Cena děkana za vynikající diplomovou práci

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 33
  • Item
    Obraz prostoru
    (2022-2-21) Šimralová, Anna; Prokeš Jaroslav, MgA. Ph.D. : 57171
    Diplomová práce je intervencí do zdevastovaného kostela Panny Marie v Příbenicích. Zabývá se principem zrcadlení. Práce otáčí vztahy, které v daném místě existují. Jde o ponoření do prostoru konkrétního místa. Vytváří se vrstva prostoru, do které není možné vstoupit.V práci se snažím reagovat na dané místo, vdechnout mu nový život. S místem jsem osobně spjatá, řadu let mapuji prostor kostela. Zásah je dočasný, i když zamýšlený jako dlouhodobý. Prvek vody a zrcadlení v křesťanském kostele není náhodná volba. Voda je tu kontrastem, zrcadlem, průhledem a přidanou hloubkou jak v rovině formální tak i obsahové.
  • Item
    Přesun brněnského hlavního nádraží
    (2021-9-27) Bláhová, Barbora; Saffarian Saman, Ing. arch. Mag. arch. : 66091
    Brněnské hlavní nádraží se s postupem času potýká s rostoucím počtem problémů jako je zahlcenost dopravy a nedostatek místa na růst. Jako řešení město navrhuje jeho odsunutí jižně s přidanou hodnotou rozvoje Jižní čtvrti (2). Tato práce navrhuje alternativní urbanisticko-dopravní řešení Brněnského hlavního nádraží a jeho okolí po jeho plánovaném odsunutí jižně od historického centra, které klade důraz na aktivní individuální dopravu (3) s výhledem do budoucna zaměřeným především na efektivní využití energie z obnovitelných zdrojů a přizpůsobivost novým způsobům dopravy.V práci je popsána alternativní uliční síť vycházející z analýz Brna (dopravní, demografické atd.) provedených z volně vyhledatelných údajů. Dále práce vychází z územního plánu Brna (4), ročenek dopravy Brna (5), Studie proveditelnosti dopravního uzlu (6) a studie vize Brno 2050 (7). Návrh ulice vychází ze čtyř základních principů moderní ulice, které jsou (Zásada 1: přizpůsobte ulice pro různé režimy. Zásada 2: Oddělte ulice podle rychlosti. Zásada 3: Začlenit flexibilitu do prostoru ulice. Zásada 4: Znovu získat prostor ulice pro veřejný prostor, veřejnou dopravu, cyklisty a chodce.) (8) a příručky návrhu ulic NACTO (9). Zónování je provedeno dle modelu Triple helix (7). Dále je použita metoda parametrické analýzy uliční sítě (11).Riziko dopravních bariér z vysoce koncentrované dopravy vzniklé odsunem nádraží je řešeno určením jasné hierarchie jednotlivých dopravních prostředků a postupné redukce dle priorit. V hierarchii je nejvýše postavena vlaková doprava, která je maximálně izolovaná vyvýšením sedmi metrů nad zemí. Tramvajová doprava, která je dlouhodobě nejvýkonnějším dopravním prostředkem (9) se stává páteřní komunikací v řešeném Jižním centru. Individuální aktivní dopravě je věnována zvláštní pozornost při navrhování ulic. Všechny ulice jsou přiměřeně široké, bez obrubníků a omezeny rychlostí podle priorizované dopravy. Individuální motorová doprava je na spodu hierarchie dopravních prostředků v ulicích Jižního centra. Hlavní tepna motorové dopravy je svedena do podzemního tunelu navazujícího na střední brněnský okruh se sjezdem pro cílovou dopravu k přesunutému nádraží. Na povrchu je provoz redukován systémem jednosměrek a pomocí dynamickým pruhů aktivně reagujících na aktuální dopravní situaci pomocí světelné signalizace zabudované v povrchu ulice. Spolupráce s vývojáři ze Škoda Transportation umožnila přizpůsobení návrhu budoucí technologii SATRAM (Sdílená Autonomní Tramvaj), která zeefektivní sdílenou dopravu a zároveň umožní využít volnou kapacitu na transport zboží.Výsledkem práce je návazná uliční síť ukázaná ve výkresech řezů, půdorysů i širších vztahů, typologie uliční sítě demonstrovaná v řezech ulic, řešení křižovatek a dopravní schéma Nového nádraží a dopravního uzlu starého nádraží zobrazené v axonometrii.
  • Item
    Bydlení v areálu bývalé koželužny v Hradci Králové
    (2021-9-27) Bergová, Michaela; Suchomel Jiří, prof. Ing. arch. akad. arch. : 54695
    Diplomová práce se věnuje návrhu intenzivní obytné zástavby v městské části Kukleny v Hradci Králové. Pozemek se nachází v areálu bývalé Koželužny. Je zde zachován bývalý komín a poslední továrna jako symbol Kuklen. Továrna je zrekonstruována na společenský sál pro pořádání nejrůznějších akcí. Celkový návrh odpovídá potřebám moderní městské části, avšak zachovává dostatečné soukromí obyvatel. Projekt si klade za cíl umožnit komfort bydlení podobný rodinným domům, ale zároveň skloubit výhody bydlení ve městě. Vzhled odkazuje na tradici použití cihlového zdiva v Hradci Králové.
  • Item
    Žižkov dead ends
    (2020-2-24) Sayapina, Daria; Vlachynská Petra, MgA. : 66829
    V této práci se zabývám zpracováním veřejných prostor, které jsou umístěny na hranici mezi městskou zástavbou Žižkova a přírodním areálem vrchu Vítkova. Tyto prostory oživuji a pomocí nich propojuji Žižkov a Vítkov. V návrhu, který se opírá o vlastní pozorování a zkoumání těchto prostor, aplikuji principy městských zásahů a také pracuji s architektonickými prvky. Ke každému místu jsem se snažila najít individuální přístup. Výsledkem je koncepční řešení vybraných míst, které nabízí nové možnosti jejich využití a zároveň je spojuje dohromady do jednoho veřejného prostoru.
  • Item
    Porodní dům, Podolské schody, Praha
    (2020-2-24) Rissová, Kateřina; Buček Jiří, doc. Ing. arch. : 54711
    Cílem práce je návrh Porodního domu, včetně výběru vhodné lokality. Porodní dům je pojímán jako nový typologický druh nemocničního zařízení s lidskou tváří, které nabízí jak bezpečí porodnice, tak intimní atmosféru a vybavení pro přirozený, fyziologický porod. Slouží také jako komunitní a edukační centrum pro nastávající rodiče a mladé rodiny. Součástí práce je zvolení náplně stavby, použití vhodných výrazových prostředků pro novou typologii i práce s emoční složkou interiéru.