Osobní růst učitele

Title Alternative:Personal growth of the teacher
Loading...
Thumbnail Image
Date
2011
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The subject matter of the diploma thesis is to find out the level of subjective perception of teachers of different age and the reflection of their own personal growth. The theoretical part deals with analysis of the human psyche and its selfconcept, defines the teaching profession, describes the causes and effects of stress and their impact on the personality of the teacher. It also offers a possible solution to eliminate stressful situations, how to cope with unpleasant events in life and learn how to enhance mental health. The practical part aims to identify the connection of the personal growth with personal characteristics within two groups of teachers with different level of the life satisfaction. This part is realized in selected schools in Liberec and Hradec Králové Region by questionnaire and interview with a particular teacher.
Předmětem práce je zjistit úroveň subjektivní percepce a reflexe vlastního osobního růstu u učitelů různých věkových kategorií. Teoretická část se zabývá rozborem psychiky člověka a jeho sebepojetím, definuje učitelskou profesi, popisuje příčiny a projevy stresu a jejich dopad na osobnost učitele. Dále nabízí možné řešení, jak eliminovat stresové situace, jak se vyrovnat s nepříjemnými událostmi v životě a jak posilovat duševní zdraví. Praktická část si klade za cíl zjistit souvislosti osobního růstu s osobnostními vlastnostmi u dvou podskupin učitelů vykazujících různou míru životní spokojenosti na vybraných školách v Libereckém a Královéhradeckém kraji za pomoci dotazníkového šetření a rozhovoru s konkrétním učitelem.
Description
katedra: KPP; přílohy: CD ROM; rozsah: 105 s.
Subject(s)
teacher, working load, stress, coping, mental hygiene, satisfaction, growth, učitel, pracovní zátěž, stres, zvládání, duševní hygiena, spokojenost, růst
Citation
ISSN
ISBN