Možnosti osobnostního růstu nadaného žáka ve třídě ( Fenomenologická reflexe verbálního projevu dítěte v dialogu s učitelem)

Title Alternative:Potencial development prospect for a talented student within a classroom ( Phenomenological reflex of a child's verbal expression in a dialogue with a teacher)
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
The major object of the master thesis is a personal growth of a talented student. The thesis has been divided into two sections, the academic part and the practical part. The academic part clarifies terms as ability, talent, self-perception, self-assessment, confidence and personal growth. Further the first part of the thesis is concerned with influences pressuring a talented student and later on a depiction of a higher school age is given from both general and psychological view. The second part, called practical, is focused on the results of a research conducted based on surveys. The survey has been orientated on measurable variables of personal growth of a talented student and on a phenomenological discussion of a student and a teacher. Issues of the personal growth of a talented student can be analyzed based on the discussions and variables. The whole research has been mainly focused on sporty talented children. The major aim of the thesis is to illustrate the opportunities of a development of student?s personality and growth based on a mindful and targeted communication between a student and a teacher. The thesis does contribute for those interested in talent and talented children.
Diplomová práce pojednává o osobnostním růstu nadaného žáka. Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. Část teoretická definuje pojmy jako nadání, talent, sebepojetí, sebehodnocení, sebedůvěra a osobní růst. Dále se první část zaobírá vlivy, které působí na nadaného žáka a poté následuje charakteristika staršího školního věku, z obecného i psychologického pohledu. Druhá, praktická část je zaměřena na výsledky výzkumu pomocí dotazníku, který se týká měřitelných parametrů osobnostního růstu nadaného žáka a na fenomenologický rozhovor učitele s žákem, díky kterému je možné popsat problémy v osobnostním růstu nadaného žáka. Výzkum byl zaměřen především na sportovně nadané děti. Cílem autorů je ukázat možnosti vědomé a cílené komunikace mezi učitelem na dítětem tak, aby docházelo ke kultivaci jeho osobnosti a růstu.Diplomová práce je přínosem pro ty, kteří se zajímají o nadání a nadané dítě.
Description
katedra: KPP; přílohy: 1 CD; rozsah: 84 s. (120 491 znaků)
Subject(s)
personal growth, talented student, talent, self-perception, self-assessment, confidence, phenomenological discussion, development, osobnostní růst, nadaný žák, nadání, talent, sebepojetí, sebehodnocení, sebedůvěra, fenomenologický rozhovor, kultivace
Citation
ISSN
ISBN