Problematika logopedické prevence u dětí předškolního věku na mateřské škole

Title Alternative:Problems of the logopedical prevention at pre-school children at nursery school
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zabývá problematikou logopedické prevence dětí předškolního věku na mateřské škole a vychází z odborných poznatků a údajů získaných formou průzkumu. Jejím cílem je popsat, zda a jakým způsobem se provádí logopedická prevence na mateřských školách u dětí předškolního věku. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti. Jedná se o část teoretickou, která pomocí studia a prezentace odborných zdrojů popisuje vývoj a význam lidské řeči, objasňuje charakter vad a poruch řeči v předškolním věku a jejich vliv na celkový vývoj osobnosti dítěte. Jsou zde objasněny postupy prevence vad a poruch řeči. Praktická část zjišťuje pomocí dotazníku pro pedagogické pracovníky, v tomto případě ředitelky a učitelky mateřských škol, zda a jakým způsobem provádějí logopedickou prevenci na jejich mateřské škole. Výsledky ukazují na potvrzení stanovených předpokladů a na konkrétní opatření v oblasti logopedické prevence. Za největší přínos práce, vzhledem k rozsáhlé problematice, lze považovat, že práce ukazuje oblasti logopedické prevence a dokazuje hlavní předpoklad, že mateřská škola hraje ve vývoji a kvalitě řeči dítěte klíčovou úlohu.
The bachelor thesis deals with the problems of the logopedical prevention at pre-school children at nursery school, and is stem from the expertise and obtained the data by the survey. The aim of work is to describe whether and which way is practiced the logopedical prevention at pre-school children at nursery schools. The thesis consists of two key areas. First part is the theoretical, which describe the development and the purport of the human speech, bring out the character of defects and pre-school age speaking disturbance and their impact on total development of the child´s personality. All is reset from the processing and presentation of the professional developments. There are clear up procedures of the defect preventions and speaking disturbance. The second practical part examine using a questionnaire for the educational persons, in this case the director and teachers of nursery schools, whether and which way are practiced the logopedical prevention on their schools. The results show confirmation of assumptions and specific measures in the logopedical preventions. The greatest benefits of work, due to the large-scale problems, can be seen that the thesis shows the sphere of logopedical prevention and demonstrates the main assumption that nursery school plays an important part in the development and quality of children's speech.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD; rozsah: 70 s., 19 s.
Subject(s)
logopedická prevence, fylogenetický vývoj řeči, ontogenetický vývoj řeči, stadia vývoje řeči, reflexního okruhu, vady a poruchy řeči, motorika, percepce, mluvní dovednosti, početní představy, koordinace činností, práce s dechem, logopedical prevention, speech development phylogenetic, speech development ontogenetic, speech development phases, reflection sphere, speech defects and speaking disturbance, momentum, perception, speaking acquirements, numerical notions, co-ordination of activities, working with the breath
Citation
ISSN
ISBN