Orientační diagnostika řečového vývoje v běžné mateřské škole a následná reedukace

Title Alternative:Diagnostics of Sérech Development in a Public Prep School and a Furcther Reeducation
Loading...
Thumbnail Image
Date
2007
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce se zabývala problematikou vývoje řeči v předškolním období, diagnostikou narušené komunikační schopnosti a možnostmi reedukace. Praktická část byla věnována ontogenezi řeči, faktorům jež ovlivňují její vývoj a poruchám komunikačních schopností. Na základě teoretických poznatků byl splněn cíl praktické části práce, kterým bylo ověření schopnosti samostatného provádění orientačního logopedického vyšetření a možnosti jeho využití v praxi učitelky mateřské školy - logopedické asistentky, pro stanovení předběžné logopedické diagnózy, následných postupů a reedukačních metod tak, aby byly nedostatky ve vývoji (nejen) řeči postupně a nenásilně odstraňovány, popřípadě jim bylo předcházeno. Cílem praktické části bylo také ověřit vhodnost nasazení programu B. Sindelárové - Předcházíme poruchám učení pro reedukaci narušené komunikační schopností u dětí ve věku 4 - 6 let. Výsledky ukazují, že využití programu je přínosem jak pro děti s handicapem v oblasti řeči, tak pro děti této věkové kategorie. Za největší přínos vzhledem k řešené problematice považuji zpracování podrobnější logopedické diagnostiky, která umožní učitelce - logopedické asistentce pracovat s dětmi tak, aby odstranila, popřípadě zmírnila deficity v dílčích funkcích a zároveň tím napomohla rozvoji řeči dětí.
The Bachelor thesis dealt with the speech development problems at preschool age, with the diagnosis of impared communication skills and possibilities of reeducation. The theoretical part looked into the speech ontogenesis, factors affecting its development and communication skills disorders. On the basis of theoretical findings, there was an objective carried out so as to verify the ability of individual logopaedic check-up practice and posibility of a teacher-speech assisstant practicing it in kindergartens, for a preliminary logopaedic diagnosis, subsequent procedures and reeducational methods so that the imperfect development of speech (and other) is gradually and smoothly removed or prevented. The objective of the practical part was also to verify the applicability of Mrs B. Sindelarova´s programme implementation - Learning disorders prevention for reeducation of impared communication skills in children aged 4 - 6. The results show that the utilization of the programme is beneficial both for children with a speech handicap and for children of this age category. With regard to the problem solutions. I consider the executing of the elaborate logopaedic diagnosis as the biggest contribution to the forementioned problem, the diagnosis which will enable the teacher-speech assisstant to work with children to remove or reduce the partial functions deficiencies and at the same time to help the childrens{\crq} speech development.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 disketa; rozsah: 59 s. , 24 s. příloh
Subject(s)
vývojové fáze řeči, jazykové roviny v ontogenezi dětské řeči, logopedická prevence, zabezpečení logopedické péče v resortu školství, adekvátní diagnostické metody, orientační logopedické vyšetření, metody orientačního logopedického vyšetření, dílčí zkoušky orientačního logopedického vyšetření, metoda k zjištění deficitů v dílčích funkcích, předběžná logopedická diagnóza, reedukační metoda, program reedukace, deficity v dílčích funkcích, speech development stages, language levels in children{\crq}s speech ontogenesis, logopaedic prevention, logopaedic support in educational system, adequate diagnosis methods, identification logopaedic check-up, identification logopaedic check-up methods, identification logopaedic check-up partial examinations, method for finding out the partial functions deficits, preliminary logopaedic diagnosis, reeducation method, reeducation programme, partial functions deficits
Citation
ISSN
ISBN