Výtvarný projev dítěte, jako diagnostický nástroj zjišťování klimatu třídy

Title Alternative:Artistic expression of a child as a diagnostic tool for determining in-class climate
Loading...
Thumbnail Image
Date
2008
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The diploma thesis deals with the problem of in-class social climate. A special attention is paid to the way individual children subjectively perceive social dynamics in class. The thesis also uncovers and describes social climate in the third class of Elementary school, doing so with the aid of drawing and questionnaires. Empirically proved is a hypothesis regarding potential relation between the symbolism of child´s dynamic drawing and in-class climate uncovered through the ``Our Class{\crqq} questionnaire. The thesis also refers to the eventuality of working with an artistic expression as a clue to profound understanding of junior Elementary school children. In the research the qualitative as well as quantitative methods were applied. The objective is to point out artistic expression, which broadens the cognition of children in yet another way. All is supplemented by pictures, casuistics, graphs and charts.
Diplomová práce se zabývá problematikou sociálního klimatu školní třídy. Zvláštní zřetel je kladen na to, jak jednotlivé děti subjektivně vnímají sociální dynamiku ve třídě. Zjišťuje a popisuje sociální klima ve 3. třídě ZŠ pomocí kresby i dotazníků. Empiricky ověřuje hypotézu ohledně možných souvislostí mezi symbolikou dětské dynamické kresby a klimatem třídy zjišťovaný pomocí dotazníku Naše třída. Zajímá se o možnosti práce s výtvarným projevem jako nástroje hlubšího poznání dítěte mladšího školního věku. Ve výzkumu byly použity kvalitativní i kvantitativní metody. Cílem je poukázat na výtvarný projev, který rozšiřuje poznání o dítěti jiným způsobem. Vše je doplněno obrázky, kasuistikami, grafy.
Description
katedra: KPV; přílohy: 2 tabulky, 3 strany textu; rozsah: 79
Subject(s)
junior elementary school children, pupil, in-class social climate, mci questionnaire, teacher, dynamic drawing, dítě mladšího školního věku, žák, sociální klima školní třídy, dotazník mci, učitel, dynamická kresba
Citation
ISSN
ISBN