Organizace a metodika výuky plavání na vybrané základní škole

Abstract
Hlavním cílem diplomové práce je na základě analýzy organizace rozšířené výuky plavání na Základní škole (dále ZŠ) Školní 2520 v České Lípě zpracovat metodiky výuky plavání pro jednotlivé ročníky 1. stupně a pro volitelný předmět na 2. stupni tak, aby vyhovovaly potřebám školy. V rámci hodin tělesné výchovy se všichni žáci 1.-5. ročníku jedenkrát týdně účastní plavecké výuky. Do prvního ročníku je vypracována Metodika prvků sebezáchrany a bezpečnosti, tento materiál úzce souvisí s Metodikou základních plaveckých dovedností. Adaptace na vodní prostředí a osvojení základních plaveckých dovedností vytváří dobré předpoklady k výuce plaveckých způsobů ve vyšších ročnících. První plavecký způsob, který se žáci učí ve druhém ročníku, je kraul. Ve třetím ročníku navazuje výuka druhého plaveckého způsobu znak. Ve čtvrtém a pátém ročníku se zdokonaluje osvojení těchto dvou plaveckých způsobů a rozšiřuje se o nácvik startovních skoků a plaveckých obrátek. Žáci druhého stupně se v rámci volitelného předmětu učí třetí plavecký způsob prsa, procvičují záchranné a branné prvky plavání, rozvíjí plaveckou vytrvalost. Zpracované metodiky mohou být využity v zájmových kroužcích a ve školách, které mají možnost rozšířené plavecké výuky.
The main goal of this thesis is to create the methodology for teaching swimming in primary and secondary schools (optional) in accordance with requirements of the school. It is written based on the analysis od extended PE lessons (swimming) in the Elementary School in Školní 2520 in Česká Lípa.All pupils from 1-5 grades take part in swimming lessons every week. For the first grade I created the methodology of self-preservation and security, which is closely connected with the methodology of basic swimming techniques. Adaptation to water environment and learning basic swimming skills helps to develop prerequisites for teaching swimming skills in higher grades.The first technique that pupils learn in the second grade is crawl. Children in the third grade continue to learn another technique, which is backstroke. In the fourth and fifth grades pupils practise those two techniques and then the swimming start jump technique and swimming-turn training are added. Pupils from 6-9 grades learn the third swimmimg style called breaststroke during their optional swimming lessons. They improve life-saving techniques and endurance.The methodology can be used in leisure activities (swimming lessons) and in schools that can provide extended swimming PE lessons.
Description
Subject(s)
Plavecký způsob kraul, znak, prsa, základní plavecké dovednosti, prvky sebezáchrany, Swimming technique, crawl, backstroke, breaststroke, basic swimming skills, self-preservation
Citation
ISSN
ISBN