Faktory konkurenceschopnosti českých retailingových firem

Title Alternative:Factors of competitiveness of Czech retail companies
Loading...
Thumbnail Image
Date
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci,
Abstract
Disertační práce se zabývá problematikou strategických faktorů konkurenceschopnosti českých retailingových firem, které provozují prodejní jednotky supermarketů a hypermarketů v tradičních nákupních centrech České republiky. Práce je rozdělena do šesti hlavních kapitol, které tvoří pět tématických ucelených částí. V úvodní kapitole je představeno zaměření, cíle a zvolené metody zpracování disertační práce. V první části jsou na základě teorie konkurenceschopnosti a retailingu vymezeny základní relevantní pojmy týkající se charakteristických znaků, konkurenčního prostředí a konkurenceschopnosti retailingové firmy. Druhá část práce je věnována významu strategických faktorů konkurenceschopnosti retailingových firem. Tato část vychází z obecné charakteristiky podstaty faktorů konkurenceschopnosti a specifického postavení podskupiny strategických faktorů. Pozornost je zde zaměřena také na pojetí strategických faktorů v Est-modelu autorů W.N.Andereho a N.Z.Sterna. Ve třetí části je představen rozhodovací proces zákazníků o nákupu potravin a popsán rozsah konkurenčních výhod retailingových firem. Čtvrtá a pátá část práce představují analytickou část zaměřenou především na vyhodnocení údajů získaných empirickým výzkumem. Analyzovány jsou význam a důvody vedoucí zákazníky k nákupu potravin v supermarketech či hypermarketech tradičních nákupních center. V rámci analytické části jsou vymezeny také potenciální strategické faktory ovlivňující volbu místa nákupu potravin návštěvníků tradičních nákupních center.
The objective of this thesis is to evaluate strategic factors touching on the competitive ability of Czech retail companies which operate supermarket and hypermarket sales units in traditional shopping centres in the Czech Republic. The thesis is comprised of six main chapters, which may be divided into five thematically coherent sections. In the introductory chapter, the focus, main objectives and specific methods of processing used in the thesis are introduced. The first section defines elementary and relevant concepts bearing on the distinctive characteristics, competitive environment and competitiveness of retail companies on the basis of theories of competitiveness and retailing. The second section is devoted to the importance of strategic competitiveness factors in retail companies. This section deals with the determination of the substance of the above-indicated factors and the characteristics of their specific standing. Attention is also paid to the conception of strategic factors given in the Est model of W.N. Ander and N.Z. Stern. The third section introduces a decision-making process by customers regarding the purchase of foodstuffs and the extent of the competitive advantages of retail companies. The fourth and the fifth sections represent an analysis of the thesis focused especially on an empirically-based data evaluation. The analysis of the chief reason consumers have for purchasing foodstuffs in hypermarkets and supermarkets situated in traditional shopping centres is a part of this thesis. Potential strategic factors affecting the choice of purchasing location for foodstuffs for the customers of traditional shopping centres are specified within the analytical section, as well.
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
ISBN
Collections