Možnosti výchovného působení frazémů v hodinách českého jazyka na 2. stupni ZŠ pohledem kognitivní lingvistiky

Abstract
Diplomová práce představuje prostřednictvím kognitivního přístupu k jazyku možnosti výchovného působení výuky frazeologie. Nejprve je problematika uvedena teoreticky a poté se na ni zaměřuje analýza sad učebnic vybraných nakladatelství (SPN, Alter, Taktik), konkrétně byly zvoleny materiály pro 8. ročník ZŠ. Ve výsledcích analýzy jsou jednotlivé učebnice vzájemně komparovány. Práce dále předkládá pracovní listy s aktivitami, které využívají konkrétních souvislostí frazeologie a kognitivní lingvistiky k akcentování výchovného působení ve výuce českého jazyka a literatury. Součástí jsou i metodické komentáře pro učitele.
The diploma thesis deals with the interconnection of upbringing, cognitive linguistics and phraseology in course books of Czech language and literature for 8th year of secondary schools. Firstly, the theory of the issues mentioned is summarized and then the analysis of particular course books by various publishing houses (SPN, Alter, Taktik) follows. The analysis is aimed at the issues mentioned. Its results also show the comparison of the course books discussed. The thesis then offers worksheets that emphasize the interconnection of upbringing, cognitive linguistics and phraseology. Methodical comments for teachers are included.
Description
Subject(s)
výchova, kognitivní lingvistika, frazémy, frazeologie, didaktika českého jazyka a literatury, analýza učebnic, SPN, Alter, Taktik, upbringing, cognitive linguistics, idioms, phraseology, methodology of teaching Czech language and literature, analysis of course books, SPN, Alter, Taktik
Citation
ISSN
ISBN