Cena děkana za vynikající bakalářskou práci
Permanent URI for this collection
Cena děkana za výjimečné bakalářské práce.
Browse
Browsing Cena děkana za vynikající bakalářskou práci by Subject "accent"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemEl análisis de la pronunciación de la sílaba tónica por parte de los estudiantes checos(2018-12-14) Straková, Andrea; Valeš Miroslav, doc. Mgr. Ph.D. : 54988Hlavním cílem této bakalářské práce je poukázat na výslovnostní problémy přízvučné slabiky u českých studentů zabývajících se studiem španělského jazyka. Toto téma vzbuzuje stále větší zájem jak studentů tak učitelů, jelikož nesprávná výslovnost může v mnoha případech vést k nedorozuměním mezi účastníky či ztížit komunikaci nerodilého mluvčího rodilým mluvčím. Práce popisuje charakteristiku přízvučného vokálu, její pozice ve větě a další teoretická východiska, která přímo souvisí s následující metodologií. Hlavní částí této práce je kvantitativní výzkum zaměřený na délku a amplitudu španělských přízvučných vokálů v dvouslabičných, tříslabičných a čtyřslabičných slovech a jejich srovnání s rodilými mluvčími, českými studenty a teoretickými východisky této práce. Výzkum je realizován se dvěma rodilými mluvčími a třemi skupinami českých studentů rozdělených do různých jazykových úrovní španělského jazyka a veškeré nahrávky jsou analyzovány pomocí počítačového programu Praat, který se používá pro fonetickou analýzu a je volně dostupný bez licence. Na konci se zanalyzují a vyčíslí rozdíly ve výslovnosti mezi českými studenty a rodilými mluvčími.
- ItemSluchová diskriminace dvouslabičných homografů založená na umístění přízvuku(2020-4-24) Hanzlová, Terezie; Karásková Nicola, Mgr. M.A. : 57476Tato bakalářská práce pojednává o alternačním přízvukovém schématu, které se vyskytuje u řady dvouslabičných homografních párů, jež tvoří substantiva a verba, jako jsou abstract - to abstract či object - to object. Zejména pak zkoumá znalost tohoto jevu u českých studentů. Veškeré testování bylo provedeno na vysokoškolských studentech, kteří se mají stát učiteli angličtiny na druhém stupni základních škol nebo na středních školách. Výzkum sestával z pěti fází: (1) sestavení obsáhlého seznamu dvouslabičných homografů a nahrání těchto slovních dvojic jednak izolovaně, jednak v kontextu vět; (2) zjištění, do jaké míry jsou vysokoškolští studenti obeznámeni s významy těchto párových slov; (3) ověření, zda jsou vysokoškolští studenti angličtiny schopni rozlišit přízvuk v rámci příslušné dvojice na základě sluchových podnětů; (4) zjištění, na základě dotazníku, na jakých stupních českého školství se toto téma vyučuje; a konečně (5) vytvoření online aktivity, kterou lze využít v hodinách LI1BE k procvičení pravidla o alternaci přízvuku mezi substantivy a verby. Testy byly vytvořeny a distribuovány pomocí Moodlu, online platformy oficiálně používané na Technické univerzitě v Liberci. K analýze výsledků a tvorbě grafů byl použit tabulkový procesor Microsoft Excel. Praktickému výzkumu předchází teoretická část vysvětlující odlišné přístupy lingvistů k terminologii slovních párů s alternujícím přízvukem.