Symptomatické poruchy řeči u dětí předškolního věku

Title Alternative:Symptomatic Imperfections of Speech With Preschool Children
Loading...
Thumbnail Image
Date
2008
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The bachelor work deal with the problematic of symptomatic speech disorders of preschool children. It was built of two basic parts, theoretical and practical ones. The theoretical part, that went out of professionals resources and pieces of knowledge of many authors, Kept the goal of describing and analyzing the symptomatic speech disorders, discussing communication skills of individuals of mental retardation, polio, hearing and sight disorders. A theoretical charting the problematics of given speech disorders was the next purpose of this work. Following part, practical, was intent on the real charting the symptomatic speech disorders concretely on imperfections investigation in partial branches on individuals with a handicap. With the help of logopedic examination of orientation, observing and a questionnaire, contentual and formal aspects of handicapped children speed were discussed Attention was also kept on language levels and their affecting. Results showed, that handicapped children have a serious deficit not only in the phonetic-logopedic level even in the lexical-semantic one. I feel the main contribution of my work in compiling the detailed logopedic diagnosing, that helps the teachers to work in reducing even removing the deficit in partial functions and it also helps with handicapped children speech development.
Bakalářská práce se zabývala problematikou symptomatických poruch řeči udětí předškolního věku. Byla sestavena ze dvou základních částí, teoretické a praktické. Teoretická část, jež vycházela z odborných zdrojů a poznatků mnohých autorů, měla za cíl popsat a analyzovat symptomatické poruchy řeči, rozebrat komunikační schopnosti jedinců s mentální retardací, dětskou mozkovou obrnou, se sluchovým a zrakovým postižením. Dále bylo jejím úkolem teoreticky zmapovat problematiku týkající se daných poruch řeči. Následná část - praktická se soustředila na skutečné zmapování symptomatických poruch řeči, konkrétně na zjištění nedostatků v dílčích oblastech řeči u jedinců s postižením. Za pomoci orientačního logopedického vyšetření, pozorování a dotazníku byla rozebrána obsahová a formální stránka řeči dětí s handicapem, pozornost byla taktéž věnována jazykovým rovinám a jejich narušení. Výsledky ukázaly, že děti s postižením mají závažný deficit nejen v rovině foneticko-fonologické, ale i v lexikálně-sémantické. Za přínos bylo možné považovat zpracování podrobnější logopedické diagnostiky, která by učitelkám umožnila pracovat na zmírnění, v lepším případě odstranění deficitů v dílčích funkcích a zároveň napomohla rozvoji řeči dětí s handicapem.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD ROM; rozsah: 63 s., 11 s. obr. příloh
Subject(s)
communications abilities, symptomatic speech disorders, mental retardation, polio, hearing handicap, sight handicap, speech development, speech disorders, level, kind of handicap, language levels, logopedic care, logopedic examination of orientation, deficit of partial, functions, komunikační schopnost, symptomatické poruchy řeči, mentální retardace, dětská mozková obrna, sluchové postižení, zrakové postižení, vývoj řeči, poruchy řeči, stupeň, forma postižení, jazykové roviny, logopedická péče, zásady, orientační logopedické vyšetření, deficit dílčích funkcí
Citation
ISSN
ISBN