Edukace intelektově nadaných žáků v rámci nižšího sekundárního vzdělávání

Title Alternative:Enlightenment of intellected talented pupils within the frame of second level of elementary education
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The topic of this thesis is Problems of intellectual talent. The first part defines basic definitions of talent, its models, types. It is concerned with identification of mentally talented, it describes characteristics elements, favours and problems of mentally talented pupils. It states the possibilities of educational forms, production of individually educational programmes for this pupils. This thesis presents the reasons of research inquiries, which is oriented on pedagogic experience and theris problems informedness. Research investigates with current situation and differences in access of pedagogues to mentally talented pupils. It compares access pedagogues on primary schools and gymnasium in Pardubický and Středočeský country. Follows two kazuistics of mentally talented pupils. This thesis bears sectional presentment of breeding problems and problems of intellectual tallented from pegagogic view in school practise.
Práce se věnuje problematice rozumového nadání. První část vymezuje základní definice nadání, jeho modely, druhy. Zabývá se identifikací intelektově nadaných, popisuje charakteristické znaky, projevy a problémy intelektově nadaných žáků. Uvádí možnosti vzdělávacích forem, tvorbu individuálně vzdělávacího programu pro tyto žáky. Práce dále představuje výsledky výzkumného šetření, které se orientuje na zkušenosti pedagogů a jejich informovanost v problematice. Výzkum zjišťuje současný stav a rozdíly přístupů pedagogů k intelektově nadaným žákům. Porovnává přístupy pedagogů na základních školách s přístupy pedagogů na gymnáziích v Pardubickém a Středočeském kraji. Následují dvě kazuistiky intelektově nadaných žáků. Práce přináší částečný obraz problematiky výchovy a vzdělávání rozumově nadaných z pohledu pedagogů ve školské praxi.
Description
katedra: KPP; přílohy: 1 CD; rozsah: 86 s.
Subject(s)
abillities intellectual, child intellectual tallented, plan educational individually, identification of talented, age scholl older, schopnosti intelektové, dítě nadané intelektově, plán vzdělávací individuálně, identifikace nadaných, věk školní starší
Citation
ISSN
ISBN