury popsána specifika žáka mladšího školního věku. Dále jsou zde vymezeny pojmy slovní úlohy a integrované slovní úlohy. V teoretické části je také zmíněno zařazení slovních úloh do vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace jako součást Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praktická část zahrnuje soubor pracovních listů s integrovanými slovními úlohami a jejich řešení. ISÚ mají tři části ? jazykovou, přírodovědnou a matematickou a jsou propojeny vždy jedním tématem. Také se v této části seznamujeme s průběhem pěti vyučovacích hodin, při kterých žáci pátého ročníku řešili ISÚ v hodinách matematiky. Třetí část, výzkumná, je zaměřena na vyhodnocení vstupního a výstupního didaktického testu. Vstupní test byl zadán první vyučovací hodinu, kdy se žáci setkali s ISÚ poprvé a řešili je samostatně. Poslední vyučovací hodinu byl žákům předložen výstupní test. Úlohy, které byly sestaveny obdobně jako ve vstupním testu, žáci řešili opět samostatně. Oba testy byly vyhodnoceny i v jednotlivých částech. V závěru se dočteme, jak se dají využít ISÚ ve školní praxi. Také se zamýšlíme nad tím, zda je nutné, aby žáci používali pracovní sešity připravené k učebnicím matematiky.
- ItemKapitoly z elementární aritmetiky I(2010) Perný, Jaroslav
- ItemKapitoly z elementární aritmetiky II(2015) Perný, Jaroslav
- ItemKapitoly z elementární geometrie I(2015) Perný, Jaroslav
- ItemKapitoly z elementární geometrie II(2015) Perný, Jaroslav
- ItemKreativní vyučování matematiky na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Řeháková, Eva; Perný, JaroslavDiplomová práce se zabývá kreativním vyučováním matematiky na 1. stupni ZŠ. Práce je rozdělena do tří oblastí, teoretické, praktické a výzkumné. V teoretické části jsem se zaměřila na jednotlivé oblasti, související s daným tématem (představivost jako psychický proces, inteligence, kreativita, nadání a dyskalkulie), které jsou rozebrány za pomoci odborné literatury. V praktické části předkládám pracovní listy pro žáky třetích tříd, podrobněji zde také popisuji práci s interaktivní tabulí, didaktickými pomůcky a v neposlední řadě se zaměřuji na pojem didaktická hra s ukázkou názorných příkladů. Poslední oblastí je výzkumná část, kde za pomoci vzorku žáků dvou tříd základních škol se snažím ukázat, že cíleným působením na danou třídu mohu docílit větší tvořivosti v práci žáků. V závěru je provedeno celkové zhodnocení celé mé diplomové práce.
- ItemMatematické "sportování"(Technická Univerzita v Liberci, 2009) Mudrová, Petra; Perný, JaroslavTato diplomová práce se zabývá aplikací didaktických her do vyučování matematiky. Zkoumá, zdali s jejich pomocí žáci dosahují vyšší úrovně znalostí a zdali u nich tato forma zvyšuje motivaci a oblíbenost předmětu. Hlavní částí diplomové práce je soubor didaktických her se sportovní tématikou, vytvořený za tímto účelem a jeho ověření při výuce. Výzkum byl proveden u žáků 4. ročníku formou testu a dotazníkovým šetřením před a po cíleném působení na žáky.
- ItemMatematické hry na 1.stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Košková, Stanislava; Perný, JaroslavVe své práci jsem se zaměřila na motivaci a způsoby, kterými lze vyvolat u žáků zájem o vyučování matematiky. V teoretické části jsem popsala známé vyučovací metody a organizační formy vyučování. V praktické části jsem u učitelů zjišťovala pomocí dotazníku jaké pomůcky, vyučovací metody a organizační formy vyučování používají v hodinách matematiky. V druhém dotazníku pro žáky jsem se zaměřila na oblíbenost a obtížnost matematiky, které činnosti při výuce a netradiční formy vyučování mají děti nejraději. Dále jsem sestavila Sborník matematických her se zaměřením na 1. stupeň základní školy. Všechny hry jsem ve své třídě s žáky vyzkoušela během Dne matematických her. Pomocí her jsem si potvrdila svou domněnku, že hry mohou kladně ovlivnit nejen vztah k matematice, ale i přispět k snadnějšímu pochopení a osvojení učiva.
- ItemMatematické pohádky a hlavolamy(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Maier, Tomáš; Perný, Jaroslav
- ItemMatematika převážně vážně(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Chalupníčková, Jana; Perný, JaroslavTématem diplomové práce je využití didaktických her v matematice, které pomáhají větší měrou motivovat žáky prvního stupně základní školy k jejich učení, rozvoji a seberealizaci. Tyto hry zapojují do vyučování více radosti, zájmu, fantazie a spontánnosti žáků. V první části zaměřené na teorii, vás seznámím se zařazením matematiky do Rámcového vzdělávacího programu a s netradičními metodami a formami vyučování. Na teoretickou část navazují zpracované didaktické hry s pracovními listy. Následuje samotný výzkum, který ověřuje vybrané netradiční úlohy přímo v praxi. Na konci najdeme vypracovaný Sborník didaktických her. Doufám, že Sborník her bude vhodnou pomůckou pro učitele v praxi.
- ItemModelování v hodinách geometrie(Technická Univerzita v Liberci, 2006) Burgermeisterová, Lucie; Perný, JaroslavCílem mé diplomové práce bylo navrhnout soubor pomůcek, modelů a praktických činností pro výuku geometrie na 1. stupni základní školy a ověřit jejich účinnost v praxi. V teoretické části práce jsem se zabývala kognitivními procesy ovlivňujícími učení a samotným obsahem učiva geometrie na 1. stupni základní školy. V praktické části uvádím rozbor některých učebnic a dále návrhy pomůcek a aktivit využitelných v hodinách geometrie v 1. - 5. ročníku. Účinnost těchto pomůcek a činností jsem ověřovala ve 3. ročníku Základní školy Vrchlického v Liberci a Základní školy ve Vysokém nad Jizerou. V obou školách jsem nejprve zařadila vstupní test. S jednou třídou jsem se poté zabývala vybranými aktivitami s odpovídajícími pomůckami. Výstupní test, který měl ukázat výsledek zkoumání opět absolvovali všichni žáci. Předpokládala jsem, že úspěšnost ve výstupním testu by měla být na vyšší úrovni u žáků, u nichž jsem zařadila některé z činností do výuky nežli u těch, kteří pouze absolvovali testy. Také jsem předpokládala, že díky těmto aktivitám vzroste u žáků zájem o geometrii.
- ItemNáměty pro rozvíjení představivosti na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Hanzalová, Anna; Perný, JaroslavDiplomová práce se zabývá rozvíjením představivosti dětí na 1. stupni základních škol. V úvodní části se orientuje na charakteristiku představivosti jakožto psychického procesu. Soustřeďuje se na typy představivosti, které ovlivňují především geometrické dovednosti a schopnosti žáků. Dále se zabývá charakteristikou inteligence, jejím dělením a v neposlední řadě také kreativitou a nadáním žáků. Následuje praktická část, v jejímž začátku je zjišťována úroveň geometrických znalostí žáků ve třetí třídě. Dále specifikuje cílovou skupinu i učební prostředí dané školy. V souvislosti s netradičním učebním programem této školy se část diplomové práce soustředí na možnost výuky v centrech aktivit. Další kapitola popisuje tvorbu a využití výukových pomůcek, jež mají zefektivnit výuku geometrie. Důležitou součástí celé práce jsou autorkou vytvořené pracovní listy, které pomáhají učitelům i žákům při výuce. Poslední kapitola vysvětluje práci s žáky s využitím těchto pomůcek a pracovních listů a hodnotí následný pokrok žáků v oblasti geometrické a prostorové představivosti. Závěr poskytuje zhodnocení předchozích předpokladů.
- ItemPohádková matematika(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Legezová, Jitka; Perný, JaroslavDissertation work "Fairy Math" dealed with using mathematical fairytales in lessons of mathematics at the 1st level of primary school The work is divided into two parts. The first part is theoretical, where is dealed with features of the Framework Educational Programme for primary school education, developmental specificities of younger school age child, the importance of motivation, teaching methods and forms of work.In the second practical part have been established a mathematical competition where were included subjects relationship for students of the 2nd and 3rd class of primary school. There were created a set of fairy tales, which are linked to worksheets with mathematical tasks. The aim was to show that by proper motivation and the inclusion of non-traditional methods and forms of work can be the mathematics lessons for pupils attractive and entertaining.