2021/3 - Social Sciences
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing 2021/3 - Social Sciences by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- ItemANTROPOLOGIE SOCIÁLNÍCH VZTAHŮ V SOUDOBÉM VIETNAMU(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Schwarz, MichalRecenzní článek přibližuje publikaci o etnografických, lingvistických a sociálních vztazích v rodinách, které zůstaly po válkách ve Vietnamu. Někteří členové rodin stále čelí poválečným tlakům a postižením válečnými traumaty. Jiní čelí sociálním imperativům péče o staré nebo nemocné příbuzné. Omezení v osobním životě jsou hlavním konceptem recenzované knihy, která se soustředí na roli osobní oběti. Tu doplňují sociální vztahy lásky a péče, kult předků a požadavek synovské oddanosti. Ve vietnamských rodinách jsou tato pravidla pevná a projevují se v jazykových prostředcích komunikace (např. matka-dítě), které autorka lingvisticky analyzuje a dokládá fotografiemi komunikačních situací. Recenze poukazuje na alternativní výklady a kulturní specifika živých tradic magického myšlení a polygamie.
- ItemKONSTRUKCE TESTŮ A EMPIRICKÉ VÝSLEDKY TESTOVÁNÍ(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Romová, HanaHodnocení v oblasti osvojování neboli učení se cizím jazykům má ve srovnání s jinými oblastmi vzdělávání specifické rysy. Jazykové testování je kromě jiného unikátní tím, že jazyk je nejen obsahem, ale i nástrojem měření. Pro potřeby testování byla řešitelským týmem vytvořena banka testových úloh obsahující svazky položek, ze kterých lze vytvořit v subtestech velký počet testů obsahujících termíny a profesní lexiku korespondující s reálnými požadavky kladenými na pracovníky v praxi. Byly sestaveny achievement testy a kontrolní testy na základě položkové banky, takže z funkčního hlediska převládá hodnotící funkce. Achievement testy nejsou zaměřeny jen na testování úspěšnosti jednotlivých studentů, ale také na úspěšnost vyučujících. Z hlediska interpretace výsledků je pozornost věnována achievement testům, které umožňují součinnost reálných počtů položek a testovaných studentů.
- ItemMODIFICATION OF SYLLABI AT THE FACULTY OF ECONOMICS, TECHNICAL UNIVERSITY OF LIBEREC DURING ONLINE TEACHING CAUSED BY THE PANDEMIC – QUESTIONNAIRE SURVEY RESULTS(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Hastrdlová, ŠárkaČlánek shrnuje kvalitativní a kvantitativní analýzu výsledků dotazníkového šetření, které probíhalo na Ekonomické fakultě, Technické univerzity v Liberci v květnu 2021. Výjimečná situace, která nastala během pandemie koronaviru, donutila všechny akademické pracovníky přenést výuku do online prostředí. Je zřejmé, že takovýto přesun nutně musel způsobit změny nejen v charakteru výuky a sylabech, ale i v komunikaci se studenty i ve vztazích studentů a akademických pracovníků. Hlavním cílem tohoto výzkumu bylo tedy zjistit, jak, nebo zda, akademičtí pracovníci modifikovali své učební plány a přizpůsobili je výuce v online prostředí, a do jaké míry. Dotazník dále zkoumal názory učitelů na online výuku, její negativní a pozitivní stránky a na nástroje, které akademičtí pracovníci nejvíce, nebo naopak nejméně používali při online výuce. Výsledky výzkumu přinejmenším zmapovaly stávající situaci na Ekonomické fakultě a přinesly zamyšlení nad dalšími možnostmi, které online výuka nabízí a samozřejmě i nad jejími úskalími.
- ItemPARTICIPACE STUDENTŮ NA TVORBĚ PODPŮRNÝCH VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ V PŘEDMĚTU NĚMČINA PRO BANKOVNICTVÍ(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Blažková, Blanka; Kahounová, EvaStudenti bakalářského studia Fakulty ekonomické Západočeské univerzity v Plzni mají možnost prohloubit si schopnosti a znalosti získané studiem odborných předmětů prostřednictvím nadstavbových odborných kurzů vyučovaných v němčině. Cílem odborných jazykových kurzů je adekvátní příprava studentů na profesní život a zprostředkování prakticky zaměřených kompetencí. Článek se věnuje participaci studentů na tvorbě podpůrných materiálů v předmětu Němčina pro bankovnictví. Pro představení studentských projektů byl zvolen grafický online nástroj Canva. Individuální prezentace studentů byly vytvořeny formou interaktivních videí pomocí online nástroje EdPuzzle. Oblíbenost online nástrojů byla ověřena v dotazníku.
- ItemJOBCHANCE DEUTSCH – UČEBNICE NĚMECKÉ FIREMNÍ KOMUNIKACE PRO STŘEDNĚ POKROČILÉ(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Höppnerová, VěraV článku jsou shrnuty výsledky dosavadních výzkumů vzdělávacích potřeb studentů němčiny na vysokých školách ekonomického zaměření v České republice. Z těchto výzkumů vychází nová učebnice německé firemní komunikace „Jobchance Deutsch“, určená studujícím středně pokročilé úrovně B1. Její texty vybízejí k zaujetí stanoviska ke kontroverzním tématům a mluvnické jevy jsou vybrány s ohledem na jejich frekvenci v odborné komunikaci. Nejobsáhlejší oddíl učebnice – partie cvičení – obsahuje cvičení určená pro párovou práci, cvičení na kolokace, cvičení lexikální a fonetická, cvičení na rozvíjení písemného vyjadřování a řadu dalších.
- ItemNĚMECKÁ PŘÍJMENÍ V PŘÍHRANIČNÍ OBLASTI JIŽNÍCH ČECH A JEJICH SÉMANTICKO-MOTIVAČNÍ TYPY(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Jaklová, AlenaObsahem článku jsou analýzy německých příjmení z aspektu motivačního a klasifikace těchto příjmení do sémanticko-motivačních typů. Východiskem analýz je materiálový korpus, který byl vytvořen na počátku 21. století na základě studia archivních materiálů zaznamenávajících příjmení občanů z obcí Prachatice, Volary, Vimperk a Kašperské Hory. Jde o města ležící v blízkosti hranic s Německem, města, která byla až do poloviny čtyřicátých let 20. sto-letí osídlena převážně německým obyvatelstvem. V závěru článku jsou stanoveny nejfrekventovanější sémanticko-motivační typy současných německých příjmení u Čechů užívaných ve zkoumaném areálu. Zároveň je objasněna etymologie a motivace těchto jmen jejich vztahem k historii regionu a k etnikům, která již od středověku tento areál obývala.
- ItemDEUTSCH IN DER WIRTSCHAFT (WIDAF®) – STANDARDIZOVANÁ ZKOUŠKA Z ODBORNÉHO JAZYKA SE ZAMĚŘENÍM NA HOSPODÁŘSKOU NĚMČINU NA EKONOMICKÉ FAKULTĚ TECHNICKÉ UNIVERZITY V LIBERCI (TUL)(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Neumannová, Helena; Vlčková, IrenaČlánek představuje různé typy standardizovaných zkoušek a podává bližší informace ke zkoušce z odborné hospodářské němčiny Deutsch in der Wirtschaft (WiDaF®). Na základě dat získaných za období několika let realizace zkoušky WiDaF® na TUL se zabývá hodnocením celkových výsledků zkoušky, ale i jejích jednotlivých částí. Získaná data jsou cenným ukazatelem znalostí a deficitů studentů a byla zohledněna v aktualizaci učebních plánů.
- ItemTOEIC LISTENING AND READING JAKO SOUČÁST HODNOCENÍ STUDENTŮ TECHNICKÉ UNIVERZITY V LIBERCI(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Pavlíková, StanislavaV článku je nejprve uvedena charakteristika testu TOEIC v kontextu testování studentů na Technické univerzitě v Liberci, Katedře cizích jazyků. Dále je popsána analýza výsledků těchto testů získaných v období let 2015 až 2020. Analýza byla zaměřena na porovnání skóre, kterých uchazeči dosáhli v sekcích testu ve čtení a poslechu. Výsledky šetření jsou podnětem k návrhu na úpravy sylabů jazykových kurzů tak, abychom se zaměřili na vyváženost učebních aktivit a podpoření slabších dovedností studentů, kterými jsou problémy ve čtení s porozuměním. Dalším zdrojem informací k aktualizaci učebních plánů jsou názory studentů, kteří test TOEIC i jazykový kurz absolvovali v roce 2019.
- ItemFORMÁT VÝUKY PŘEVRÁCENÉ TŘÍDY V ON-LINE PROSTŘEDÍ V HODINÁCH HOSPODÁŘSKÉ ANGLIČTINY NA VYSOKÉ ŠKOLE(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Havránková, TerezaKoncept výuky převrácená třída se stal v posledních letech využívaným přístupem především v hodinách matematiky a přírodních věd. Závěry různých studií ale ukazují, že převrácenou třídu lze úspěšně implementovat i do online výuky cizích jazyků. Článek popisuje probíhající výzkum, jehož záměrem je prozkoumat dopad režimu převrácené třídy na studijní výsledky studentů hospodářské angličtiny na vysoké škole v online výuce. Úvod článku je věnován teoretickým poznatkům o problematice převrácené třídy v online prostředí. Druhá část je věnována metodologii samotného výzkumu a přehledu dílčích zjištění výzkumu, realizovaného v letním semestru akademického roku 2020/2021.
- ItemLESSONS LEARNED FROM REMOTE EDUCATION(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2021-01-01) Šimková, Květoslava; Ramadanová, JitkaTento článek je věnován vybraným aspektům vzdělávání na dálku (online), které by se daly uplatnit i ve výuce prezenční za účelem zkvalitnění a zefektivnění výukového a učebního procesu. Autorky zde seznamují s výsledky dotazníkového šetření, jehož se zúčastnili jak vyučující anglického jazyka Ústavu jazykové přípravy Západočeské univerzity v Plzni, tak také studenti ekonomické fakulty téže univerzity. Dotazníkové šetření proběhlo v letním semestru akademického roku 2020/2021 a účastníci v něm vyjadřovali své názory týkající se vzdělávání na dálku v průběhu posledních dvou semestrů. Autorky posléze shrnuly výsledky dotazníků a na základě jejich analýzy předkládají nabyté poznatky a zkušenosti, které by chtěly využít v kurzech obchodní angličtiny i v budoucnosti.