Hospodářská němčina ve výuce na vysoké škole a možné formy jejího testování

Title Alternative:Ekonomiczny język niemiecki w nauczaniu akademickim oraz możliwe formy sprawdzania jego znajomości na poziomie C1
Loading...
Thumbnail Image
Date
2013
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická univerzita v Liberci, Česká republika
Abstract
Tento příspěvek se zabývá některými problémy ve výuce hospodářské němčiny na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně, a také možnými formami, jakými lze hospodářskou němčinu na úrovni C1 SERR testovat. V jazykové výuce pracují učitelé často s heterogenními skupinami. Jazykové a odborné znalosti z oblasti ekonomie se u studentů prvního semestru liší podle toho, zda jsou absolventy gymnázia nebo obchodní akademie. Jak je možné jejich dovednosti přivést na požadovanou úroveň? Které studijní materiály jsou k tomu nejvhodnější? V druhé části příspěvku jsou komentovány výsledky prvního kola testování v rámci projektu IMPACT jako podnět k úvahám a širším závěrům.
W niniejszym artykule przedstawiono niektóre problemy związane z nauczaniem ekonomicznego języka niemieckiego na Wydziale Ekonomiczno-Administracyjnym Uniwersytetu Masaryka w Brnie oraz możliwe formy sprawdzania jego znajomości na poziomie C1 wg CEFR. Nauczyciele często pracują na zajęciach językowych z niejednorodnymi grupami. W pierwszym semestrze studenci posiadają różną znajomość języka i wiedzę merytoryczną z dziedziny ekonomii, co jest zależne od tego, czy ukończyli liceum ogólnokształcące czy liceum ekonomiczne. W jaki sposób ich umiejętności mogą osiągnąć wymagany poziom? Jakie materiały dydaktyczne są w tym celu najbardziej odpowiednie? W drugiej części artykułu omówiono wyniki pierwszego etapu testowania w ramach projektu IMPACT, będące punktem wyjścia do dalszych rozważań i formułowania szerszych wniosków.
This paper deals with some problems in the teaching of German at the Faculty of Economics and Administration of Masaryk University in Brno, as well as possible ways, as can the German economic CEFR level C1 test. In language teaching, teachers often work with diverse groups. Language and expertise in economics, with the first semester students varies according to whether they are high school or business-college graduates. How is it possible to bring their skills to the required level? Which materials are the best? In the second part are disclosed results of the first round of testing in the IMPACT project as a stimulus for reflection and wider conclusions.
Dieser Beitrag behandelt einige Probleme im Wirtschaftsdeutschunterricht an der Fakultät für Ökonomie und Verwaltung der Masaryk-Universität in Brünn, ebenso wie mögliche Formen, wie man Wirtschaftsdeutsch auf dem Niveau C1 des GER testen kann. Im Sprachunterricht haben es die Lehrer oft mit heterogenen Gruppen zu tun. Sprach- und Fachkenntnisse im Bereich Ökonomie sind bei Studenten im ersten Semester sehr unterschiedlich, je nachdem, ob sie Gymnasiums- oder Handelsakademieabsolventen sind. Wie kann man ihre Kompetenzen auf das gewünschte Niveau bringen? Welche Studienmaterialien sind dazu am besten geeignet? Ergebnisse der ersten Testrunde im Rahmen von Projekt IMPACT werden im zweiten Teil des Beitrags erörtert und sind als Anregungen für Überlegungen
Description
Subject(s)
Citation
ISSN
1803-9782
ISBN