Informovanost pedagogů o poruchách chování

Title Alternative:The Level of the Teachers Awareness of the Behavioral Disorders
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The Bachelor Thesis dealt with the problems associated with (specific) behavior disorders. It was based on expert literature and its comparison. The aim of the thesis was to determine the level of awareness of teachers in selected elementary and secondary schools. The goal was accomplished. The thesis was divided into two chapters. First, the theoretical chapter described the problems associated with behavior disorders by analyzing the expert literature. Second, the research chapter focused on the knowledge and the ability to use it of 91 teachers in selected elementary and secondary schools using a questionnaire. The results indicated a satisfactory awareness of elementary school teachers and unsatisfactory awareness od secondary school teachers. It also showed that awareness was dependent on the level of education of teachers. The results led to recommended steps in the education of current and future teachers. The biggest contribution of the thesis could lie in mapping the level of teachers awareness of behavior disorders, suggesting the consequences of insufficient awareness and possibilities of complex special approach to children with these disorders.
Bakalářská práce se zabývala problematikou specifických poruch chování a vycházela z odborné literatury a její komparace. Jejím cílem bylo zjistit informovanost pedagogů na vybraných základních a středních školách. Míra dosažení cíle byla naplněna. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala problematiku specifických poruch chování. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníku znalosti 91 pedagogů vybraných základních a středních škol a schopnost jejich aplikace v praxi. Výsledky ukazovaly na přijatelnou míru informovanosti pedagogů na školách základních, nedostatečnou informovanost pedagogů na školách středních, na závislost míry informovanosti především na dosaženém vzdělání pedagogů a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti vzdělávání budoucích i současných pedagogů. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat zmapování informovanosti pedagogů v oblasti specifických poruch chování, nastínění důsledků nedostatečné informovanosti a možností komplexního speciálního přístupu k dětem s touto poruchou.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD ROM; rozsah: 107 s., 4 s. obr. příloh
Subject(s)
behavior disorders, complex approach, education, elementary school, hyperactivity, hypoactivity, process of socialization, secondary school, specific behavior disorders, teachers awareness, hyperaktivita, hypoaktivita, informovanost pedagogů, komplexní přístup, poruchy chování, socializační proces, specifické poruchy chování, střední škola, vzdělávání, základní škola
Citation
ISSN
ISBN