Rok 2019
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Rok 2019 by Issue Date
Now showing 1 - 11 of 11
Results Per Page
Sort Options
- ItemAnalýza účinnosti hnacího ústrojí osobního automobilu(2010-10-1) Popelka, Josef; ; Scholz Celestýn, prof. Ing. Ph.D. Skolitel : 55343Tato disertační práce se zabývá analýzou mechanické účinnosti hnacího ústrojí osobního automobilu jako celku. Za tímto účelem vzniklo unikátní zařízení k měření točivého momentu spalovacího motoru, který vstupuje do řetězce převodového ústrojí. V této práci je také celý systém matematicky popsán a byl vytvořen matematický model, který byl verifikovaný s daty naměřenými během experimentu. Takto ucelená práce poskytuje nový pohled na celou problematiku a přináší mnoho nově získaných poznatků v této oblasti.
- ItemVýzkum lokálního smrštění u biopolymerů PLA a PLLA(2012-10-1) Kučerová, Monika; ; Lenfeld Petr, prof. Dr. Ing. Skolitel : 55397Disertační práce se zabývá výzkumem lokálního smrštění biopolymerů v závislosti na vybraných vstřikovacích (rychlostních, tlakových a teplotních) parametrech procesu (dotlak, teplota taveniny, vstřikovací rychlost) a také na geometrii zkušebního tělesa (tloušťka stěny výstřiku). Lokální smrštění je experimentálně zkoumáno v různé vzdálenosti od vtokového ústí (vliv dráhy tečení) na speciální testovací obdélníkové destičce. Pro výzkum byly použity dva biodegradibilní materiály PLA a PLLA, které byly porovnány a vyhodnoceny pomocí statistických a experimentálních metod. Pro porovnání získaných výsledků a verifikací simulačních výstupů byla provedena analýza tečení.
- ItemPokročilé techniky snímání lesklých a obtížně detekovatelných materiálů(2016-10-1) Matúšek, Ondřej; ; Novotný František, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55339Disertační práce se zabývá přípravou metodiky pro získání dat k vytvoření virtuálního 3D modelu objektů (3D obrazů) s lesklým a obtížně detekovatelným povrchem. V aplikační části se práce zabývá uplatněním vybraných metod v průmyslové praxi, konkrétní aplikace byly orientovány na automobilový průmysl. Nejprve je řešena problematika bin pickingu s detekcí lesklých objektů v přepravce. V další části se práce zabývá kvalitativním hodnocením lesklých transparentních a semi-transparentních objektů pomocí inovativního hardwaru. Detailně se zaměřuje na uplatnění aplikačních možností konfokálních snímačů pro kontrolu zakřivení tvarových skel a na úpravu 2D triangulační metody pro snímání průsvitných a transparentních objektů.
- ItemVibroizolační systém s gyroskopickým stabilizátorem(2017-11-1) Škoda, Jan; ; Šklíba Jan, prof. RNDr. CSc. Skolitel : 55433Cílem práce bylo analyzovat navržené řešení zlepšení vibroizolace kývání okolo podélné a příčné osy ležícího pacienta v průběhu transportu sanitním vozem pomocí dvojosého gyroskopického stabilizátoru. Je předložen přehled problematiky gyroskopické stabilizace a matematického modelování gyroskopických stabilizátorů. Dále je analyzována možnost náhrady kompenzačního momentového pohonu gyroskopického stabilizátoru řízením pneumatických pružin. V závěru práce je rovněž řešena problematika samobuzeného kmitání dvojosého gyroskopického stabilizátoru.
- ItemKonstrukce prototypových kompozitních rámů z předimpregnovaných vláken(2017-11-1) Kulhavý, Petr; ; Fliegel Vítězslav, doc. Ing. CSc. Skolitel : 55552Nosným tématem disertační práce je studium a popis možností aplikace kompozitních materiálů navíjených z dlouhých předimpregnovaných vláken do rámových konstrukcí otevřených, ale i uzavřených tvarů. Daná práce by měla poskytnout v současné době chybějící popis tohoto konstrukčního přístupu a představit vlastní metodiku vhodnou pro návrh pokročilých rámových struktur komplikovaných tvarů a průřezů, v prototypovém či malosériovém objemu produkce. První kapitoly práce se zaobírají popisem kompozitních materiálů používaných v oblasti konstrukce automobilů, jejich členěním, základním fyzikálním parametrům a konvenčními možnostmi výroby. V práci jsou testovány mechanické vlastnosti daných kompozitních materiálů a navržených laboratorních dílů, včetně přenosu vibrací či nalezení závislosti dílčích parametrů na vnitřní geometrii jednotlivých vlákenných vrstev. Práce obsahuje teoretickou studii a výklad jednotlivých principů metod výpočtu. Následují praktické aplikace numerického modelování kompozitních struktur s využitím nejmodernějších simulačních nástrojů, včetně jejich verifikace a úprav materiálových modelů na bázi výsledků získaných z provedených experimentů. Významným přínosem je aplikace numerického algoritmu, vhodného pro nalezení optimálních parametrů dané vrstvené struktury s ohledem na reálné okrajové podmínky definované charakterem působícího zatížení, demonstrované na problému tříbodého ohybu. Dále se práce zabývá studiem současných trendů ve výrobě kompozitních dílů od tvarů jednoduchých až po složité prostorově zakřivené a uzavřené rámové konstrukce. Jedním ze stěžejních cílů práce je ovšem na základě výše zmíněných poznatků, dostupných výrobních metod a principů využívaných při navíjení dlouhých vláken, modifikace výrobního zařízení a souvisejících metod pro vlákna předimpregnovaná. Daná techologie bude následně využita pro výrobu prototypu vlastního kompozitního rámu. V práci je na základě provedených testů a simulací navržen vhodný materiál, vnější tvar i řídící křivka použitých nenosných jader s ohledem na sériovou či prototypovou tvorbu výrobku. Pro celý proces ovíjení dané struktury jsou z konstrukčního i technologického hlediska zpracovány parametrické simulace a následně vyrobeny prototypové rámy. Na výrobě daných dílů byla ověřena funkčnost celého výrobního zařízení, zjištěných vlastností na reálném dílu a posouzena vhodnost dané metodiky. Dané rámy byly podrobeny testům a výsledky porovnány s analytickým výpočtem i s konvenčním ocelovým rámem identického tvaru. Na příkladu možného těla opěradla automobilové sedačky je představen rám uzavřený a na příkladu podvozku dětského vozítka rám otevřený. V závěru práce je posouzena vhodnost náhrady konvenčních metalických rámů kompozitními a uvedeny možné příležitosti pro budoucí rozvoj a inovace v dané oblasti konstrukčního návrhu.
- ItemKvalita vnitřních prostor s ohledem na šíření škodlivých látek(2017-11-1) Kořínek, Tomáš; ; Fraňa Karel, prof. Ing. Ph.D. Skolitel : 55679Práce se zabývá možností snížení zdraví škodlivých látek v místnosti pomocí procesu adsorpce. Kvalita vnitřního ovzduší byla analyzována pomocí měření v učebnách a kancelářích. V práci je dále popsán proces adsorpce z pohledu možné metody pro zachycení zdraví škodlivých látek v prostoru. Byly posouzeny možné parametry ovlivňující účinnost snižování zdraví škodlivých látek. Proces snižování zdraví škodlivých látek pomocí adsorpce byl odzkoušen pomocí numerických simulací a experimentu, kde výsledky byly vzájemně porovnány.
- ItemDynamika vstřikovacího systému Common Rail(2017-11-1) Starý, Petr; ; Scholz Celestýn, prof. Ing. Ph.D. Skolitel : 55343Disertační práce navazuje na mojí diplomovou práci Stanice na zkoušení palivových systému Common Rail. Samotná práce se zabývá analýzou vstřikovacího systému BOSCH se zaměřením na sledování parametrů vysokotlakého vstřikovače systému Common Rail. Dále pak obsahuje experimentálně získaná data ze zkušební stanice a tvorbu vlastního verifikovaného matematického modelu. Vybraná data získaná z měření jsou pak porovnána s matematickým modelem. Práce tak tvoří soubor analytických poznatků z dané problematiky a přináší nové postupy získávání potřebných dat a jejich vyhodnocení.
- ItemStudium degradačních procesů modifikovaných povrchů implantátů(2017-11-13) Voleský, Lukáš; ; Louda Petr, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55456Tato práce je zaměřena na volbu různých typů tenkých vrstev s využitím v oblasti medicínských implantátů a na volbu jejich depozice na zvoleném substrátu při použití odlišných metod depozice. Teoretická část se zabývá materiály pro medicínské implantáty a jejich vlastnostmi, se zaměřením na tenké vrstvy. Experimentální část zahrnuje výrobu tenkých vrstev s různými parametry depozice testováním jejich vlastností vzhledem k aplikaci na medicínské implantáty, se zaměřením na jejich degradaci, biokompatibilitu a tribologické vlastnosti.
- ItemVýzkum aplikačních možností bio-kompozitních materiálů plněných nanokrystaly celulózy(2018-10-30) Borůvka, Martin; Lenfeld Petr, prof. Dr. Ing. Skolitel : 55397Disertační práce se zabývá komplexním výzkumem přípravy, modifikace a zpracování bio-kompozitních systémů s využitím nanokrystalů celulózy (CNC). Jako primární matrice bio-kompozitů byl zvolen polylaktid (PLA), cenově dostupný biopolymer s dobrými mechanickými vlastnostmi, biokompatibilitou a biologickou rozložitelností, který je založený na přírodních a obnovitelných surovinách. Laboratorně byla provedena extrakce CNC s jejich následnou povrchovou modifikací a zpracováním nanokompozitů pomocí rozpouštědlových systémů. Dále byl výzkum zaměřen na technologické možnosti zvyšování dispergovatelnosti a distribuce sprejově vysušovaných aglomerátů CNC v PLA matrici pomocí tavných technologií. S cílem odstranit křehkost PLA matrice výzkum dále směřoval k aplikačnímu potenciálu synergického působení změkčovadel a CNC. Výzkum lehčených nanokompozitů na bázi mikrobuněčných struktur cílil na potenciální strukturní aplikace s využitím reaktivně modifikovaných nanohybridů na bázi PLA stereokomplexu a CNC. S cílem souběžně zvyšovat houževnatost a teplotní odolnost pak byly připraveny multifázové stereokomplexované PLA nanokompozity. Hodnocen byl především vliv přidaných aditiv na kinetiku krystalizace, morfologii a termo-mechanické vlastnosti připravených materiálových systémů.
- ItemDiagnostic System for Low-Speed Bearings(2018-10-30) Oeljeklaus, Michael; ; Pešík Lubomír, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55222This thesis resolves the current issue of running diagnostics on low-speed bearings and has resulted from urgent industry requirements.The central concept of the design solution is the introduction of a reference element into the sprocket shaft bearing assembly of a chain conveyor used in the ŠKODA AUTO a.s. paint shop.Using two pairs of roller bearings each, this reference element is connected to both the shaft as well as the frame. With this design, the reference element can freely rotate, thereby making it possible to run diagnostics on the bearings.Firstly, this design makes it possible to rotate the reference element at a high speed and - just like for high-speed bearings - establish the frequency of the vibrations, determining the level of damage in doing so. Secondly, it makes it possible to identify and measure the resistance when rotating the reference element.This design solution has been successfully patented at a European level.In the course of this thesis, various designs have been developed, one of which has been realised as a prototype and integrated into the conveyor system at the ŠKODA AUTO a.s. paint shop in Mladá Boleslav.
- ItemModern Transmission Mechanism of Production Machines(2018-10-30) Nguyen Van, Ha; ; Ševčík Ladislav, prof. Ing. CSc. Skolitel : 55255Cam design is constantly evolving. In recent years, with the rapid developmentand popularization of mechanical products in modern society, it has been such animportant question on designing and producing mechanisms precisely. Also, togetherwith the assistance of the numerically controlled manufacture system being widelyapplied in this time, which are useful tools for the designer to develop a new type ofcam profile.Therefore, this dissertation mainly focuses on designing a novel cam mechanismfor converting the rotation cam to a desired rotary motion of the output shaft. Thedesign based on the idea of altering the roller follower by the ball for a groove cammechanism. Where the ball plays a roller of the follower in a conventional camfollower. Due to the balls connect the grooving cam and the grooves of the output shaft,they perform pure rolling motion without sliding. Hence, the main function of the ballstransfers the moments and velocities from the camshaft into the output shaft. With theinput, the body is the groove cam and the output shaft is driven one.Due to the contact between the balls with their grooves on each part of the cammechanism is very important can directly affect the lifespan and the ability working ofthe structure of the groove cam. Therefore, the thesis also determines the contact stressbetween the ball and the grooves on output camshaft, middle part as well as a circulargroove on the input camshaft by using both theory and fine element analysis methods.Through contact analysis, the changes could be shown in contact pressure, strain,penetration, friction stress on the groove cam mechanism. Based on the resultssimulation by ANSYS Workbench can aid the designer to redesign the model to obtain the optimal design. Finally, from the simulation results revealed that the computationalvalues were consistent with theoretical values. It can be concluded that the proposeddesign has been successfully designing.Finally, the groove cam mechanism was manufactured successfully at theLaboratory of Department of the Design of Machine Elements and Mechanism ofTechnical University of Liberec, Czech Republic.