Rok 2024

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Spalování paliv z obnovitelných zdrojů ve dvoupalivových plynových motorech
    (2025-03-13) Nguyen Phu, Dong; Moc Lubomír, doc. Ing. CSc. :55346
    Disertační práce zkoumala možnost využití motorových paliv získávaných z obnovitelných zdrojů, biometanu (bioCNG) a hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO) k pohonu dvoupalivových plynových vznětových vozidlových motorů. Za tímto účelem jsem navrhl a realizoval dvoupalivovový zkušební motor. Disertační práce se zaměřuje na analýzu, vyhodnocování a porovnávání celkové účinnosti u dvoupalivových motorů při použití bioCNG/HVO a bioCNG/nafta pomocí simulačního softwaru, matematických modelů a experimentálních měření. Z výsledků výzkumu byly vyvozeny důležité body, díky kterým lze optimalizovat provozní parametry pro zlepšení spalovacího procesu, snížení emisí a úsporu paliva. Získané výsledky prokázaly, že vznětové motory mohou provozovány na 100% biologické duální palivo (bioCNG/HVO) funguje stabilně a přesně, a v budoucnu se stane velmi potenciálním duálním palivem, které přispěje ke snížení závislosti nebo odstranění ropného paliva v dopravě.
  • Item
    Využití simulačního modelu pro hodnocení spotřeby specializovaných BEV
    (2024-11-01) Petr, Tomáš; Němeček Pavel, prof. Dr. Ing. :55345
    Omezený dojezd, nedostatečně rozvinutá infrastruktura dobíjecích stanic, stále relativně dlouhá doba dobíjení, relativně vysoké pořizovací náklady a otázky týkající se udržitelnosti výroby baterií jsou výzvy, které se výrobci bateriových elektrických vozidel (BEV) snaží překonat. Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou dojezdu BEV a představuje nástroj v podobě simulačního modelu, který umožňuje detailní vyhodnocování množství elektrické energie odebrané hnacím ústrojím z baterie specializovaného BEV. Tento model obsahuje všechny důležité prvky modelovaného vozidla. V disertační práci je také uveden postup při vyhodnocování účinností jednotlivých komponentů hnacího ústrojí, které jsou nezbytné pro správnou funkci simulačního modelu. Ověření výsledků tohoto modelu bylo následně realizováno na unikátním zařízení Powertrain. Součástí předkládané disertační práce jsou detailní výsledky z provedených simulací a laboratorních měření.
  • Item
    Výzkum parametrů integrity povrchu u dynamicky namáhaných strojních součástí
    (2024-09-27) Kozlok, Tomáš; Dvořáčková Štěpánka, doc. Ing. et Ing. Ph.D. :57718
    Disertační práce je zaměřena na problematiku vibrační koroze klíčových komponent (pracovní a duté vřeteno) CNC obráběcích strojů a její vhodnou eliminaci. Práce je členěna do dvou hlavních částí. V teoretické části byl proveden rozbor řešené problematiky. Hlavní pozornost byla věnována integritě povrchu, jakosti povrchové vrstvy a jejímu hodnocení, vzniku zbytkových napětí a jejich stanovení, vytváření funkčního povrchu součásti, stávajícímu způsobu výroby pracovního a dutého vřetena, vibrační korozi a vhodnému způsobu nanášení povlaků. Experimentální část byla zaměřena na čtyři oblasti - úvodní studii k návrhu metod pro měření materiálových a mechanických vlastností u dutého vřetena, návrh metodiky a experimentální ověřování materiálových a mechanických vlastností povlaků u dutého vřetena a také na návrh metodiky a experimentální ověřování vzniku vibrační koroze za simulovaných podmínek. Součástí disertační práce je diskuze výsledků a závěr k řešené problematice.
  • Item
    Metodika využití nástrojů strojového učení pro odhad spotřeby času ve výrobě malých a středních podniků
    (2024-11-25) Urban, Mária; Mendřický Radomír, doc. Ing. Ph.D. :58689
    Tato disertační práce navrhuje metodiku využití nástrojů strojového učení pro odhad spotřeby času ve výrobě malých a středních podniků. Za účelem navržení metodiky dochází ke kategorizaci existujících metod odhadu spotřeby času. Kategorizace se provádí na základě analýzy použitých dat a metod generování odhadů. Dále jsou tyto metody popsány a jejich aplikace v praxi je podložena výsledky rešerše. Jádrem práce je integrace metod dolování dat a strojového učení v malých a středních podnicích pro odhad spotřeby času zakázek s omezeným rozsahem dat. Při tvorbě metodiky jsou zohled-něny specifické potřeby a omezení těchto podniků. Důraz je kladen na integraci současných sys-témů a nástrojů, které firmy již používají, s cílem minimalizovat náklady a čas implementace. Tyto systémy jsou kombinovány s volně dostupnými nástroji pro dolování dat a strojové učení. Použité techniky a algoritmy dolování dat jsou vysvětleny a prezentovány tak, aby byly snadno pochopitelné a interpretovatelné. Navrhovaná metodika je založena na: - Definici kroků praktické realizace dolování dat, - Návrhu heuristiky pro identifikaci kritéria podobnosti zakázek v rámci přípravy dat, - Systému kategorizace dat podle četnosti dat učení, za účelem navýšení dat učení při tvorbě modelu, - Evaluaci odhadu v závislosti od spolehlivosti navržených modelů a dat učení. Prezentovaná metodika je aplikována na data středně velkého podniku pro odhad různých druhů časů. Pro jednotlivé odhady jsou vytvořeny průtokové diagramy modelování, které přispívají k srozumitelnosti užití metodiky. Pro jednotlivé modely odhadů bylo dosáhnuto různých spolehli-vostí, co potvrzuje silnou závislost spolehlivosti modelů od kvality dat.
  • Item
    Zvyšování dynamických vlastností elektromechanických systémů ovládajících mechanismy strojů
    (2024-09-20) Richter, Aleš; Ševčík Ladislav, prof. Ing. CSc. :55255
    Disertační práce se zabývá problematikou vývoje elektromechanického systému CNC polohovacího stroje, tak aby byly dosaženy optimální dynamické vlastnosti jednotlivých uzlů s ohledem na současný stav poznání. Nároky jsou kladeny především na rychlost polohování, přesnost opakování ustavení obrobku a dlouhou životnost mechanismu. Práce je postupně představena v jednotlivých výzkumně-vývojových etapách, které jsou všechny nezbytné pro úspěšné dosažení cíle a navazují na sebe. První etapou je zvolení správného mechanismu pohonu. Kinematické schéma záběru - rolna vs. axiální vačka. Požadavky jsou kladeny na univerzálnost mechanismu (libovolně volitelný úhel kroku), možnost programovat průběh dráhy včetně její první a druhé derivace. Klíčový uzel je podroben pevnostní MKP analýze. Druhou etapou je zhotovení hnacího mechanismu na základě výpočtu výrobních souřadnic axiální vačky a převedení do souřadnic CNC stroje. Vytvoření přesného 3D modelu z vypočtených křivek, který bude sloužit k porovnání výrobních odchylek axiální vačky. Kontrola na 3D měřícím pracovišti, snížení výrobních odchylek důležitých sestav. Třetí etapou je ověření správné funkce karuselového stolu. Měření taktu (rychlosti polohování) a přesnosti ustavení pomocí optických inkrementálních rotačních snímačů v osách motor-šnek-talíř karuselu. Nalezení správné řídící křivky. Čtvrtou etapou je vylepšení přesnosti polohování karuselu bez nutnosti provedení mechanických úprav funkčního vzorku. Zjištění velikosti chyby polohování a její následné snížení. Pátou etapou je vyhodnocení spolehlivosti karuselu po dobu jeho předpokládané životnosti. Celková životnost je dána nejslabším členem převodového mechanismu. Jedná se o rotační pohyblivé části převodovky, respektive jejich kontaktní plochy.