Specifika sociálního podnikání v kontextu českého prostředí

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019-01-04
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Habilitační práce pojednává o problematice sociálního podnikání. Sociální podnikání představuje způsob řešení celospolečenských problémů prostřednictvím podnikatelského přístupu. V rámci sociálního podnikání jsou realizovány aktivity se záměrem naplnit veřejně prospěšný cíl často inovativním a nevšedním způsobem. Primární je naplnění sociální mise podniku, přičemž jako prostředek k tomu slouží ekonomická aktivita podniku. V rámci první kapitoly je představen cíl práce. Cílem práce je diskutovat problematiku a klíčové aspekty sociálního podnikání, jak po stránce teoretické, tak empirické, a přispět tak k hlubšímu poznání této oblasti. K dosažení tohoto hlavního cíle je definováno několik dílčích cílů. Následně navazuje kapitola představující metodický postup a model výzkumu. V rámci modelu výzkumu je definováno několik výzkumných otázek, kterými se text práce dále zabývá. Teoretická část práce je rozdělena do čtyř kapitol. Kapitola čtyři představuje sociální ekonomiku, její stručný vývoj, charakteristiku a související koncepty. Pátá kapitola se věnuje sociálnímu podnikání. Jsou představeny základní a související pojmy. Diskutuje se oblast definování a v závěru je představen koncept sociálního podnikání v České republice. Šestá kapitola se zaměřuje na otázku měření přínosu sociálního podnikání. Uvádí vybrané poznámky ke zvolenému tématu a poukazuje na vybrané nástroje měření přínosu. V závěru kapitoly navrhuje autorka ukazatele, které jsou následně využity v praktické části práce. Poslední teoretická kapitola představuje zpracovanou systematickou literární rešerši. Ta dle jasně stanovených kritérií analyzuje dosavadní publikační aktivitu v oblasti sociálního podnikání, identifikuje oblasti zájmu, trendy a další směry sociálního podnikání. Poskytuje tak obsáhlý přehled dosavadního stavu vědění. Osmá kapitola prezentuje zpracované dotazníkové šetření mezi veřejností a ukazuje tak pohled veřejnosti na vybrané otázky sociálního podnikání a vnímání tohoto konceptu jako prostředku řešení celospolečenských problémů. Devátá kapitola představuje obsáhlou analýzu sociálních podniků. Nejdříve prostřednictvím realizovaného dotazníkového šetření, následně v rámci komparace několika dotazníkových šetření v rámci 5 let. Závěrečná část diskutuje databázi sociálních podniků a analyzovaná data těchto podniků. Desátá kapitola ukazuje pohled odborné veřejnosti na oblast měření přínosu sociálního podnikání a na bariéry rozvoje této oblasti. Tyto výstupy jsou následně využity v jedenácté kapitole. Ta představuje návrh postupu měření prostřednictvím využití input-output analýzy a navrženého souboru ukazatelů. V závěru práce jsou shrnuta zjištění ve vazbě na stanovené cíle práce a výzkumné otázky. Zároveň je shrnut i přínos práce.
The habilitation thesis deals with the topic of social entrepreneurship. Social entrepreneurship is a way how to solve social problems by using entrepreneurial approach. Social entrepreneurship activities fulfill social mission very often in an innovative and unusual way. In the focus of social enterprise is social mission. Economic activity and generating profit is only a tool how to fulfill such mission. The first chapter introduces main aim of the habilitation thesis. The main aim is to discuss the topic and key issues of social entrepreneurship from the theoretical as well as empirical perspective. Hence it could be deepening the recognition of the topic. Several partial aims are defined. The following chapter introduces methodological approaches and model of the research used in the thesis. As a part of the research model several research questions are proposed. The theoretical part is divided in four chapters. Chapter four introduces social economy, its development, typical attributes and related theoretical concepts. Fifth chapter opens topic of social entrepreneurship. Basic and related aspects are introduced including the question of definition. At the end of this chapter concept of social entrepreneurship in the Czech Republic is introduced. Sixth chapter is focused on measuring the impact of social entrepreneurship. Several notes and methods of measurement are mentioned. At the end of the chapter a set of indicators is proposed. These proposed indicators are further used in the empirical part of the thesis. Last theoretical chapter focuses on systematic literature review. Publication activity is analyzed based on settled criteria. Furthermore, future trends and topic of interests are proposed. The chapter shows a complex overview of current state of knowledge to the discussed topic. The chapter eight deals with empirical data gained from the public audience. It shows public opinions about social entrepreneurship and their perception to understand social entrepreneurship as a mean which can solve social problems. Chapter nine presents a comprehensive analysis of social enterprises based on empirical data including comparison of several surveys during five-year time period. The final part points out a database of social enterprises and their analyzed data. The chapter ten presents experts’ opinion. Experts discuss impact measuring and barriers of social entrepreneurship. Their ideas are further used in the chapter eleven. This chapter introduces proposal of measuring approach based on the input-output analysis and set of indicators. The last part summarizes results of the thesis in the context of main aim of the thesis and gives recommendations to further research, empirical and pedagogical areas.
Description
Subject(s)
ekonomický princip, environmentální princip, komunita, lokální multiplikátor, neziskový sektor, přínos/dopad, poslání, sociální ekonomika, sociální podnikání, sociální podnikatel, sociální hodnota, sociální princip, sociální inovace, třetí sektor, ukazatel, udržitelnost, veřejně prospěšný cíl, vzdělání, financial principle, environmental principle, community, local multiplicator, non-profit sector, impact, mission, social economy, social entrepreneurship, social entrepreneur, social value, social principle, social innovation, third sector, indicator, sustainability, public beneficial aim, education
Citation
ISSN
ISBN
Collections