Integrace na základních školách

Title Alternative:Integration in Primary Schools
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The bachelor´s dissertation deals with the questions of integration of pupils with special educational needs in standard primary schools. It is based on information obtained from individual educators who teach at standard primary schools. The aim of this bachelor´s dissertation is to survey the integration of pupils with special educational needs in standard primary schools and to determine the preparedness of schools and teachers for integration. The dissertation is divided into two parts. The first, theoretical part includes information of the current trends and problems of integration in schools. The second, practical part presents the results of a survey carried out by means of two methods (interview and questionnaire). 137 responders in 10 standard schools were addressed (teachers and headteachers schools). The results show that currently there is a relatively large number of integrated pupils in standard primary schools. Further, the teachers´ capability and qualification was found sufficient. As the greatest problem the preparedness of schools in terms of material provision was identified. As the main contribution of the dissertation in view of the findings made can be regarded the preparedness of teachers for the increasing number of integrated pupils in standard primary schools.
Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na běžných základních školách. Vychází ze získání informací od jednotlivých pedagogů, kteří na běžných základních školách vyučují. Cílem bakalářské práce je zmapovat integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných základních školách a zjistit připravenost škola a pedagogů na integraci. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. První teoretická část, přináší informace o soudobých trendech a problémech školské integrace. V druhé, praktické části, jsou prezentovány výsledky šetření, které bylo prováděno pomocí dvou metod (rozhovoru a dotazníku). Bylo osloveno 137 respondentů na 10 běžných základních školách (učitelé a ředitelé škol). Výsledky ukazují, že v současné době jsou na běžných základních školách zastoupeni integrovaní žáci v poměrně velkém počtu. Dále bylo zjištěno, že způsobilost a kvalifikace pedagogů je dostačující. Za největší problém byla respondenty označena připravenost škol z hlediska materiálního zabezpečení. Největším přínosem práce, vzhledem k učiněným zjištěním, lze považovat značnou připravenost pedagogů na přibývání integrovaných žáků do běžných základních škol.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD; rozsah: 62
Subject(s)
headteacher, pedagogue, school integration, education, pupils with special educational needs, teacher´s assistant, individual curriculum, primary school, ředitel, pedagog, školská integrace, vzdělávání, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, asistent pedagoga, individuální vzdělávací plán, základní škola
Citation
ISSN
ISBN