Finanční zhodnocení zapojení podniků a spotřebitelů do cirkulární ekonomiky jako součásti environmentálního pilíře CSR

Abstract
Současný svět je na pokraji vyčerpání primárních zdrojů. V této situaci je cirkulární ekonomika bezesporu cesta, jak lze eliminovat nedostatek surovin, se kterým se Česká republika, ale i Evropa potýká. Přestože základní myšlenka nahrazení primárních zdrojů odpadem je všemi vnímaná pozitivně, existuje mnoho překážek k aplikaci myšlenky cirkulární ekonomiky (CE) do praxe. Je především nutné explicitně identifikovat problémy, které brání většímu zapojení do CE. Na jedné straně jsou to podniky, které produkují velké množství odpadu a zároveň potřebují zdroje, materiál a polotovary pro svoji výrobu. Na druhé straně jsou to spotřebitelé a jejich chování v oblasti zacházení s vyřazenými nebo nefunkčními věcmi. Identifikovat chování podniků a spotřebitelů ve vztahu k trvale udržitelnému rozvoji bylo hlavní motivací pro vznik výzkumu a publikace, ve které jsou postup, vyhodnocení, výsledky a závěry prezentovány. Základem výzkumu bylo sestavení originálního postupu, ktarý by sloužil k naplnění hlavního cíle: Na základě výzkumů navrhnout způsob, jak zjišťovat úspory plynoucí z nakládání s předměty na konci životního cyklu, jak v podnikové praxi, tak v chování spotřebitelů.
The world today is on the verge of exhausting its primary resources. In this situation the circular economy is undoubtedly a means of eliminating the shortage of raw materials faced by the Czech Republic and the whole of Europe. Although the basic idea of replacing primary resources with waste is perceived positively by all, there are many obstacles to the application of the idea of circular economy (CE) in practice. Mainly, it is necessary to explicitly identify the problems that prevent greater involvement in the CE. On the one hand, these are companies that produce large amounts of waste and at the same time need resources, materials and semi-finished products for their production. On the other hand there are consumers and how they treat discarded or non-functional items. Identifying the behaviour of companies and consumers in relation to sustainable development was the main motivation for the research and the publication in which the process, evaluation, results and conclusions are presented. The basis of the research was the development of an original methodology based on the establishment of the main objective: Based on research, propose a way to identify savings from the end-of-life management of items, both in business practice and consumer behaviour.
Description
Subject(s)
cirkulární ekonomika, environmentální pilíř, hodnocení životního cyklu, opětovné využití, recyklace, renovace, společenská odpovědnost organizací, suroviny, třídění odpadů, udržitelnost, circular economy, environmental pillar, life cycle assessment, reuse, recycling, social responsibility of organizations, renovation, raw materials, waste sorting, sustainability
Citation
ISSN
ISBN
Collections