Browsing by Author "Holubec, Radek"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- ItemCombustion of ethanol-vegetable oil blends in diesel engines(Technická Univerzita v Liberci, 2011-01-01) Vojtíšek, Michal; Laurin, Josef; Barbolla, Alexander; Holubec, Radek; Starý, PetrVegetable oils, utilized in transportation primarily as a feedstock for biodiesel, can be also combusted in diesel engines in their neat, non-esterified form. Given the high viscosity and high flash point of vegetable oils, they need to be used heated, in a warm engine, operated at moderate to high loads. This study examines the possibility to reduce the viscosity and the flash point of vegetable oils by blending with a small quantity of ethanol. Experimental work carried on a typical tractor diesel engine Zetor 1505, fueled by heated fuel-grade rapeseed oil in its neat form and with 10 % by weight of commercial E85 fuel containing 85% ethanol, reveals emissions benefits (decrease in HC, CO and NOx) at higher loads, where the combustion of rapeseed oil is not considered to be problematic. At low loads, where rapeseed oil combusts poorly, the addition of ethanol further delayed the combustion and increased both HC and CO emissions. Addition of ethanol, while in some ways possibly beneficial, thus does not appear to improve the problematic combustion of vegetable oils at low loads.
- ItemOsobní automobil s elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články(Technická Univerzita v Liberci, 2006-01-01) Holubec, Radek; Laurin, JosefCílem diplomové práce je komplexní řešení pohonu vozidla s palivovými články na vodík zohledňující nejnovější technické vývojové trendy. Práce je zaměřena převážně na výběr vhodných agregátů a jejich zástavbu do vozidla Octavia Combi. Stanovené provozní parametry navrženého pohonu jsou porovnány se skutečnými vlastnostmi vyráběného vozu.
- ItemOsobní automobil s elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články(2006-01-01) Holubec, Radek
- ItemVývoj zařízení ke stanovení odvozeného cetanového čísla paliv(Technická Univerzita v Liberci, 2013-10-1) Holubec, Radek; ; Laurin Josef, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55347; Lepšík Petr, doc. Ing. Ph.D. Konzultant : 57619; Sporka Michal, Ing. Ph.D. Konzultant2 : 64767Práce se zabývá vývojem, stavbou a kalibrací zkušebního zařízení ke stanovení odvozeného cetanového čísla paliv pro vznětové motory. Ke stanovení OCČ se využívá dobré korelace průtahu vznícení a vznětlivosti paliva vstříknutého do ohřátého stlačeného vzduchu. Na rozdíl od obdobných zařízení založených na měření pouze jedné veličiny (průtahu vznícení) využívá zařízení vyvinuté na KVM za účelem zpřesnění stanovení OCČ hodnotu teploty náplně a gradient teploty stěny komory. Další zdokonalení spočívá v použití moderního palivového systému (common rail), který umožňuje vytvořit podmínky vstřiku podobné podmínkám u moderních vznětových motorů.
- ItemVývoj zařízení ke stanovení odvozeného cetanového čísla paliv(Technická Univerzita v Liberci, 2016-01-01) Holubec, Radek; Laurin, JosefPráce se zabývá vývojem, stavbou a kalibrací zkušebního zařízení ke stanovení odvozeného cetanového čísla paliv pro vznětové motory. Ke stanovení OCČ se využívá dobré korelace průtahu vznícení a vznětlivosti paliva vstříknutého do ohřátého stlačeného vzduchu. Na rozdíl od obdobných zařízení založených na měření pouze jedné veličiny (průtahu vznícení) využívá zařízení vyvinuté na KVM za účelem zpřesnění stanovení OCČ hodnotu teploty náplně a gradient teploty stěny komory. Další zdokonalení spočívá v použití moderního palivového systému (common rail), který umožňuje vytvořit podmínky vstřiku podobné podmínkám u moderních vznětových motorů.$aThe disertation focuses on a developement, construction and calibration of the apparatus for the determination of derived cetane number of fuels for diesel engines. The determination is based on a good correlation between ignition delay and self ignition of fuel injected into a combustion chamber filled with compressed air heated to suitable pre-determined temperature. In contrast to the comparable devices which use for the determination DCN only one variable (ignition delay) uses the apparatus developed at the Department of Vehicles and Engines at the Technical University of Liberec in order to more precise the determination other variables like the charge temperature and the temperature gradient of the chambre wall. The fuel is injected using a Common Rail injection system which is used in the modern diesel engines.