Pojetí osobnostní a sociální výchovy v rámci českého jazyka na 2. stupni ZŠ

Title Alternative:Concepts of personal and social education in Czech language education at second grade of primaries schools
Abstract
Předmětem diplomové práce je seznámení s průřezovým tématem osobnostní a sociální výchova. Diplomová práce pojednává o okolnostech vzniku osobnostní a sociální výchovy, o jejím začlenění do rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, o problémech, které jsou s její výukou spjaty, a o principech, díky kterým je možné se těchto problémů vyvarovat. V rámci výzkumného šetření je pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učitelkami českého jazyka na 2. stupni vybraných základních škol a analýzou školních vzdělávacích programů zjišťováno, jakým způsobem je osobnostní a sociální výchova začleněna do výuky českého jazyka a literatury a jak je vyučujícími tohoto předmětu reflektováno její naplňování ve výuce. Analýza školních vzdělávacích programů ukázala, že osobnostní a sociální výchova není správně včleněna do výuky českého jazyka a literatury, a to jak v rovině formální (absence propojení cílů osobnostně sociální výchovy s očekávanými výstupy předmětu, cíle formulovány jako témata), tak v rovině obsahové (nedostatečné využití potenciálu učiva a očekávaných výstupů předmětu, redukce realizace osobnostně sociální výchovy do slohu a literatury). Rozhovory s učitelkami českého jazyka a literatury ukázaly, že osobnostní a sociální výchovu sice považují za důležitou, nicméně jejich nízká teoretická znalost znemožňuje správné naplňování cílů osobnostní a sociální výchovy.
The subject of the thesis is to introduce cross-curricular topic of personal and social education. The thesis presents the circumstances of foundation of personal and social education, its incorporation into the general education program for primary education, the problems associated with its teaching, and the principles that make possible to avoid these problems. The research conducted through semi-structured interviews with the teachers of Czech language at the 2nd stage of selected primary schools and analysis of school education programs examines how personal and social education is incorporated into teaching of the Czech language and literature and how the teachers reflect its implementation in their teaching. Analysis of school education programs have shown that personal and social education is not properly incorporated into teaching of Czech language and literature, both at the formal (lack of interconnection of goals of personal and social education with expected outputs of the course, the goals formulated as topics), and at the level of content (insufficient use of the potential of curriculum and expected outputs and reduction of personal and social education in creative writing and literature). Interviews with the teachers of Czech language and literature have shown that they consider personal and social education important but due to their low theoretical knowledge they are not able to properly fulfill the objectives of personal and social education.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
ISBN