Podniková sociální síť jako sociální pilíř v podniku

Title Alternative:Zakładowa sieć społecznościowa jako filar społecznościowy w przedsiębiorstwie
Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
In the social field, responsible corporate behavior also focuses on the approach to employees. The psychological and social approach of human resource management is historically based on human relations school defining requirements for the personality of managers, ways of communicating, managing employee relationships across the organizational structure, and ways to secure a social work environment to achieve corporate goals. The paper focuses on modern information technology, called the enterprise social network, and its ability to use executives to provide a social pillar in an enterprise. The aim of the paper is to find out how many enterprises in the Czech Republic use the enterprise social network and to respond to the established research hypothesis regarding the impact of the enterprise social network on the social aspect of the working environment. The methodology of the contribution is based on the questionnaire survey; the basic set included companies using enterprise social network in the Czech Republic. The overall comparison of the acquired data presents current trends and recommends using modern information technologies.
Im sozialen Bereich konzentriert sich verantwortungsvolles unternehmerisches Handeln auch auf den Zugang zu Mitarbeitern. Der psychosoziale Ansatz zum Personalmanagement basiert auf der Geschichte der Schule der menschlichen Beziehungen. Sie definieren die Anforderungen an Führungskräfte, die Persönlichkeit, die Wege der Kommunikation, die Verwaltung von Mitarbeiterbeziehungen quer durch die organisatorischen Strukturen und Prozesse der Gewährleistung eines sozialen Arbeitsumfelds, um so die Geschäftsziele zu erreichen. Dieser Beitrag konzentriert sich auf die moderne Informationstechnologie Corporate Social Networks und auf die Frage, wie die Nutzung dieser sozialen Säule im Unternehmen durch die leitenden Unternehmer gewährleistet ist. Dieses Papier zielt darauf ab, herauszufinden, wie viele Unternehmen in der Tschechischen Republik ein Corporate Social-Netzwerk verwenden, und eine Antwort auf die angegebene Forschungshypothese zu geben, welche die Auswirkungen der Corporate Social Networks im Hinblick auf die sozialen Aspekte der Arbeitsumwelt betrifft. Das Papier basiert auf einer Fragebogenerhebung und enthält Unternehmen mit sozialen Netzwerken im Land. Der Gesamtvergleich der gewonnenen Daten präsentiert die aktuellen Trends und empfiehlt den Einsatz moderner Informationstechnologie.
V sociální oblasti se odpovědné chování podniků zaměřuje také na přístup k zaměstnancům. Psychologicko-sociální přístup v řízení lidských zdrojů vychází historicky ze školy lidských vztahů. Vymezují požadavky na osobnost řídících pracovníků, způsoby komunikace, řízení vztahů mezi zaměstnanci napříč organizační strukturou a způsoby zajištění sociálního pracovního prostředí k dosažení podnikových cílů. Příspěvek se zaměřuje na moderní informační technologii zvanou podniková sociální síť a na její možnost využití vedoucích pracovníků pro zajištění sociálního pilíře v podniku. Cílem příspěvku je zjistit kolik podniků v ČR využívá podnikovou sociální síť a zodpovědět stanovenou výzkumnou hypotézu týkající se dopadu podnikové sociální sítě na sociální aspekt pracovního prostředí. Metodologie příspěvku je na základě dotazníkového šetření, základní soubor zahrnoval podniky, využívající podnikové sociální sítě v ČR. Celková komparace získaných dat prezentuje současné trendy a doporučuje využívat moderní informační technologie.
W dziedzinie społecznej odpowiedzialne zachowanie przedsiębiorstw tkwi także w podejściu do pracowników. Psychologiczno-społeczne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi opiera się historycznie na zasadach relacji międzyludzkich. Określają one wymagania dotyczące osobowości pracowników na stanowiskach kierowniczych, sposobów komunikacji, zarządzania relacjami pracowników w strukturze organizacyjnej oraz sposobów zapewnienia społecznego środowiska pracy w celu osiągnięcia celów firmy. Celem artykułu jest zbadanie, ile przedsiębiorstw w Czechach korzysta z zakładowej sieci społecznościowej a także znalezienie odpowiedzi na hipotezę badawczą dotyczącą wpływu zakładowej sieci społecznościowej na społeczny aspekt środowiska pracy. Metodologia artykułu opiera się na badaniach ankietowych, których podstawowy zestaw obejmował przedsiębiorstwa korzystające z zakładowych sieci społecznościowych w RCz. Ogólne porównanie uzyskanych danych przedstawia aktualne trendy i zaleca stosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych.
Description
Subject(s)
social pillar, enterprise social network, human resource management, businesses
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN