Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte

Title Alternative:Child Abuse and Neglect Syndrome
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
This Bachelor?s thesis is dealing with issues of child abuse and neglect. The work was split into two key areas, one theoretical and one practical. The theoretical part is identifying issues of child abuse and neglect, by processing literature reference, describing the causes of the CAN syndrome, characterised by its various forms, explaining importance of the role of a social worker, focusing on prevention of this phenomenon and the subsequent forms of assistance to the affected children. The practical part was conducted using qualitative research analysis of the cases of seven children with CAN syndrome from the Děčín region. Three of these case studies have been extended by an interview, observation and sentence completion, which helped to identify, if the child abuse or neglect in the families still occurs. By analysing these case studies it was being further verified, whether the findings and theoretical knowledge of these issues reflect these real cases, as they are described in expert publications and as implicated in the theoretical part of this thesis. The results has shown that theoretical outcome and findings about the CAN syndrome as described in expert publications, actually occur in the specific cases described in this work. This thesis could be beneficial to all those that are not unsympathetic to the issues of battered, abused and neglected children and can help search for suitable ways and procedures to eliminate, reduce and most of all to prevent this negative phenomenon
Bakalářská práce se zabývala problematikou týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Práci tvořily dvě stěžejní oblasti, jednalo se o část teoretickou a část praktickou. Teoretická část vymezovala problematiku týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí, pomocí zpracování literárních pramenů popisovala příčiny vzniku syndromu CAN, charakterizovala jeho jednotlivé formy, objasňovala význam role sociálního pracovníka, zaměřila se také na prevenci tohoto jevu a formy následné pomoci takto postiženým dětem. V praktické části byla pomocí kvalitativního výzkumu provedena analýza případových kazuistik sedmi dětí z děčínského regionu, u kterých byl zjištěn syndrom CAN. Tři z těchto kazuistik byly rozšířeny o metody rozhovoru, pozorování a metodu doplněných vět, pomocí kterých bylo zjišťováno, zda i nadále v rodinách dochází k týrání, zneužívaní či zanedbávání dítěte. Analýzou těchto kazuistik bylo dále ověřováno, zda se v těchto skutečných případech promítají závěry a teoretické poznatky dané problematiky, tak jak jsou popsány v odborné literatuře a jsou také obsaženy v teoretické části této práce. Výsledky ukazovaly, že teoretické závěry a poznatky o syndromu CAN popsaném v odborných pramenech, se skutečně objevují i v konkrétních případech popsaných v této práci. Tato práce by mohla být přínosem všem, kterým problematika týraných, zneužívaných a zanedbávaných dětí není lhostejná a může pomoci hledat vhodné cesty a postupy, jak tento negativní jev odstranit, zmírnit a především, jak mu předcházet.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD; rozsah: 60 s.
Subject(s)
child, family, physical abuse, emotional abuse, sexual abuse, neglect, can syndrome, socio-legal child protection, social worker, prevention, help, dítě, rodina, tělesné týrání, citové týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání, syndrom can, sociálně-právní ochrana dítěte, sociální pracovník, prevence, pomoc
Citation
ISSN
ISBN