Browsing by Author "Michalová, Zdeňka"
Now showing 1 - 20 of 72
Results Per Page
Sort Options
- ItemADD/ADHD v kontextu poruch chování(2011) Michalová, Zdeňka
- ItemADHD v základní škole(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Jakubčíková, Tereza; Michalová, ZdeňkaV diplomové práci je řešena problematika ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou na základní škole. V teoretické části jsou přiblížena fakta o ADHD. Porucha je definována z hlediska historie a charakteristiky jejích projevů, diagnostiky ADHD, etiologie a léčby, jak v oblasti psychoterapie, socioterapie, farmakoterapie tak i nestandardních postupů léčby. Současně je řešena problematika vzdělávání a role učitelů, inkluzivní vzdělávání a integrace žáků s ADHD do běžných základních škol. Zohledněna je možnost vzdělávání žáků s ADHD v oblasti intervenčních a podpůrných opatření, jako je individuální vzdělávací plán nebo spolupráce s poradenskými zařízeními. V praktické části diplomové práce jsou analyzovány výsledky výzkumu pomocí škály KADDS, zkoumána je souvislost mezi znalostmi a zkušenostmi učitelů základních škol v České republice (oblast Morava) o syndromu ADHD a souvislost mezi znalostmi učitele o ADHD a jeho všeobecným vzděláním i odborným proškolením. Současně dochází k porovnání výsledků výzkumného vzorku s výsledky výzkumu, který proběhl na území celé České republiky.
- ItemAlkoholismus(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Staňová, Lada; Michalová, ZdeňkaBakalářská práce se zabývá dopady nadměrného užívání alkoholu na sociální stránku života člověka. Cílem práce je zjistit, na jakých konkrétních oblastech sociálního života se abúzus alkoholu odráží nejčastěji. Teoretická část se věnuje definici pojmu alkoholismus, popisuje jeho diagnostiku, teorii vzniku závislosti, specifika působení alkoholu na ženy a děti, léčbu alkoholismu a jeho dopady na sociální oblast života jedince. Praktická část obsahuje kvantitativní průzkum, který byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. Cílem průzkumu je objasnění situace v různých sociálních oblastech života jedince, závislého na alkoholu.
- ItemAzylové domy pro matky s dětmi(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Uriková, Dana; Michalová, ZdeňkaMy bachelor thesis deals with the problems of sanctuary homes, namely the sanctuary homes for mothers with children. Besides finding out the number of sanctuary homes in the region I also focused on the clientele of the sanctuary homes and half-way housing. The primary aim of the work was to find out whether the Central Bohemia region offers sufficient number of sanctuary homes for mothers with children. The secondary aim was to compare the differences of customers and used methods of social work in the sanctuary homes and half-way houses. My work consists of two fundamental parts ? theoretical and practical. The first part explained the problems using a compilation and presentation of special sources. This part defined the key terms and described the clients of the sanctuary homes and half-way houses as well as concrete methods of social work. The second part´s goal was to find out about the situation in the particular sanctuary homes and half-way houses in Central Bohemia using a dedicated questionnaire. The questionnaire was filled by workers of the sanctuary homes and half-way houses in Central Bohemia. The conclusion of the work is the finding that the number of the sanctuary homes in Central Bohemia is insufficient. My research acknowledged three of five determined hypotheses.
- ItemDěti s autismem(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Jakešová, Markéta; Michalová, ZdeňkaBakalářská práce se zabývala problematikou jedinců s autismem žijících v ústavní péči se zaměřením na jejich socializace. Cílem bylo přiblížit život v "LILA domově pro postižené děti" a nastínit předpoklady socializace jedinců s autismem. Míra naplnění cíle závisela na pozorování chování konkrétního jedince s autismem. Práci tvořily dvě části - teoretická a praktická. V části teoretické prostřednictvím odborných zdrojů byla objasněna podstata autismu, zařízení ústavní péče a metody využívané v oblasti vzdělávání daných jedinců. Praktická část práce seznámila čtenáře s "LILA domovem pro postižené děti", nastínila způsob jejich života, zjišťovala pomocí kasuistiky, analýzy dat z dlouhodobého přímého pozorování a výpovědí ošetřujícího personálu dětí, jakými metodami práce by bylo možno přispět k dosažení socializace u dětí v ústavní péči.
- ItemDětská agresivita v mateřské škole(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Navrátilová, Martina; Michalová, ZdeňkaBakalářská práce se zabývala dětskou agresivitou a s ní spojenými nejčastějšími projevy agrese. Jejím cílem bylo charakterizovat danou problematiku v prostředí mateřské školy. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která s využitím odborných zdrojů popisovala základní charakteristiku dítěte předškolního věku a mateřské školy, vymezila základní pojmosloví a nastínila oblast prevence dětské agresivity. Empirická část zjišťovala pomocí nestandardizovaného dotazníku distribuovaného mezi 100 učitelek mateřských škol, jak vnímají a řeší dětskou agresivitu. Při tvorbě návrhu jsem vycházela z vyhodnocených dat.
- ItemDomácí násilí(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Pilař, Libor; Michalová, ZdeňkaThe bachelor work tried to describe, which problems has Police of Czech Republic in solving cases of domestic violence. Our work was divided in two fundamental parts. First theoretical part described main concept and characters of domestic violence, development of legal possibilities before and after the year 2007, using the technical sources and their elaboration. Further the theoretical part focused on practical application of the law nr. 135/2006 Sb. in cases of domestic violence on the part of Police, and the preparation of the policemen, getting in the touch of domestic violence. Practical part consists in distribution and interpretation of answer sheets. Our task was to locate and analyze the preparedness of policemen to apply the law and to find out, if the new competence to deport the violent person from the common residence is used. As the biggest contribution of our work I consider, that it uncovered and described the preparedness and access of policemen to the cases of domestic violence during the year 2007. These sort of problems are not mentioned in any specialized literature.
- ItemDrogy na základní škole(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Belžík, Jaroslav; Michalová, ZdeňkaThe work deals with the relation of young people to drugs. It was focused on the consumption of tobacco, alcohol and other drugs by higher grade primary schools pupils. The work was divided to in two parts, a theoretical part and a practical part. In the theoretical part were given general information about drugs, their description, history and the possibilities of dependency rise. The practical part of the work follows the complex of problems in the theoretical part. The investigation was focused on learning altitudes of the pupils from the basic primary school to cigarettes, alcohol and other drugs. The aim of this study was to find out range of the consumption of drugs by children between 12 - 15 years.
- ItemDyspraxie u žáků s ADHD/ADD(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Bínová, Milena; Michalová, ZdeňkaThe objective of the bachelor thesis was to survey occurrence of dyspraxia in pupils diagnosed with ADHD/ADD, and to find out if edukinesthetic exercises can lead, in the case of these children, to improvement of graphomotorics and fine motorics. The theoretical part has been focused on problematics of a younger school child development of motorics. Furthermore the thesis addressed questions of dyspraxia, dyspinxia, etiology, symptoms and re-education. At the end of the theoretical part the ADHD/ADD syndrome definitions were analysed, its history, etiology, manifestations and means of minimization. The empirical part was built upon laying out developmental exercises, in the area of fine motorics and graphomotorics in children with ADHD/AD, and verification of their effectiveness.
- ItemEdukace žáků s problémovým chováním, poruchami adaptace, poruchami chování a emocí(2011) Michalová, Zdeňka
- ItemHlemýžď to zvládá - zvládneme to také(2012) Boďová, Veronika; Kratochvílová, Alžběta; Michalová, Jitka; Michalová, Zdeňka; Pešatová, Ilona; Stejskal, Bohumil; Tichá, Jana
- ItemHudební a taneční terapie při práci s jedinci s mentálním postižením(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Mrzenová, Kateřina; Michalová, ZdeňkaThe Bachelor work engages with the problems of musical and dancing therapy by a work with mentally ill individuals and takes from the subjekt literature and the pieces of knowledge how these therapies influence personality of the mentally ill individuals. Its aim is to find out how the dancing therapy influences the motoric and how the musical therapy influences the rhythm of the mentally ill individuals. The aims of this work have been largely reached. The work consists of the two main parts. One part is the theoretical, which by help of the compiling and special ressources presentation describes the start and progress in the dancing and musical therapy, the basic directions of these therapies, their therapeutic elements and lastly also their meaning by the work with the mentally ill individuals. The practical part aims towards the exploration of the dancing therapy influence on the motoric of one of the mentally ill girls and the exploration of the music therapy on her rhythm. For this purpose have been used these methods: casuistry, history, observation, content analysis documentation. The result of the work is the finding that the musical therapy influences the development of the rhythm of the mentally ill individuals and the dancing therapy influences the development of the gross motoric. The results gained may contribute to the more offten used dancing and musical therapy by work with mentally ill individuals.
- ItemHyperkinetické poruchy a jejich dopad na školní úspěšnost(2012) Michalová, Zdeňka; Pešatová, Ilona
- ItemInformovanost pedagogů o poruchách chování(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Baudyšová, Eva; Michalová, ZdeňkaThe Bachelor Thesis dealt with the problems associated with (specific) behavior disorders. It was based on expert literature and its comparison. The aim of the thesis was to determine the level of awareness of teachers in selected elementary and secondary schools. The goal was accomplished. The thesis was divided into two chapters. First, the theoretical chapter described the problems associated with behavior disorders by analyzing the expert literature. Second, the research chapter focused on the knowledge and the ability to use it of 91 teachers in selected elementary and secondary schools using a questionnaire. The results indicated a satisfactory awareness of elementary school teachers and unsatisfactory awareness od secondary school teachers. It also showed that awareness was dependent on the level of education of teachers. The results led to recommended steps in the education of current and future teachers. The biggest contribution of the thesis could lie in mapping the level of teachers awareness of behavior disorders, suggesting the consequences of insufficient awareness and possibilities of complex special approach to children with these disorders.
- ItemInformovanost rodičů dětí předškolního věku o hyperkinetické poruše(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Prokešová, Jana; Michalová, ZdeňkaTato bakalářská práce se zabývá problematikou hyperkinetické poruchy, resp. ADHD a informovaností rodičů dětí předškolního věku o této poruše. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Ústřední kapitolou teoretické části je první kapitola, kde je popsána základní charakteristika poruchy, základní projevy poruchy a poruchy přidružené a související. Pozornost je také zaměřena na vývojovou variabilitu poruchy, příčiny jejího vzniku a diagnostiku. Druhá kapitola teoretické části se zabývá problematikou dítěte předškolního věku. Je zde především popsán vývoj dítěte předškolního věku v jednotlivých oblastech jako jsou poznávací procesy, rozumové schopnosti, verbální schopnosti, socializace, atd. Třetí kapitola teoretické části popisuje problematiku rodiny s dítětem s ADHD. Jsou zde uvedeny zásady výchovného vedení dítěte s ADHD, výchovné postupy k ovlivnění jednotlivých poruch souvisejících s ADHD a problematika farmakoterapie a kognitivně-behaviorální terapie u dětí s ADHD. V praktické části bakalářské práce jsou zpracovány výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaká je informovanost respondentů (rodičů dětí předškolního věku) o ADHD. Nejprve jsou zde shrnuty výsledky výzkumu a vyhodnocena objektivní informovanost respondentů o ADHD a poté pomocí statistických metod zkoumány faktory, které mohly souviset s úrovní znalostí respondentů o ADHD. V závěru práce jsou vyhodnoceny výsledky výzkumu.
- ItemInformovanost rodičů dětí s ADHD o dané poruše(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Šuráňová, Martina; Michalová, ZdeňkaV diplomové práci se teoretická část zaměřuje, na základě studia odborné literatury, na kompilaci poznatků především o problematice poruch pozornosti s hyperaktivitou (dále ADHD). V empirické části práce jsou analyzovány objektivní znalosti rodičů o poruchách pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), získané prostřednictvím modifikovaného dotazníku pro učitele, a souvislost s aplikací znalostí do praxe. Dále jsou hledány souvislosti mezi objektivními znalostmi respondentů o ADHD a na základě studia odborné literatury stanovených determinant. Respondenty byli rodiče dětí s ADHD. Podle předpokladu se prokázala mj. významná souvislost mezi některými stanovenými determinanty a vědomostmi rodičů o dané problematice. Dále je patrné, že objektivní znalosti rodičů o ADHD mohou mít obecně příznivý dopad na jejich intervenci směrem k dětem.
- ItemIntegrativní speciální pedagogika : (především zaměřena na aktuální legislativu v ČR)(2012) Michalová, Zdeňka
- ItemKomparativní speciální pedagogika(2012) Michalová, Zdeňka
- ItemKompetence speciálního pedagoga a sociálního pracovníka z pohledu speciálních pedagogů(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Bečičková, Jana; Michalová, ZdeňkaBakalářská práce se zabývala kompetencemi speciálního pedagoga a sociálního pracovníka z pohledu speciálních pedagogů. Cílem práce bylo analyzovat možnosti spolupráce speciálních pedagogů a školních sociálních pracovníků při řešení výchovně-vzdělávacích potřeb žáků. Práci tvořily dvě stěžejní části. Jednalo se o část teoretickou, která s využitím odborných zdrojů popisovala základní pojmy týkající se speciální pedagogiky a poradenství, seznamovala s celkovým školním systémem speciální pedagogiky a poradenství a také s legislativou. V části empirické bylo pomocí analýzy dat z dotazníků zjišťováno, zda by bylo vhodné zavést na českých školách pozici školního sociálního pracovníka, jaké překážky tomu brání a jaké kompetence by tato pracovní pozice měla mít.
- ItemKompetence speciálního pedagoga a sociálního pracovníka z pohledu speciálních pedagogů(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Hrabarová, Monika; Michalová, ZdeňkaBakalářská práce se zaměřila na problematiku školního sociálního pracovníka ve vztahu ke speciálnímu pedagogovi jako k profesi, se kterou by školní sociální pracovník, pokud by byl v České republice zaveden, měl blízko a s níž by spolupracoval. Teoretická část definuje současný legislativní rámec v oblasti školního poradenství v České republice. Následující dvě kapitoly se pak přímo zaměřují na kompetence speciálního pedagoga a školního sociálního pracovníka.