Rozvoj aerobní zdatnosti u netradičních her holomajzna a tchoukball

Abstract
Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit na základě stanovení intenzity pohybového zatížení ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy využitelnost netradičních her tchoukball a holomajzna, pro rozvoj aerobní zdatnosti u dětí školního věku. Měření proběhlo v 7. třídách základních škol ZŠ Aloisina výšina a ZŠ Broumovská. Výzkumu se zúčastnilo 76 žáků (42 chlapců a 34 dívek). Podle úvodního měření srdečních frekvencí (pomocí Leger testu) byly nastaveny individuální zóny intenzity zatížení. Hlavní pozornost byla věnována času strávenému v aerobní zóně (6089 % SFmax) což odpovídá 2.-4. zóně. Délka vyučovací jednotky byla 45 min. Při realizaci hry holomajzna v této zóně strávili chlapci 65,38 % času, což je 29 minut 25 vteřin a dívky 67,15 % času, což je 30 minut 13 vteřin. V průběhu hry tchouball v této zóně strávili chlapci 65,80 % času, což je 29 minut 37 vteřin a dívky 71,86 % času, což je 32 minut 20 vteřin. Na základě naměřených výsledků můžeme netradiční hry holomajznu a tchoukball označit za vhodné aktivity pro rozvoj aerobní zdatnosti u dětí školního věku v rámci vyučovacích jednotek tělesné výchovy. Projekt byl podpořen v rámci SGS 2017, TU v Liberci pod č. 21216.
The main aim of this thesis was to determine the usability of non-traditional games tchoukball and holomajzna for development of aerobic fitness of school-age children based on establishing the intensity of motion load during teaching units of physical education. The research took place in 7th grades of second level of elementary school at ZŠ Aloisina výšina and ZŠ Broumovská. The research was attended by 76 children (42 boys and 34 girls). Based on opening measuring of heart rates (using Leger test) individual zones of load intensity were set. The focus was on the time spent in aerobic zone (6089 % HRmax) which corresponds with zones 2 4. The length of the teaching unit was 45 minutes. During the implementation of holomajzna boys spent in that zone 65,38 % of the time, which is 29 minutes 25 seconds and girls 67,15 % of the time, which is 30 minutes 13 seconds. During the implementation of tchoukball boys spent in that zone 65,80 % of the time, which is 29 minutes 37 seconds and girls 71,86 % of the time, which is 32 minutes 20 seconds. Based on acquired results we can state that non-traditional games tchoukball and holomajzna are suitable activities for development of aerobic fitness of school-age children within teaching units of physical education. The project was supported within SGS 2017, TU in Liberec, n. 21216.
Description
Subject(s)
Intenzita pohybového zatížení, srdeční frekvence, aerobní zóna, tchoukball, holomajzna, vyučovací jednotka, děti školního věku, Intensity of motion load, heart rate, aerobic zone, tchoukball, holomajzna, teaching unit, school-age children
Citation
ISSN
ISBN