Browsing by Author "Meier, Miroslav"
Now showing 1 - 20 of 35
Results Per Page
Sort Options
- ItemAgresivní děti v mateřských školách(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Tarčoňová, Ladislava; Meier, MiroslavBakalářská práce se zabývala problematikou agresivních dětí v mateřských školách. Cílem bakalářské práce bylo charakterizovat metody přímé a nepřímé pedagogické práce využívané k potlačení agresivity u dětí v mateřských školách a zjistit, která z těchto metod je nejčastěji využívaná v praxi. Práce byla rozdělena na část teoretickou, ve které byla za použití odborných zdrojů popsána a charakterizována problematika agresivních dětí v mateřských školách. Druhou část bakalářské práce tvořila část empirická, která byla zpracována na základě vyhodnocení dotazníků, které byly rozdány 40 učitelkám mateřských škol. Vyhodnocením dotazníků bylo zjištěno, že učitelky mateřských škol vnímají agresivitu dětí jako vzrůstající a poměrně často se vyskytující jev. Učitelky mateřských škol využívají metody přímé a nepřímé práce, jejichž využívání bylo vyhodnoceno v empirické části. Došli jsme ke zjištění, že učitelky mateřských škol využívají metody přímé a nepřímé pedagogické práce s agresivními dětmi v mateřské škole, ale nadstandardně a hlouběji se problematikou nezabývají. Přínosem bakalářské práce může být inspirace pro pedagogickou praxi ve využívání metod přímé a nepřímé pedagogické práce s ohledem na potlačení agresivity u dětí v mateřských školách a prohloubení povědomí o této problematice.
- ItemAspergerův syndrom(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Nejedlá, Lucie; Meier, MiroslavThis thesis deals with Asperger syndrome. Its aim is to map out ways of integration and educational work with pupils with Asperger syndrome in primary schools, the normal type. The work consists of two main parts. It is the theoretical to the compilation of expert resources defines Asperger syndrome, therapy, integration, training and educationof students with Asperger syndrome. The practical part presents the resultsand interpretation of data, which were obtained by questionnaire. Attitudes were surveyed in 1950 primary school teachers to integrate the normal type and educational work with pupils with Asperger syndrome. The results show that the teachers are supportive of the inclusion of students with Asperger syndrome. Is to propose concrete measures for further education of primary school teachers of the normal type of pervasive developmental disorders and their introduction to the possibilities of integration of pupils with Asperger syndrome. The important finding is that respondents in the primary school teachers are supportive of the integration of pupils with Asperger syndrome.
- ItemCitová deprivace u dětí(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Halbich, Milan; Meier, MiroslavThis thesis dealt with the issue of emotional deprivation of children in orphanages and foster homes to school. Goal of this thesis was to investigate and compare the incidence and manifestations of emotional deprivation of children in orphanages and foster homes to school. It was about finding out how the emotional deprivation of these children. In The theoretical part of the thesis with the help of expert sources provided information concerning the issues of emotional deprivation, causes and manifestations of her emotional deprivation of children in institutional care. Objective thesis was further achieved through the survey, which is described in the practical part of the thesis, which provides an assessment of individual questionnaire items. The results are then presented through tables and graphs. Summary of the thesis is the conclusion to which the proposed measures follow. The work list of the sources and supplements. The purpose of the thesis was to gain a better orientation in problems of psychological distress in children placed in orphanages and foster homes with schools, improving thequality of care for these children and prevention of emotional deprivation of children.
- ItemDěti s dětskou mozkovou obrnou(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Spurná, Marie; Meier, MiroslavBachelor?s work deals with comparing possibilities of preschool children with infantile cerebral palsy particular pedagogic care. It compares care of children integrated within common kindergarten and children in specialized kindergartens. The work concludes of two basic parts. First one of them is a theoretical part, where basic terms such as infantile cerebral palsy, its forms and other related health complications are explained on the basis of scientific works study. Second part is a practical one. Data obtained from questionnaires were evaluating the thesis whether the particular pedagogic children care for the children with infantile cerebral palsy is better than care for these children in common kindergartens. Results show higher possibilities of the particular pedagogic care in particular kindergarten, but they did not prove all the expected presumptions. As a result measures to improve accessibility and possibility of particular pedagogic care in common kindergarten are given.
- ItemDěti s poruchami autistického spektra(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Kafková, Tereza; Meier, MiroslavBakalářská práce se zabývá problematikou poruch autistického spektra. Cílem bylo charakterizovat výchovu a vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra v základních školách speciálních a základních školách praktických a zjistit, jaké metody jsou používány při práci s dětmi s poruchami autistického spektra na základních školách speciálních a základních školách praktických. Práci tvořily dvě stěžejní části. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala a objasňovala základní pojmosloví z oblasti poruch autistického spektra. Dále se věnovala historickému přehledu, příčinám vzniku poruch autistického spektra, diagnostice a klasifikaci. Zabývala se specifiky vývoje a vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra, systémem vzdělávání v České republice a v neposlední řadě specifickými přístupy a metodami, které jsou využívány ve výchově a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra. Druhou částí bakalářské práce je část empirická, která přináší výsledky z dotazníkového průzkumu, kterým bylo zjišťováno, zda je metoda výměnného obrázkového komunikačního systému používanější v základní škole speciální než v základní škole praktické. Též bylo zjišťováno, zda jsou specifické metody a přístupy používány častěji za přítomnosti asistenta pedagoga.
- ItemDrogy mezi mládeží(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Fejfarová, Zdeňka; Meier, Miroslav
- ItemFyzické tresty u dětí(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Prošková, Šárka; Meier, MiroslavThis bachelor work deals with physical punishment of children in family issues. The aim is to describe the problems of punishment of children in the family; what place have physical punishment and who practices them most; furthermore, what is the most common reason to use sanctions and the effectiveness of various sentences from the perspective of parents and children. The work is formed by two parts. The first of them is the theoretical part, that contains explanation of important terms. It is especially education, reward and punishment, more space is dedicated to punishment issues, physical primarily. It describes the view on a historical punishment progress, further types of punishment and possible consequences by often using; it mentions also the context between children´s punishment and rights and outlines the view on children´s punishment abroad.The practical part deals with survey results, that was realized using two types of questionnaires. The first one was given to parents, another one to their children. We were particularly concerned on using sanctions and punishment in families and the comparison in terms of parent and child. We found out, what place have physical punishment in a family; if the using of specific punishment in a childhood of current parents influences the using the same type of punishment by their children; for what parents punish their children and who executes punishment predominantly. In the end are mentioned possibilities of using the survey results.
- ItemImplementace nových forem výuky ve speciální pedagogice(2013) Meier, Miroslav
- ItemImplementace nových forem výuky ve speciální pedagogice(2013) Meier, Miroslav
- ItemInformační a komunikační technologie při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami(Technická Univerzita v Liberci, 2015) Plavcová, Veronika; Meier, MiroslavBakalářská práce se zabývá využíváním informačních a komunikačních technologií u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem bakalářské práce je charakterizovat možnosti informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jak jsou informační a komunikační technologie při výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami využívány. V teoretické části jsou vymezeny pro práci důležité pojmy: děti se speciálními vzdělávacími potřebami a také informační a komunikační technologie. Důraz je kladen na děti s mentálním, sluchovým a kombinovaným postižením a také na děti s narušenou komunikační schopností. Další kapitoly práce se věnují využívání informačních a komunikačních technologií u dětí s různými postiženími. V empirické části jsou představeny výsledky průzkumu, který se zaměřil na zjištění, jak jsou informační a komunikační technologie využívány u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Metodou průzkumu byl dotazník, který byl osobně distribuován mezi děti, které navštěvují ''speciální školy'' a také mezi pedagogy, kteří vyučují ve ''speciálních školách.'' Výsledky bakalářské práce ukázaly, že informační a komunikační technologie jsou často ve vyučování využívány, ale je potřebné školy lépe vybavit. Délka praxe u pedagogů není rozhodující při využívání informačních a komunikačních technologií, velká část pedagogů má absolvovaný kurz informačních a komunikačních technologií nebo se je naučili využívat při svém vlastním neinstitucionálním studiu.
- ItemInformační a komunikační technologie ve výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Venclová, Ľubomíra; Meier, MiroslavDiplomová práce se zabývala problematikou využívání informačních a komunikačních technologií při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem bylo charakterizovat využívání informačních a komunikačních technologií ve výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a zjistit, jaké jsou rozdíly ve využívání informačních a komunikačních technologií na základních školách speciálních a základních školách praktických a při výchově a vzdělávání integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách běžného typu. Práci tvořily dvě stěžejní části. Část teoretická, ve které byly za pomoci odborných zdrojů předloženy informace týkající se problematiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání těchto žáků. Další část je zaměřena na žáky s různými druhy postižení a na to, jaké druhy informačních a komunikačních technologií (speciální hardware a speciální software), se využívají při edukaci těchto žáků. Cíl diplomové práce byl dále naplněn prostřednictvím výzkumu, který je popsán v empirické části diplomové práce, která mimo jiné přináší vyhodnocení jednotlivých položek dotazníku. Výsledky jsou následně představeny prostřednictvím tabulek a grafů. Shrnutí celé diplomové práce je v závěru, na nějž navazují navrhovaná opatření, součástí práce je i seznam použitých zdrojů a přílohy. Smyslem diplomové práce bylo, zjistit, na co by se měla zaměřit podpora využívání prostředků informačních a komunikačních technologií při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách, zda a jakým způsobem využívají učitelé prostředky informačních a komunikačních technologií při výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jestli jsou rozdíly při jejich využívání na různých typech škol.
- ItemIntegrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Volejníková, Kateřina; Meier, MiroslavBakalářská práce se zabývá problematikou školské integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem práce je charakterizovat problematiku školské integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřských škol a zjistit význam asistenta pedagoga pro školskou integraci. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se mj. věnuje integraci a inkluzi ve školním prostředí, dále se zmiňuje o předškolním vzdělávání dětí intaktních, ale také dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a na závěr o asistenčních službách využívaných v rámci školské integrace. Empirická část je věnována interpretaci a vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením v mateřských školách různého typu z hlediska integrace. Přínosem práce je zjištění významu funkce asistenta pedagoga v jednotlivých předškolních zařízeních.
- ItemIntegrace na základních školách(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Vomelová, Jana; Meier, MiroslavThe bachelor´s dissertation deals with the questions of integration of pupils with special educational needs in standard primary schools. It is based on information obtained from individual educators who teach at standard primary schools. The aim of this bachelor´s dissertation is to survey the integration of pupils with special educational needs in standard primary schools and to determine the preparedness of schools and teachers for integration. The dissertation is divided into two parts. The first, theoretical part includes information of the current trends and problems of integration in schools. The second, practical part presents the results of a survey carried out by means of two methods (interview and questionnaire). 137 responders in 10 standard schools were addressed (teachers and headteachers schools). The results show that currently there is a relatively large number of integrated pupils in standard primary schools. Further, the teachers´ capability and qualification was found sufficient. As the greatest problem the preparedness of schools in terms of material provision was identified. As the main contribution of the dissertation in view of the findings made can be regarded the preparedness of teachers for the increasing number of integrated pupils in standard primary schools.
- ItemIntegrace postižených dětí do škol(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Černá, Jana; Meier, MiroslavThis thesis covers the issues of disabled children´s integration into the school system. Its goal was to find out how the common elementary schools and their teachers are prepared for this integration. The attention has been drawn to opinions, experience and education of the teachers who had inegrated pupils in their class. Further , material background and supporting aids for the pupils with special educational needs have been followed. The work consists of two key parts. The theoretical part that has defined, with the help of special sources, the term of integration, the legislation of school integration, the conditions for the education of pupils with special educational needs. Also, the factors influencing the school integration success rate have been mentioned. The practical part discovers, by the means of a survey, information and opinions of 104 elementary school teachers on the school integration of pupils with special educational needs. Results have shown that the teachers having a disabled child in their class were wholly interested in the integration issue. They were well informed and knew about special educational support options, they worked out an individual education plan, got special aids, cooperated with the disabled children´s parents and were of the opinion that a school integration is beneficial for both parts. The intention of this work has been to bring information, attitudes and statements of teachers on the up-to-date situation in the school integration of pupils with special educational needs at common elmentary schools.
- ItemIntegrace žáků s poruchami autistického spektra(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Hodíková, Barbora; Meier, Miroslav
- ItemIntegrace žáků s postižením(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Kučerová, Helena; Meier, MiroslavAnnotation: This bachelor work deals with the integration of handicapped pupils within primary schools. The main task was to find out how well are schools and teachers prepared for this integration.The work consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part works with scientific resources and describes integration and inclusion, historical development of school integration, factors which influence the fruitfulness of school integration, legislation of school integration. There are also described conditions for education of pupils with special educational needs. The practical part includes results and interpretation of data which were uncovered through question forms. We were interested in the primary school teachers´ opinion about the integration of pupils with special educational needs. We also focused on questions of special pedagogical education and creating of individual educational plan. The results show that most teachers see the integration as a positive aspect not only for handicapped pupils but also for pupils without a handicap. The biggest contibution of this work is that most of the teachers who have experienced the integration would teach in this type of the class again.
- ItemLidé s diagnózou schizofrenie(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Fousová, Michaela; Meier, MiroslavIn my bachelor work I am dealing with the problems of people with schizophrenia within social services institutions. The goal of this work is to map the care of people with the schizophrenia diagnosis and find out their opinion of provided care and their being inside of these institutions. Within the theoretic part there is described the term schizophrenia, its etiology, epidemiology, symptoms, forms, therapy and quality of life of schizophrenics. Another passage is mapping of different types of social services institutions in the Czech Republic, which are intended for people with chronical psychic diseases. Sence of the practical part is to find out, how schizophrenics evaluate provided services within social services institutions and how they apperceive their living in these institutions. For my research I used a questionnaire method. I found out schizophrenics opinions of provided services in the sphere of accommodation, boarding, allowance satisfaction and standard of living.In my bachelor work I am dealing with the problems of people with schizophrenia within social services institutions. The goal of this work is to map the care of people with the schizophrenia diagnosis and find out their opinion of provided care and their being inside of these institutions. Within the theoretic part there is described the term schizophrenia, its etiology, epidemiology, symptoms, forms, therapy and quality of life of schizophrenics. Another passage is mapping of different types of social services institutions in the Czech Republic, which are intended for people with chronical psychic diseases. Sence of the practical part is to find out, how schizophrenics evaluate provided services within social services institutions and how they apperceive their living in these institutions. For my research I used a questionnaire method. I found out schizophrenics opinions of provided services in the sphere of accommodation, boarding, allowance satisfaction and standard of living.
- ItemMožnost jako cesta-- : implementace nových forem výuky ve speciální pedagogice, reg. č. projektu CZ.1.07/2.2.00/15.0088(2015) Kalábová, Helena; Meier, Miroslav
- ItemOběti domácího násilí(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Povrová, Zuzana; Meier, MiroslavThe bachelor thesis deals with the domestic violence issue and it mainly focuses on the victims of domestic violence. Its aim was to characterize the domestic violence issue and find out who is the most frequent victim of domestic violence and which forms of domestic violence are the most common. The bachelor thesis consists of the theoretical and the practical part. In the theoretical part there are described the basic terms and it also characterizes the domestic violence. Furthermore the bachelor thesis discusses the possibilities of help which are provided to the victims of domestic violence, lodging the criminal announcement and the reletionship between the victim and the aggressor. The theoretical part is based on the expert resources connected to the domestic violence. The practical part of the bachelor thesis brings the results of the survey, which was focused on the victims of the domestic violence. The research was done using the questionnaire and the interview. The results show who are the most common victims of the domestic violence and also the most frequent forms of the domestic violence. Some suggested actions in the area of help for the victims of domestic violence were formulated on the basis of this discovery. The merit of this work lies in the clarifacition of the position of the victim of domestic violence.
- ItemPorucha pozornosti s hyperaktivitou u dětí(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Nosková, Petra; Meier, MiroslavThis bachelor thesis treats children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The aim is to find out how a child with Attention Deficit Hyperactivity Disorder is taken in the class and how teachers are familiar with the educational methods and strategies when dealing with these children. The work consists of two key areas. The theoretical part describes earlier and current terminology, etiology, behavior, diagnosis and diagnostic criteria for Attention Deficit Hyperactivity Disorder using expert sources. It also deals with the potential effect on the symptoms of the disorder, it focuses on the position of the children with the aforementioned failure in school and taking the class team as well. The practical part of the thesis presents the results of two surveys investigating the attitude of upper primary school pupils to classmates with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The aim was also to find out whether teachers know and use reeducation methods and procedures appropriate for such children. The findings can serve as feedback for teachers and can be a source of information for parents of Attention Deficit Hyperactivity Disorder children. The results can also be challenging for primary school management within the meaning of the potential to improve the access for children with this disorder.