Role asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání

Abstract
Předložená bakalářská práce se zabývá rolí asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání. Jejím cílem je popsat úlohu asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání na 1. stupni běžných základních škol. Bakalářská práce je tvořena ze dvou hlavních částí - teoretických východisek a praktické části. V rámci teoretických východisek vymezujeme na podkladě odborných zdrojů a školské legislativy koncept inkluze, systém podpůrných opatření, asistenta pedagoga. Specifikujeme asistenta pedagoga z hlediska odborné kvalifikace, pracovní náplně a finančního ohodnocení. Také se věnujeme rozlišení rolí asistent pedagoga - učitel ve třídě a roli asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. V empirické části je představen průzkum, jehož okruh respondentů je tvořen asistenty pedagogů a učiteli v rámci 1. stupně běžných základních škol. Sběr potřebných dat byl zajištěn metodou dotazníkového šetření, o kterém podáváme výsledky a zodpovídáme námi formulované hlavní průzkumné otázky. Dále předkládáme závěry a doporučení pro praxi.
The bachelor thesis deals with the role of a teacher's assistant in inclusive education. Its objective is to describe the role of the assistant teacher in inclusive education at the first level of common elementary schools. The thesis consists of two main sections - the theoretical background and the practical part. Within the theoretical background, we outline the concept of inclusion, the system of supportive measures, and define the teacher's assistant on the basis of expert sources and education legislation. We specify the assistant teacher in terms of professional qualifications, job description and financial remuneration. We also deal differentiate the roles of the teacher's assistant - teacher in the classroom and role of the teacher's assistant and a pupil with special educational needs. The empirical part presents a survey whose respondents consist of teacher's assistants and teachers within the first grade of common elementary schools. The necessary data was collected by the method of a questionnaire survey, whose results are presented and the main formulated questions are answered. Finally, we present the conclusions and recommendations for practice.
Description
Subject(s)
asistent pedagoga, inkluze, podpůrná opatření, učitel, běžná základní škola, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, assistant teacher, inclusion, supportive measures, teacher, common elementary school, pupil with special educational need
Citation
ISSN
ISBN