Dlouhodobá práce s výtvarným projevem dítěte a její vliv na sociální klima ve třídě

Title Alternative:The methodical work with children´s drawings and the influence of the social environment in the classsroom
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
This thesis is dealing with an in-class social background. It is aimed to the pupil´s subjective perception of the social environment and its own position in the class through an art expession technique and its after-evaluation process concerning itself, schoolmates, teacher and school. The thesis is studying and describing social dynamics in the second class of a primary school. It is based on a project technique of the kinetic drawing which is nowadays getting into to pedagogy and enables the teacher to find out valuable and contributive information about a child of the younger school age (considered from the first till the fifth class of the primary school) as a member of the social class group. The research was made qualitatively. It is based on a hypothesis that children´s drawing technique facilitates deeper mutual comprehension and understanding between a child and a teacher mutually. This thesis has interdisciplinary overlap and belongs to the spheres artetherapy and psychology. The research is completed by case reports, pictures, charts and graphs.
Tato diplomová práce se zabývá sociálním klimatem třídy. Je zaměřena na žákovo subjektivní vnímání prostředí a své pozice ve třídě prostřednictvím výtvarného projevu a jeho následné hodnocení týkající se sebe, spolužáků, učitele i vyučování. Zkoumá a popisuje sociální dynamiku ve druhém ročníku základní školy. Vychází z projektivní techniky kinetické kresby, která v současnosti proniká do pedagogiky a umožňuje učiteli zjišťovat cenné a přínosné informace o dítěti mladšího školního věku jako člena sociální skupiny třídy. Výzkum byl realizován kvalitativně. Je postaven na hypotéze, že dětská kresba umožňuje hlubší poznání a porozumění dítěte a učitele navzájem. Práce má interdisciplinární přesah a dotýká se arteterapie a psychologie. Je doplněna kazuistikami, obrázky, tabulkami a grafy.
Description
katedra: KPV; přílohy: 1 CD; rozsah: 130
Subject(s)
in-class social background, child of the younger school age, kinetic drawing, teacher, pupil, sociální klima třídy, dítě mladšího školního věku, kinetická kresba, učitel, žák
Citation
ISSN
ISBN