Udržitelnost v módním průmyslu se zaměřením na konkrétní podnik

Abstract
Cílem této diplomové práce je analýza vybraných environmentálních dopadů, které svou činností způsobuje módní průmysl a navrhnout vlastní řešení, které by mohlo alespoň z části tyto dopady zmírnit. Práce je zaměřená konkrétně na švédský módní řetězec Lindex, který provozuje svou činnost také na území České republiky. První část popisuje problematiku společenské odpovědnosti podniku a udržitelnosti. Dále jsou popsána základní fakta týkající se módního průmyslu a jsou určeny vybrané faktory, které ovlivňují environmentální dopady módního průmyslu. Druhá část práce analyzuje konkrétní udržitelné aktivity, které módní podnik Lindex vynakládá pro snížení environmentálních dopadů. Následně je navrhnuto vlastní doporučení pro Lindex, které by mohlo environmentální dopady snížit. Vlastní doporučení představuje návrh nahrazení plastových nákupních tašek za papírové. Plastové a papírové tašky jsou v poslední části zanalyzování z hlediska vzniklé uhlíkové stopy během životního cyklu. Následně je uhlíková stopa převedena také do finančního vyjádření a je provedeno ekonomické zhodnocení obou typů tašek. Uhlíková stopa spolu s finančním vyjádřením je následně porovnána na základě zjištěných výsledku je módnímu podniku Lindex navržena environmentálně šetrnější varianta nákupní tašky.
The aim of this master thesis is an analysis of the selected environmental impacts of the fashion industry, that are caused by its activities and to propose own suggestion to at least partially decrease these impacts . The master's thesis is focused on the Swedish fashion brand Lindex, that operates also in the Czech Republic market. The first part is aimed at the area of Corporate Social Responsibility and Sustainability, followed by the demonstration of some basic facts about the fashion industry and determination of factors, that are affecting the environmental impacts of this industry. The second part is analysing the particular sustainable activities, that are done by the fashion brand Lindex, for reducing its environmental impact. The following chapters include a recommendation that could decrease Lindex's environmental impact, namely, replacing plastic shopping bags with paper shopping bags. The carbon footprint of both the plastic and paper bag life cycles is determined for comparative purposes. The carbon footprint is eventually converted also into a financial value, that provides the economical evaluation of the emitted carbon footprint. The discovered footprint and the financial side connected to it is then evaluated and the evidence-based result informs the reader of the more environmentally friendly bag solution offered to the fashion brand Lindex.
Description
Subject(s)
Společenská odpovědnost, udržitelnost, udržitelný rozvoj, módní průmysl, životní cyklus výrobku, nákupní tašky, uhlíková stopa, Corporate social responsibility, sustainability, sustainable development, fashion industry, product life-cycle, shopping bags, carbon footprint
Citation
ISSN
ISBN