Rok 2021
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Rok 2021 by Title
Now showing 1 - 20 of 24
Results Per Page
Sort Options
- ItemAritmetika II – dělitelnost. Fibonacciho posloupnost(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Havelková, Veronika; Jančařík, Antonín; Kepka, Tomáš; Jednota českých matematiků a fyzikůAutoři článku se zabývají otázkou, jak přispět k rozvoji aritmetických dovedností žáků. V článku jsou představeny některé méně známe vlastnosti Fibonacciho posloupnosti. Autoři ukazují, jak může být Fibonacciho posloupnost využita v rámci výuky dělitelnosti, ale i důkazových technik. V článku bude přístupnou formou dokázáno, že Fibonacciho posloupnost je nejen dělitelnostní, ale i silně dělitelnostní.
- ItemBratislavské dva dni s didaktikou matematiky(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Slavíčková, Mária; Jednota českých matematiků a fyzikůV príspevku informujeme o hybridne organizovanej konferencii Dva dni s didaktikou matematiky na pôde FMFI UK v Bratislave. Stručne opisujeme pozadie jej vzniku, programovú štruktúru a kľúčové diskutované témy na jej šiestom ročníku.
- ItemCelostátní setkání učitelů matematiky SŠ „Jak učit matematiku na SŠ“(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Jednota českých matematiků a fyziků
- ItemDva dny s didaktikou matematiky(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Flejberková, Dorota; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek informuje o 25. ročníku konference Dva dny s didaktikou matematiky, která je každoročně pořádána PedF UK v Praze ve spolupráci s SUMA JČMF.
- ItemDva dny s didaktikou matematiky 2022(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Vondrová, Naďa; Jednota českých matematiků a fyziků
- ItemEditorial(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůPrůměrný učitel vypráví. Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje. Charles Farrar Browne
- ItemEditorial(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek informuje čtenáře o obsahu čísla 4.
- ItemGeometrické hrátky s Klokánkem(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Uhlířová, Martina; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek je věnovaný úlohám z mezinárodní matematické soutěže Matematický klokan, konkrétně úlohám kategorie Klokánek, která je určená pro 4. a 5. třídy základních škol. Cílem článku je předložit učitelům primární školy inspirativní soubor úloh zaměřených na rozvíjení geometrické představivosti dětí. Všechny úlohy byly převzaty ze soutěžních úloh kategorie Klokánek z posledních deseti ročníků soutěže, tedy z let 2010 až 2019.
- ItemJak pivovarský sládek způsobil revoluci ve statistice(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Emanovský, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůJedním z nejpoužívanějších testů statistické významnosti je tzv. Studentův t-test. Autorem matematického modelu, na kterém je tento test založen, je britský statistik William Sealy Gosset (1876-1937). Článek popisuje podstatu a vznik tohoto testu v matematickém a historickém kontextu.
- ItemJak to vlastně je s naší školou? Cíle vzdělávání a naše školská reforma(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kuřina, František; Vondrová, Naďa; Jednota českých matematiků a fyzikůAutoři se zamýšlejí nad aktuálními otázkami spojenými s dokumentem Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do 2030+, avizovanými redukcemi RVP pro ZV a souvisejícími záležitostmi. Autoři vycházejí ze svých dlouholetých zkušeností z výuky matematiky a přípravného vzdělávání učitelů matematiky a upozornňují na potenciálně problematická místa současné reformy.
- ItemJak to vlastně je? Čísla a množiny(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kuřina, František; Vondrová, Naďa; Jednota českých matematiků a fyzikůAutoři se zamýšlejí nad pojmem číslo a nad číselnými obory, a to z hlediska didaktického. Blíže se věnují pojmu přirozené číslo, desetinné číslo a zlomek. S oporou o učebnice diskutují o vhodnosti vymezení těchto pojmů.
- ItemJak to vlastně je? Nekonečno(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kuřina, František; Vondrová, Naďa; Jednota českých matematiků a fyzikůAutoři se zamýšlejí nad pojmem nekonečno, a to z hlediska pochopení tohoto pojmu u žáků základní a střední školy. Přinášejí příklady potenciálního a aktuálního nekonečna a upozorňují na problematiku nekonečně malých veličin. Pozornost věnují i nekonečným množinám v aritmetice a geometrii.
- ItemJak to vlastně je? Velikost úsečky(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kuřina, František; Vondrová, Naďa; Jednota českých matematiků a fyzikůAutoři se zamýšlejí nad problematikou velikosti úsečky a jejího měření, a to z pohledu historie, ale zejména výuky tématu v hodinách matematiky. Pozornost věnují i matematickému hledisku.
- ItemJedinákova posloupnost(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kuřina, František; Jednota českých matematiků a fyzikůRecenzovaná publikace přináší neobvyklý pohled na matematiku, na matematiky, historii matematiky, úlohy a jejich řešení.
- ItemKoronamatika – výuka matematiky během distanční výuky očima žáků(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Novotná, Gabriela; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek popisuje výuku matematiky z pohledu žáků několika základních škol v Praze v reakci na pandemii koronaviru SARS-CoV-2, tedy během distanční výuky spojené s uzavřením škol. Zabývá se tím, jak změny vnímají samotní žáci, a otázkou, zda má změna stylu výuky vliv na vnímání kvality jejich porozumění matematice. Bylo zjišťováno i to, zda žáci se ztrátou prezenční výuky začali vyhledávat individuální doučování matematiky, či zda na něj začali nahlížet jinak než v době prezenční výuky.
- ItemMartin Kuchynka(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Vízek, Lukáš; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek je věnován životu a dílu Martina Kuchynky (1843–1900), českého středoškolského učitele matematiky a kreslení. Je soustředěn na jeho studia, výuku, učebnice a časopisecké příspěvky. Text předkládá stručné hodnocení Kuchynkovy práce a zmiňuje možnosti dalšího studia.
- ItemProstředí Abaku jako nástroj pro zkoumání myšlenky aditivní triády(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Mottlová, Karolína; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek seznamuje čtenáře s termínem aditivní triáda. Učiteli přináší náměty aktivit a úloh z didaktického prostředí Abaku, které pomohou žákovi s představou konvenčního zápisu rovnosti, jeho levo-pravým čtením a aplikací komutativního zákona. Pro konkrétní představu jsou předloženy analýzy žákovských řešení, které vychází z diplomové práce.
- ItemPrvní statistické testování hypotézy podle Johna Arbuthnota(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Emanovský, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůStatistické testování hypotéz představuje jeden z významných nástrojů kvantitativního (nejen pedagogického) výzkumu. Myšlenka ověřování hypotézy pomocí “matematického modelu” se pravděpodobně poprvé objevuje již v 18. století v práci Johna Arbuthnota. Článek popisuje toto první testování v historickém a matematickém kontextu.
- ItemRovnice v úlohách mezinárodního šetření TIMSS a jejich využití(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Peclinovská, Sylva; Jednota českých matematiků a fyzikůUvolněné úlohy z mezinárodního šetření TIMSS se mohou pro učitele stát inspirací do výuky. Úlohy mohou sloužit pro zpestření výuky, jako další materiály k procvičování nebo je lze využít pro diagnostiku úrovně porozumění či schopností žáků. Článek se zaměřuje na úlohy vztahující se k tématu rovnic na 1. stupni základní školy a jsou v něm popsány problémy, které měli čeští žáci při řešení konkrétních úloh. Dále ukazuje, jak je možné úlohy upravovat a vytvářet sady gradovaných úloh využitelných v rámci diferencované výuky.
- ItemSetkání s Liping Ma(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Hrubý, Dag; Jednota českých matematiků a fyzikůRecenze knihy MA, Liping. Znát a učit elementární matematiku. Jak učitelé v Číně a ve Spojených státech rozumí základní matematice. Praha: Academia, 2021. Jubilejní vydání.