Děti s dětskou mozkovou obrnou

Title Alternative:Chidren with Child Cerebral Palsy
Loading...
Thumbnail Image
Date
2011
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bachelor?s work deals with comparing possibilities of preschool children with infantile cerebral palsy particular pedagogic care. It compares care of children integrated within common kindergarten and children in specialized kindergartens. The work concludes of two basic parts. First one of them is a theoretical part, where basic terms such as infantile cerebral palsy, its forms and other related health complications are explained on the basis of scientific works study. Second part is a practical one. Data obtained from questionnaires were evaluating the thesis whether the particular pedagogic children care for the children with infantile cerebral palsy is better than care for these children in common kindergartens. Results show higher possibilities of the particular pedagogic care in particular kindergarten, but they did not prove all the expected presumptions. As a result measures to improve accessibility and possibility of particular pedagogic care in common kindergarten are given.
Bakalářská práce se zabývala porovnáním moţností speciálně pedagogické péče o předškolní děti s dětskou mozkovou obrnou, které jsou integrovány v běţných mateřských školách a péče o děti, které navštěvují mateřské školy speciální. Práci tvoří dvě hlavní oblasti. Část teoretická, ve která je na základě studia odborných zdrojů vymezen např. pojem dětská mozková obrna, její formy i další zdravotní postiţení doprovázející dětskou mozkovou obrnu. V praktické části byla prostřednictvím dat, jeţ byla ověřována pomocí dotazníků, ověřovány předpoklady, zda je speciálně pedagogická péče pro děti s dětskou mozkovou obrnou lepší v mateřských školách speciálních anebo v mateřských školách běţného typu. Výsledky ukazují na větší moţnosti speciálně pedagogické péče v mateřské škole speciální, ale nepotvrdily se všechny očekávané předpoklady. Výsledkem jsou navrhovaná opatření dostupnosti a moţností speciálně pedagogické péče v mateřských školách běţného typu.
Description
katedra: KSS; rozsah: 49 s.
Subject(s)
infantile cerebral palsy, cephalonia, epilepsy, particular pedagogic therapy, medical physiotherapy, preschool children, kindergarten, dětská mozková obrna, mentální retardace, epilepsie, speciálně pedagogické terapie, léčebná rehabilitace, děti předškolního věku, mateřská škola
Citation
ISSN
ISBN