Integrace postižených dětí do škol

Title Alternative:Integrating the Handicapped Children to Schools
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
This thesis covers the issues of disabled children´s integration into the school system. Its goal was to find out how the common elementary schools and their teachers are prepared for this integration. The attention has been drawn to opinions, experience and education of the teachers who had inegrated pupils in their class. Further , material background and supporting aids for the pupils with special educational needs have been followed. The work consists of two key parts. The theoretical part that has defined, with the help of special sources, the term of integration, the legislation of school integration, the conditions for the education of pupils with special educational needs. Also, the factors influencing the school integration success rate have been mentioned. The practical part discovers, by the means of a survey, information and opinions of 104 elementary school teachers on the school integration of pupils with special educational needs. Results have shown that the teachers having a disabled child in their class were wholly interested in the integration issue. They were well informed and knew about special educational support options, they worked out an individual education plan, got special aids, cooperated with the disabled children´s parents and were of the opinion that a school integration is beneficial for both parts. The intention of this work has been to bring information, attitudes and statements of teachers on the up-to-date situation in the school integration of pupils with special educational needs at common elmentary schools.
Bakalářská práce se zabývala problematikou integrace dětí s postižením do základních škol. Cílem bylo zjistit připravenost běžných základních škol a pedagogů na integraci dětí s postižením. Pozornost byla věnována názorům, zkušenostem a vzdělání pedagogů, kteří měli ve třídě integrované žáky. Dále bylo sledováno materiální zajištění a podpůrné prostředky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Část teoretická, která pomocí odborných zdrojů vymezila pojem integrace, legislativu školské integrace, podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zmíněny byly i faktory ovlivňující úspěšnost školské integrace. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku informace a názory 104 pedagogů základních škol o školské integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Výsledky ukazovaly, že pedagogové, kteří měli ve třídě dítě s postižením, se o problematiku integrace celostně zajímali. Byli informováni a věděli o možnostech speciálně pedagogické podpory, zajistili vypracování individuálního vzdělávacího plánu, zajistili speciální pomůcky, spolupracovali s rodiči žáků s postižením a vyjádřily názor, že školská integrace je přínosem pro obě strany. Smyslem práce bylo přinést informace, názory a stanoviska pedagogů o současném stavu školské integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na běžných základních školách.
Description
katedra: KSS; přílohy: CD; rozsah: 61 s., 13 s. příloh
Subject(s)
school integration, common elementary school, disabled pupil, physical diability, visual diasability, hearing defect, disturbed communication ability, specific learning disorder, behavioural disorder, pupil with special educational needs, teacher having an integrating pupil in class, individual education plan, compensation aids, teacher´s assistant, architectonic barriers, školská integrace, běžná základní škola, žák s postižením, tělesné postižení, zrakové postižení, sluchové postižení, narušená komunikační schopnost, specifické poruchy učení, poruchy chování, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, integrativní pedagog, individuální vzdělávací plán, kompenzační pomůcky, asistent pedagoga, architektonické bariéry
Citation
ISSN
ISBN