Browsing by Author "Dědková, Jaroslava"
Now showing 1 - 20 of 118
Results Per Page
Sort Options
- ItemAnalýza marketingového prostředí a konkurence firmy PROF - SVAR s.r.o.(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Chramostová, Ivana; Dědková, JaroslavaCílem diplomové práce s názvem Analýza marketingového prostředí a konkurence firmy PROF - SVAR s.r.o. je popsat a zhodnotit situaci firmy PROF - SVAR s.r.o. na trhu s tažnými zařízeními a její postavení v konkurenčním prostředí. Diplomová práce je rozdělena do několika kapitol. Úvodní kapitoly jsou věnovány teoretickým východiskům, které jednak charakterizují makroprostředí a mikroprostředí podniku s následnou analýzou SWOT, dále pak analýzu konkurence. Další kapitoly uvádějí potřebné informace o firmě PROF - SVAR s.r.o. a popisují makroprostředí a mikroprostředí jmenované firmy. Na základě analýzy prostředí je vypracována SWOT analýza, která poukazuje na slabé a silné stránky a příležitosti a hrozby firmy. Poslední kapitola je zaměřena na konkurenční prostředí na trhu s tažnými zařízeními, na popis a srovnání jednotlivých konkurentů a následně na postavení firmy PROF - SVAR s.r.o. na trhu. V závěru diplomové práce jsou, na základě dosažených informací, uvedena doporučení pro zlepšení postavení firmy PROF - SVAR s.r.o. na trhu s tažnými zařízeními.
- ItemAnalýza postojů k televizní reklamě zaměřené na děti v České republice(Technická Univerzita v Liberci, 2007-01-01) Bartošová, Květoslava; Dědková, Jaroslava
- ItemAnalýza reklamních kampaní ve Škoda Auto a.s.(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Soukalová, Jaroslava; Dědková, JaroslavaThe thesis has been focused especially on analysing advertising costs and sales of the Škoda Auto a.s. Company´s cars and their greatest rivals at the Czech market. A theoretical part of the study introduces customers´ issues to the readers, ie. concrete target groups and advertising campaigns. The introduction of practical section desribes the said target groups and the real users of individual model series of the Škoda cars. However, the study has been focused mostly on comparing communication strategies of the most important competitors at the Czech market within the period of the last 5 years. Evolution and general success of individual companies is then interpreted in the final section from which some proposals to change the portfolios of medial costs for the Škoda Auto a.s. Company have resulted. However, such proposals differ from the reality in minimum aspects only as it was found from the analysis that the Company provides very effective advertising campaigns for the Czech market.
- ItemAnalýza služeb České spořitelny v oblasti financování malých a středních podniků(Technická Univerzita v Liberci, 2006-01-01) Vepřek, Kamil; Dědková, JaroslavaThe objektive of this thesis is theoretically acquaint with notions product and service and their implication in spere of banking. To apprise of activities of Česká spořitelna and it´s supply of products and services which are provided to small and medium companies. Part of practical section is specify, exemplify and chart of development and actual situation small and medium companies in the Czech republic. In thesis are shown possibilities of financing and supports of small and medium companies not only from bank institutions, but also from resources of the European union. To analyze and compare products and services which are provided to small and medium companies by selected banks in the Czech republic. Important part of this thesis is to analyse satisfaction of clients of Česká spořitelna. Analyse of satisfaction of clients was elaborated through the use of special questionnaires, which were filled out by selected companies. One of the most important result of this thesis is creating project for improvement certain dearths which were ascertained from analyse. This thesis should contribute to improve standing of Česká spořitelna on the Czech market and also lead to higher satisfaction of clients.
- ItemAnalýza služeb v cestovním ruchu v česko-polském pohraničí(2019-01-01) Dědková, JaroslavaSborník obsahuje příspěvky studentů, které byly prezentovány na společné konferenci ve dnech 4. 4. - 5. 4. 2019 v Hejnicích.
- ItemAnalýza spotřebního chování zákazníků v rámci Euroregionu Nisa(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Matušková, Lucie; Dědková, JaroslavaTématem této diplomové práce je {\clq}qAnalýza spotřebního chování v rámci Euroregionu Nisa``, zahrnující rozbor chování spotřebitelů na území tří národnostních skupin - České republiky, Polska a Německa. V souvislosti se spotřebním chováním budou analyzovány vnější i vnitřní faktory ovlivňující spotřebitele při jejich rozhodování o koupi produktu či služby. V oblasti vnějších faktorů ovlivňujících nákupní rozhodování bude především zaměřena pozornost na životní podmínky a nezaměstnanost obyvatelstva na sledovaném území Euroregionu Nisa společně s globalizačními tendencemi charakteristickými pro vývoj v současné evropské společnosti. Mezi vnější vlivy působící na chování spotřebitelů patří i působení sdružení měst, obcí a okresů Euroregionu Nisa na životní podmínky na celém sledovaném území a to jak v ekonomické oblasti snahami o získání investorů, tak v rovině kulturní a společenské, ve snaze zlepšování vzájemných vztahů mezi jednotlivými národnostními skupinami. V oblasti vnitřních faktorů ovlivňujících chování spotřebitelů na sledovaném území se pozornost zaměří na psychologicko-sociologické faktory působící především v podvědomé rovině na nákupní zvyklosti a chování spotřebitelů. Území Euroregionu Nisa je pro mezinárodní srovnání spotřebního chování mimořádně vhodnou lokalitou, kde se na poměrně malém území střetávají společenské, sociální i kulturní zvyklosti tří sousedících států. Na základě výstupů získaných primárním výzkumem pomocí dotazníků lze vytvořit charakteristické spotřební zvyklosti pro jednotlivé části Euroregionu Nisa současně i s charakteristikou celého tohoto území, které mohou být využity pro potřeby sekundárního výzkumu v oblasti marketingu.
- ItemCategory Management barev na vlasy(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Voštová, Jarmila; Dědková, JaroslavaThe goal of my work is to describe Category Management and its practical application on the category of Hair Colorants, to introduce the selected project from this area in Henkel ČR, spol. s r.o. and to evaluate its results. The theoretical part of my work is summarizing the subject of Category Management. I am introducing the Category Management as a part of Efficient Customer Response and I am stating the definition of Category Management as a subject, that influences the sales effectiveness. I am defining the goals and the Category Management process. I am recapitulating the situation in Category Management in Czech Republic. In the practical part of my work I am presenting the Category Management in the company Henkel ČR, spol. s r.o. I am introducing this company and concentrating on Category Management in the Cosmetics Division. For practical application of Category Management principles I chose the project in the category of Hair Colorants on a certain retailer. I am evaluating this project, summing up its benefits and suggesting the possibilities for improvement. Finally I am stating Category management as a very complex tool for increase in the sales effectiveness for retailer and also for supplier.
- ItemThe competitive environment among companies in the Czech part of Euroregion Neisse-Nisa-Nysa(Technická Univerzita v Liberci, 2014-09-04) Dědková, Jaroslava; Blažková, Klára; Ekonomická fakultaThe paper concentrates on the characteristics of the competitive environment in the Czech part of Euroregion Nisa and a constituent part of the outcome of a specific research project at the Faculty of Economics at the Technical University in Liberec. It can be assumed that a company that wants to succeed on the market must use its competitive advantage and develop its competitiveness. This is based on the ability to respond quickly and correctly to the requirements of customers and competing companies. Competitiveness means a company generating competitive advantages faster than its competitors. The authors look at the question of which competitive advantages exist among the companies in ERN, what is important to companies and what relationship there is between competitive advantages and the competitive strategies used. The introduction to the paper presents methodological approaches to the topics of competitive strategies and the competitive environment from the perspective of experts on the matter. The main aim of the paper is to identify and characterise the competitive environment of companies in the Czech part of Euroregion Nisa based on an evaluation of data from primary questioning. The authors of the paper deal with the issue of the main competitive strategies that companies now use and in what lies their competitive advantage. Results and discussion are found in an evaluation of primary research undertaken among 170 companies in the Czech part of Euroregion Nisa. A detailed investigation confirmed that competitive advantage and competitive strategies need to be understood as multi-dimensional and multi-factored. There are several “key” types of competitive advantage, their number and order of importance depending on many circumstances; for example a company's sphere of activity, the area of business activity, the size of the company, the requirements of owners and customers, the priorities of management and so on. Each industry uses its own competitive advantage differently and the decisive factor is succeeding with customers. It can be contended that successful companies need to produce differentiated products at low cost and need to be flexible.
- ItemConsumer behavior in the Czech - German part of the Euroregion Neisse – Nisa – Nysa(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2011-01-01) Dědková, Jaroslava; Honzáková, Iveta; Myslivcová, SvětlanaEkonomická pozice Libereckého kraje je silně ovlivněna geografickou blízkostí sousedních států (SRN a Polsko). To se dotýká ne jenom možností spolupráce firem na obou stranách hranic, ale i nákupní turistiky. V rámci pohraničního regionu lze denně pozorovat návštěvníky ze sousedních zemí. Tyto návštěvníky lze potkat v nákupních střediscích, rekreačních zónách, zábavních podnicích, při sportovních událostech apod. Článek popisuje dílčí výsledky primárního výzkumu chování zákazníků v česko-německé části Euroregionu Neisse- Nisa – Nysa. Hlavním cílem výzkumu bylo poznat nákupní chování v česko – německé části ERN a analyzovat případné odlišnosti. Tento příspěvek se věnuje dílčímu cíli – zjištění důvodů návštěvy česko-německého pohraničí a hlavního motivu cesty respondentů do zahraničí.
- ItemConsumer perception of the impact of innovative marketing resulting from implementation of Industry 4.0(MASARYKOVA UNIV, ZEROTINOVO NAM 617-9, BRNO 601 77, CZECH REPUBLIC, 2018-01-01) Ungerman, Otakar; Dědková, JaroslavaIn present-day marketing, thanks to the gradual implementation of Industry 4.0, there are many fundamental changes. The theoretical part of this contribution presents innovative marketing tied to Industry 4.0. However, the main benefit is in identification of the impacts of these innovative marketing tools on consumers. A primary research study was conducted, which consisted of qualitative collection of data, to which quantitative collection of data corresponded. The result of the first part of the research was identification of 13 impacts of innovative marketing. These impacts were the subject of quantitative research, where importance was determined using scale questions. The evaluation was carried out with the aid of descriptive statistics, from which it as apparent that nine impacts in all indicators were perceived as very important. The standard deviation and coefficient of variation confirmed that the respondents agreed in evaluation of twelve impacts. This was followed by evaluation with the aid of statistical induction, which was intended to uncover the differences in evaluation of respondents divided according to education, age, gender and home size. A statistically significant difference in responses among respondents of different education levels and age. While it is debatable whether the impacts of these consumers are only a consequence of marketing innovations, or a comprehensive implementation of industry 4.0, it is pushing research and the evaluation of the issue forward.
- ItemDěti jako zvláštní segment zákazníků(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Halířová, Darina; Dědková, JaroslavaThe diploma thesis ?Children as a special segment of customers? in the theoretical part deals with the problems with behavior of the customers and tries to specify children´s characters and the influences on it. In this part you can also find out about the basic division of the types of the media and market research. In the practical part there is the application of these facts into practice and the questionnaire research is made. This research found out what the target group prefers in clothing. Based on these findings, at the end of the thesis there is a recommendation for increasing the attractiveness of the goods for children.
- ItemDO SERVICE QUALITY AND SOCIAL MEDIA MARKETING IMPROVE CUSTOMER RETENTION IN HOTELS? TESTING THE MEDIATION EFFECT(Technická Univerzita v Liberci, ) Cheraghalizadeh, Romina; Dědková, Jaroslava; Ekonomická fakultaCustomer retention is a critical factor in companies’ survival, and both service quality and social media are important means of retaining customers. However, despite this importance of these antecedents, only a few studies considered the effects of these factors in the hotel industry literature. With the application of social exchange theory, the current research aims to evaluate the effect of service quality and social media marketing on customer retention in hotels, and evaluates how customer satisfaction, brand awareness and brand image mediate this association. After pre-testing the questionnaire, data of this research was collected from 4- and 5-star hotel customers in various cities of the Czech Republic. Before testing the hypotheses, data have been tested in term of checking reliability and validity. Moreover, the probability of common-method bias was also tested in order to ensure there is no variation caused by study method or instrument. Testing the hypotheses was done using correlation and regression analysis afterwards. Findings of this research indicated that service quality and social media marketing improve customer satisfaction, brand awareness, and brand image. Moreover, customer satisfaction, brand awareness, and brand image are also antecedents of customer retention. Findings also confirmed that these three factors (customer satisfaction, brand awareness, and brand image) play the mediation roles between Service quality and revisit intention, and also between social media marketing and revisit intention. Results of this research showed the importance of both service quality and social media marketing in order to achieve better customer outcomes and encourage clients to revisit the hotel. The findings can provide important managerial and practical implications to the hotel industry.
- ItemEkologický marketing vybraného podniku(Technická Univerzita v Liberci, 2016-01-01) Hofmanová, Petra; Dědková, JaroslavaPředmětem diplomové práce je identifikování ekologických aktivit podniku. Následně se práce zabývá návrhem marketingových činností pro zlepšení těchto aktivit vybraného podniku (DIAMO, s. p.). Podnik se zabývá těžbou uranu a sanací lokalit, které jsou ovlivněny starými ekologickým zátěžemi po těžbě. První část je tvořena teoretickými východisky marketingu, ekologického marketingu a společenské odpovědnosti. Následuje praktická část, v níž je zachycena charakteristika podniku, společenská odpovědnost podniku, udržitelný rozvoj a marketingový mix jednoho z odštěpných závodů státního podniku DIAMO, s. p. Na základě zmapování marketingových činností jsou navržena možná zlepšení vedoucí k zvýšení aktivit podniku spjatých s ekologií.
- ItemFinancování a propagace Orientačního klubu Chrastava(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Vejstrková, Zuzana; Dědková, JaroslavaThe main aim of this bachelor thesis is to find ways of financing and propagating Orienteering club Chrastava and to suggest practical advice for improving the current situation. Work analysis income and expenditures of club and explore the possibility of raising additional funds through the promotion of the club and other options. Work also contains information about orienteering, its origins and development, about funding of sports clubs and their promotion opportunities. Output resulting from this bachelor thesis is the SWOT analysis and suggestions for improving the current situation of the club.
- ItemHodnocení a výběr dodavatelů ve firmě Siemens VDO Automotive s.r.o.(Technická Univerzita v Liberci, 2007-01-01) Urbancová, Martina; Dědková, JaroslavaIntention of this graduation theses is to describe the process of selection and evaluation of suppliers in Strategic purchase department in Siemens VDO Automotive Ltd., location Adršpach. The first part of this work deals with brief characteristic of Siemens VDO Automotive Ltd. Theoretical part is about the characterization of indrustrial market, purchase process, audit and the system quality management. Also the graduation theses describes the most frequently used methods for evaluation and selection of suppliers. The practical part contains my practical knowledge and specified rules for the evaluation of suppliers in Siemens VDO Automotive, location Adršpach. This part includes also the example of choice and evaluation of concrete supplier.
- ItemHodnocení spokojenosti zákazníků společnosti Unipetrol RPA, s.r.o.(Technická Univerzita v Liberci, 2013-01-01) Šílová, Martina; Dědková, JaroslavaThe Diploma Thesis deals with the evaluation of customer´s satisfaction with petrochemical products and services of the company Unipetrol RPA, Ltd. The aim of this thesis was analysis of customer´s satisfaction selected company on the basis of quantitative survey and propose internal tasks from results, which would lead to increase of customer´s satisfaction. The company Unipetrol RPA, Ltd. expects that satisfaction of customers was increased in compare with last exploration before beginning of repeated exploration in year 2011 and this precondition was needed to confirm or disconfirm.
- ItemIdentifikace a zjišťování hodnoty výrobku pro zákazníky na spotřebním trhu(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Kuncová, Radka; Dědková, JaroslavaThe theme of the diploma paper is Identification and recognition significance of product for customers on consumer market. This thesis is about purchase of cleaners and about significance, that the customers prefer. Diploma paper is divided into two parts, there is theoretic part and practical part. Theoretic part includes charakteristics of consumer, his purchase behaviour and decision process, that is divided into three levels. There is described model of consumer decision. In theoretic part is defined value for customer, market segmentation and marketing research too. The practical part includes assesment the attributes of special value for customers on consumer market, research for check of meaning each of attribute, comparison attributes of value with attributes of value defined by the firm Severochema Liberec and suggestion of changes for another development of product.
- ItemInovativní marketing jako zdroj konkurenceschopnosti(2020-01-01) Dědková, Jaroslava
- ItemInovativní marketing jako zdroj konkurenceschopnosti(Technická univerzita v Liberci, 2020-12-17) Dědková, Jaroslava; Hes, AlešPhDr. Ing. Jaroslava Dědková, Ph.D. je odbornou asistentkou na Katedře marketingu a obchodu na Ekonomické fakultě Technické univerzity vLiberci. V pedagogické oblasti se věnuje marketingu, strategickému marketingu, spotřebitelskému chování a regionálnímu marketingu. Ve vědecké oblasti se věnuje problematice konkurenceschopnosti a vposledních letech inovativnímu marketingu. Předkládaná monografie snázvem Inovativní marketingjako zdroj konkurenceschopnostizachycuje problematiku inovativního marketingu. Podniky, které si chtějí udržet své postavení na trhu, musí mnohem více přemýšlet, jak si udržet zákazníky nebo jak získat zákazníky nové. Proto se musí neustále zabývat novými metodami, tvůrčími postupy a inovacemi, které jim mohou přinést nové zisky. Problematika využívání inovativního marketinguje založena na poznání požadavků zákazníků a marketingových inovacích, které tyto požadavky umí splnit.Hlavním cílem monografie je posoudit využívání nástrojů inovativního marketingua jejich dopadů na podniky a spotřebitele.
- ItemInternetový marketing(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Špidlen, Zbyněk; Dědková, JaroslavaThe aim of the thesis Internet Marketing is to inform the reader about the use of the Internet media for marketing activities. The theoretical part deals mainly with the tools of marketing communicational mix on the Internet, which include viral marketing, e-mail marketing or advertising surface in the form of banners. There are also described the environment for performing marketing activities in the form of web pages or profiles on social networks. Then there are mentioned the marketing research and the internet marketing strategy. The practical part is devoted to the company Miton CZ, s. r. o, which provides Internet marketing services and mainly is the major operator of important portals on the Czech Internet. The greatest attention is devoted to its latest project called Hele.cz, which is based on the evaluation of services in the regions and its complete marketing campaign, including the strategy, the analysis, internet marketing tools, but also the off-line support.