Problematika prevence šikany v kontextu představ žáků ZŠ Aléská v Bílině o tomto fenoménu

Title Alternative:The issue of prevention of bullying in context of percption of this phenomen by pupils from basic school Aléská in Bílina
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zabývala problematikou prevence šikany v kontextu představ žáků ZŠ Aléská v Bílině o tomto fenoménu. Cílem práce byla analýza představ a povědomí (míra informovanosti) žáků ZŠ Aléská v Bílině o fenoménu agresivity a šikany ve skupině a vývoj těchto představ v průběhu školní docházky, analyzovat aktivity v oblasti diagnostiky a prevence šikany realizované na Základní škole Aléská v Bílině, komparovat dětské představy a míru informovanosti o problematice šikany s charakterem preventivních aktivit realizované školou, posoudit míru komptability a navrhnout případné pozitivní úpravy vycházející ze získaných údajů a spolupráce se školou. Cíle se podařilo dosáhnout. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti. Jednalo se o část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisovala obecnou charakteristiku šikany, agresora a oběti, objasňovala možnosti prevence a boje proti fenoménu šikany a školní třídu ve vývoji v období povinné školní docházky. Praktická část zjišťovala pomocí dotazníků analýzu představ a povědomí (míru informovanosti) žáků ZŠ o fenoménu agresivity a šikany ve skupině a vývoj těchto představ v průběhu školní docházky u 428 žáků Základní školy Aléská v Bílině. Výsledky ukazovaly na to, že míra informovanosti žáků o šikaně je vysoká a děti se s případnými fyzickými či slovním útoky nebojí svěřit. Odhalovaly také možné rezervy v oblasti prevence, informovaly o výskytu šikany a vyúsťovaly v konkrétní navrhovaná opatření v oblasti primární a následné prevence. Za největší přínos práce vzhledem k řešené problematice bylo možné považovat získání cenných informací pro Základní školu Aléská v Bílině a pomoc při návrhu případných pozitivních úprav.
This Bachelor thesis dealt with a problem of precautions of bullying in the context of ideas of pupils of elementary school ZŠ Aléská in Bílina about this phenomenon. The target of this work was analysis of ideas and awareness (the level of awareness) of pupils of elementary school ZŠ Aléská in Bílina about the phenomenon of aggressiveness and bullying in a group and development of these ideas during the school attendance. The other aims were to analyse activities in the area of diagnostics and precaution of bullying realised at elementary school ZŠ Aléská in Bílina, to compare children´s ideas and level of awareness about the issue of bullying with the character of precautionary measures realised by school, to assess level of compatibility and suggest possible positive changes coming out of the cooperation with this school. The target was reached. This work consisted of two fundamental areas. It was a theoretical part which described general characteristics of bullying, aggressor and victim by elaboration and presentation of expert sources. It also clarified possibilities of precaution and fight with the phenomenon of bullying as well as development of class in the period of compulsory school attendance. Practical part analysed by questionnaires ideas and awareness (its level) of 428 pupils of elementary school ZŠ Aléská in Bílina about the phenomenon of aggressiveness and bullying in a group and development of these ideas. The results showed that the level of awareness of these pupils about bulying is really high and children are not afraid to open out with possible physical or verbal attack. They also disclosed possible reserves in the area of precaution. They informed about the occurrence of bullying and they ended in suggesting particular measures in the area of primary and follow-up precaution. Regarding the issue of this work we can consider getting of valuable information for elementary school ZŠ Aléská in Bílina and help with suggesting possible positive changes as the most positive contribution.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD; rozsah: 105 s., 6 s. obr. příloh.
Subject(s)
šikana, agresor, oběť, následky a škody, prevence, možné postupy, překážky a chyby, boj proti šikaně, úloha školy a rodičů, školní třída ve vývoji, šikana jako záležitost celé skupiny, šikana a učitelé, šikana a rodiče, šikana a děti, charakteristika výzkumné metody, výzkum, průběh výzkumu, výsledky, závěr, navrhovaná opatření, bullying, aggressor, victim, consequences and damage, precaution, possible procedures, obstacles and mistakes, fight with bullying, school and parents{\crq} tasks, class in development, bullying as matter for whole group, bullying and teachers, bullying and parents, bullying and children, features of research method, research, course of research, results, conclusion, suggested measures
Citation
ISSN
ISBN