Vývoj zařízení ke stanovení odvozeného cetanového čísla paliv
Loading...
Date
2013-10-1
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Práce se zabývá vývojem, stavbou a kalibrací zkušebního zařízení ke stanovení odvozeného cetanového čísla paliv pro vznětové motory. Ke stanovení OCČ se využívá dobré korelace průtahu vznícení a vznětlivosti paliva vstříknutého do ohřátého stlačeného vzduchu. Na rozdíl od obdobných zařízení založených na měření pouze jedné veličiny (průtahu vznícení) využívá zařízení vyvinuté na KVM za účelem zpřesnění stanovení OCČ hodnotu teploty náplně a gradient teploty stěny komory. Další zdokonalení spočívá v použití moderního palivového systému (common rail), který umožňuje vytvořit podmínky vstřiku podobné podmínkám u moderních vznětových motorů.
The disertation focuses on a developement, construction and calibration of the apparatus for the determination of derived cetane number of fuels for diesel engines. The determination is based on a good correlation between ignition delay and self ignition of fuel injected into a combustion chamber filled with compressed air heated to suitable pre-determined temperature. In contrast to the comparable devices which use for the determination DCN only one variable (ignition delay) uses the apparatus developed at the Department of Vehicles and Engines at the Technical University of Liberec in order to more precise the determination other variables like the charge temperature and the temperature gradient of the chambre wall. The fuel is injected using a Common Rail injection system which is used in the modern diesel engines.
The disertation focuses on a developement, construction and calibration of the apparatus for the determination of derived cetane number of fuels for diesel engines. The determination is based on a good correlation between ignition delay and self ignition of fuel injected into a combustion chamber filled with compressed air heated to suitable pre-determined temperature. In contrast to the comparable devices which use for the determination DCN only one variable (ignition delay) uses the apparatus developed at the Department of Vehicles and Engines at the Technical University of Liberec in order to more precise the determination other variables like the charge temperature and the temperature gradient of the chambre wall. The fuel is injected using a Common Rail injection system which is used in the modern diesel engines.
Description
Subject(s)
Cetanové číslo, odvozené cetanové číslo, vznětlivost, paliva pro vznětové motory, průtah vznícení, referenční paliva, prediktivní model, Cetane number, derived cetane number, self-ignition, diesel fuels, ignition delay, reference fuels, predictive model