Vliv relaxace na děti s poruchou pozornosti s hyperaktivitou předškolního věku

Title Alternative:Influence of relaxacion at pre-school children with Atention Deficit and Hyperactivity Disorder
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Summary: The bachelor's thesis dealt with problems of ADHD relating to children of pre-school age. Its target was to determine the frequency of occurrences of particular symptoms typical for this syndrome, and possibilities to ease the signs of symptoms by using the combination of various relaxation techniques. This aim was achieved. The thesis was formed by two fundamental areas. The theoretical part explained the problems of ADHD symptoms as well as various relaxation techniques with the help of elaborating expert sources. The practical part involved a questionnaire for nursery school teachers to trace the occurrence of particular symptoms in pre-school children diagnosed with ADHD and the modulation of these symptoms during a six-month relaxation program. The results showed an improvement of symptoms in all the children involved with the relaxation program. The biggest contribution to the task was probably the discovery that the symptoms of ADHD can be reduced by a combination of different relaxation techniques, and consequently consideration of the suitability to apply these techniques during work in nursery schools.
Bakalářská práce se zabývala problematikou ADHD u dětí předškolního věku. Jejím cílem bylo zjistit četnost výskytu jednotlivých symptomů, které jsou pro tento syndrom typické a možnosti zmírnění projevů symptomů využitím kombinace různých relaxačních technik. Tohoto cíle bylo dosaženo. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Část teoretickou, která objasňovala jak problematiku symptomů ADHD, tak různé relaxační techniky pomocí zpracování odborných pramenů. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníků pro učitelky mateřských škol výskyt jednotlivých symptomů u dětí s ADHD předškolního věku a jejich zmírnění využitím půlročního relaxačního programu. Výsledky ukazovaly zlepšení symptomů u všech dětí, které se relaxačního programu zúčastnily. Za největší přínos práce bylo možno považovat zjištění, že kombinací různých relaxačních technik se mohou zmírnit symptomy ADHD a tedy vhodnosti věnovat se těmto technikám při práci v mateřské škole.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD; rozsah: 868 s.
Subject(s)
adhd, syndrom, symptom, projevy, diagnostika, prevence, prognóza, léčba, zásady výchovy, dotazník, experiment, experimentální a kontrolní skupina, relaxace, relaxační techniky, jóga, mandaly, arteterapie, artefiletika, reedukace, adhd, syndrome, symptom, questionnaire, experiment, relaxation techniques, yoga, mandala, art therapy
Citation
ISSN
ISBN