Rozvoj aerobní zdatnosti u netradičních her kin-ball a brenbal

Abstract
Hlavním cílem diplomové práce bylo analyzovat pomocí měření srdeční frekvence intenzitu pohybového zatížení ve vyučovací hodině školní tělesné výchovy u dívek a chlapců 7. tříd základních škol u netradičních her brenbal a kin-ball.Měření probíhalo na základních školách v Liberci. Konkrétně na Základní škole Broumovská a na Základní škole Aloisina výšina.Ze ZŠ Broumovská se výzkumu účastnilo 41 žáků (20 dívek a 21 chlapců) a ze ZŠ Aloisina výšina 35 žáků (14 dívek a 21 chlapců).Součástí výzkumu byl sběr somatických parametrů (tělesná výška, váha a BMI). Důležité bylo získat SFmaxprostřednictvím Lager testu a SFklid.Po vstupním měření proběhlo individuální nastavení zátěžových zón žáků. Dominantně byly sledovány zóny 24 (60 90 % SFmax) a počet minut v nich strávený během 45 min vyučovací jednoty. Nejvýraznějších výsledků dosáhl soubor chlapců 69,86 % celkového času (31 min 26 s) při hře kin-ball. Dívky nejvýraznějšího výsledku dosáhly také při hře kin-ball 69,23 % celkového času (31 min 9 s). V obou hrách se žáci v zónách 24 pohybovali v průměru 28 min. To značí vysokou efektivitu vyučovací jednotky. Celkově lze konstatovat, že zvolené netradiční hry jsou vhodné pro rozvoj aerobní zdatnosti žáků a lze je tak za tímto účelem doporučit jako vhodné aktivity do hodin tělesné výchovy. Projekt byl podpořen v rámci SGS 2017, TU v Liberci po číslem 21216.
The main aim of the thesis was to analyse the intensity of motion load by measuring heart rate. The measuring was done during a teaching hour of physical education of boys and girls of 7th grades at second level of elementary school playing non-traditional games brenbal and kin-ball. The research took place at elementary schools in Liberec. Namely at elementary school Broumovská and elementary school Aloisinavýšina. The research was attended by 41 children (20 girls and 21 boys) at ZŠ Broumovská and 35 children (14 girls and 21 boys) at ZŠ Aloisinavýšina. A part of the research was the collection of somatic parameters (body height, weight and BMI). It was important to obtain HRmax using Lager test and HRrest. After the input measuring the individual settings of children's load zones was done. Zones 2-4 (60-89 % HRmax) were watched dominantly and the time spent in them during the 45-minutes long teaching unit. The most significant results were reached by the unit of boys 69,86 % of the overall time (31 min 26 s) during the game kin-ball. Girls also reached their most significant result during the game kin-ball 69,23 % of the overall time (31 min 9 s). Children were in zones 2-4 28 min in average during both games. This indicates high effectivity of the teaching unit. Overall, chosen non-traditional games are suitable for development of aerobic fitness of children and they can be recommended as suitable activities for physical education.The project was supported within SGS 2017,TU in Liberec, n. 21216.
Description
Subject(s)
netradiční hry, intenzita zatížení, vyučovací jednotka, kin-ball, brenbal, nontraditional games, intensity of motion load, teaching unit, kin-ball, brenbal
Citation
ISSN
ISBN