Učitel matematiky
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Učitel matematiky by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 88
Results Per Page
Sort Options
- ItemManhattanská a maximová metrika v úlohách školské geometrie(Technical University of Liberec, ) Moravcová, Vlasta; Skálová, Zuzana; Jednota českých matematiků a fyzikůCílem článku je představit sérii úloh, v nichž mají žáci za úkol najít de facto množiny bodů dané vlastnosti v rovině, pracují však se vzdálenostmi na principu manhattanské či maximové metriky. Úlohy jsou vhodné již pro žáky základních škol, jejich gradací však lze tvořit úlohy vhodné i pro žáky starší. V článku je také připomenuta potřebná matematická teorie, kterou sice žáci k řešení úloh znát nemusí, avšak pedagog by s ní měl být obeznámen.
- Item27. ročník Semináře o výuce matematiky pro učitele SŠ a 2. stupně ZŠ(Technical University of Liberec, ) Ferdiánová, Věra; Jednota českých matematiků a fyzikůKrátka zpráva o 27. ročníku Semináře o výuce matematiky pro středoškolské a základoškolské učitele a pozvánka na další ročník 2.2.2024
- ItemŽivot a dílo Bernarda Bolzana(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Bušková, Petra; Jednota českých matematiků a fyzikůNásledující článek představuje život a dílo pražského rodáka Bernarda Bolzana. Pozornost bude věnována zejména dílu Paradoxy nekonečna, které se v roce 2021 dočkalo 170. výročí svého prvního vydání.
- ItemMetodické materiály typu Nedokončené strategie jako nástroj pro rozvoj schopnosti řešit slovní úlohy(Technical University of Liberec, ) Jirotková, Darina; Slezáková, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůV článku představujeme jeden nový typ úloh, který vznikl v projektu TAČR – Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol (2020-2023) a jehož hlavním cílem je obohatit spektrum žákovských řešitelských strategií, rozvíjet schopnost žáků řešit slovní úlohy a s tím úzce propojenou metakognici. Dalším cílem je využít specifika slovních úloh jako textu a vhodnými aktivitami zaměřenými na rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti žáků přispět k jejich porozumění slovním úlohám. Nový typ úloh je v článku metodicky popsán a ilustrován dvěma konkrétními úlohami. První z nich lze zadat třem různým úrovním žáků (2. a 3. ročník, 4. až 6. ročník, 7. až 9. ročník). Druhá úloha je určena pro žáky 7. až 9. ročníku.
- ItemSetkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Brandner, Marek; Lávička, Miroslav; Jednota českých matematiků a fyzikůInformace o konání konference.
- ItemObrázky a matematika(Technical University of Liberec, ) Kuřina, František; Jednota českých matematiků a fyzikůAutor se v příspěvku zamýšlí nad úlohou obrázku v matematice. Vizuálním reprezentacím pojmů a postupů ve vyučování je nutno věnovat náležitou péči. Může to přispívat k porozumění matematice.
- ItemMatematika a fyzika ve škole, Jevíčko 16.-18.8.2023(Technical University of Liberec, ) Staněk, Miroslav; Jednota českých matematiků a fyzikůZpráva o průběhu semináře Matematika a fyzika ve škole pro učitele matematiky a fyziky v Jevíčku od 16. do 18.8.2023.
- ItemBaťova prvočísla(Technical University of Liberec, ) Křížek, Michal; Jednota českých matematiků a fyzikůA new class of prime numbers - Baťa primes - is introduced. A positive integer is called a Baťa prime of class k if it ends with at least k 9s. We prove that for any positive integer k there exist infinitely many Baťa primes of class k. Some generalizations of this statement are given as well.
- ItemiQLANDIA otevřela novou expozici: MatematikUm(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek seznamuje čtenáře s novou expozicí MatematikUm, která byla otevřena v centru iQLANDIA v Liberci.
- ItemJak by finanční gramotnost rozvíjel Pacioli?(Technical University of Liberec, ) Čechák, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek představuje stať Particularis de Computis et Scripturis, kterou publikoval renesanční profesor matematiky Luca Pacioli a která je dodnes považována za první text systematicky se věnující účetnictví. Cílem článku však není pouze shrnout hlavní myšlenky tohoto pojednání, ale na jejich základě zkonstruovat úvahu o tom, jak by Pacioli rozvíjel finanční gramotnost žáků. Z článku vyplývá, že Pacioliho text lze i v dnešní době považovat za zajímavý inspirační zdroj pro práci pedagoga, který se problematice finančního vzdělávání věnuje.
- ItemNekonečné rady na strednej škole(Technical University of Liberec, ) Hriňák, Martin; Jednota českých matematiků a fyzikůV článku je analyzovaný vývoj problematiky vyučovania nekonečných radov vo vybraných učebniciach a knihách pre stredoškolákov v posledných desaťročiach na území Československa, Česka a Slovenska až po aktuálny stav štátnych/rámcových vzdelávacích programov a maturitnú skúšku. Bližšie sa pozrieme na Zenónove apórie a teleskopické rady. Uvedieme dva zaujímavé prístupy k definovaniu nekonečných radov.
- ItemSlovní úlohy s odstupňovanou nápovědou: Jedna úloha pro všechny(Technical University of Liberec, ) Páchová, Anna; Jednota českých matematiků a fyzikůSpolu se zavedením společného vzdělávání nabrala na intenzitě potřeba individualizace a diferenciace výuky. V článku, který vznikl v projektu TA ČR – Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol (2020–2023) bude představena jedna z možností jak v rámci tohoto konceptu pracovat se slovními úlohami. Cílem je, aby všichni žáci mohli řešit stejnou slovní úlohu, ale současně v ní měli adekvátní možnost uspět. A to bez ohledu na svoje stávající schopnosti a dovednosti. Toho se snažíme docílit pomocí vhodně zvolených individualizovaných odstupňovaných nápověd. Text nejprve představí teoretická východiska daného přístupu a následně nabídne dva příklady praktického využití.
- ItemJedinákova posloupnost(Technical University of Liberec, ) Dlab, Vlastimil; Martišek, Dalibor; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek upozorňuje na skutečnost, že žádná posloupnost není určena konečným počtem svých členů a podává návod, jak matematicky definovat její libovolné prodloužení.
- ItemJak Frank Wilcoxon pomohl statistikům objevit neparametrické testy(Technical University of Liberec, ) Emanovský, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůMezi často používané neparametrické testy statistické významnosti patří Wilcoxonovy testy. Autorem matematického modelu, na kterém jsou tyto testy založeny, je americký statistik Frank Wilcoxon (1892–1965). Článek popisuje podstatu a vznik těchto testů, zejména Wilcoxonova párového testu, v matematickém a historickém kontextu.
- ItemNové výzvy ve vzdělávání matematice v primární škole(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyzikůInformace o konání konference.
- ItemSofie Kovalevská aneb jaké to je být první profesorkou matematiky?(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Beránková, Eliška; Jednota českých matematiků a fyzikůSofie Kovalevská je matematikům známá především díky teorému Cauchyho-Kovalevské, ale věděli jste, že byla i první ženou, která se stala profesorkou matematiky? A i přesto si stejně jako mnozí z nás prošla v roli učitelky těžkými začátky, což pro nás může být velkou inspirací. Tento článek je zaměřen na strastiplnou cestu Sofie Kovalevské k vysněnému postu vysokoškolské profesorky a dále na její úspěšné leč krátké působení na univerzitě.
- ItemČeskoslovenská matematická olympiáda v 50. letech 20. století(Technical University of Liberec, ) Bušková, Petra; Durnová, Helena; Jednota českých matematiků a fyzikůS Matematickou olympiádou se dnes setkávají již žáci 5. ročníku ZŠ. Je pro ně jednou ze soutěží, které se zohledňují při přijímání na víceletá gymnázia. Většina učitelů matematiky však tuší, že se jedná o nejstarší z předmětových olympiád. V tomto příspěvku nahlédneme do historie prvních osmi ročníků, a to od vzniku československé matematické olympiády v roce 1951 do vzniku Mezinárodní matematické olympiády v roce 1959, přičemž se zaměříme na obraz soutěže v očích matematiků, kteří ji pořádali, a veřejnosti, včetně soutěžících.
- ItemŽádná budoucnost? Recenze knihy No future(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kuřina, František; Jednota českých matematiků a fyzikůRecenze knihy Boba Kartouse No future
- ItemSlovní úlohy jako nástroj pro integraci matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti žáků základních škol(Technical University of Liberec, ) Havlíčková, Radka; Kinclová, Alena; Páchová, Anna; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek představuje aktuálně probíhající projekt zaměřený na propojování matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti žáků všech ročníků základní školy skrze práci se slovními úlohami. Příspěvek seznamuje s hlavními cíli a teoretickými východisky projektu a nabízí přehled a stručnou charakteristiku čtyř typů vyvíjených metodických materiálů. Jejich smyslem je podpořit učitele ve snaze rozvíjet schopnost žáků řešit slovní úlohy skrze rozvoj čtenářských, jazykových a metakognitivních dovedností. Článek je prvním z chystané série příspěvků, které postupně detailněji představí všechny typy metodických materiálů.
- ItemSedm mýtů a realita naší školy(Technical University of Liberec, ) Kuřina, František; Jednota českých matematiků a fyzikůRecenze knihy, která pojednává o těchto mýtech: 1. Fakta brání porozumění. 2. Výuka vedená učitelem je pasivní. 3. Jednadvacáté století vše zásadně mění. 4. Vše se dá jednoduše vyhledat. 5. Měli bychom vyučovat dovednosti přenositelné napříč obory. 6. Projekty a žákovské aktivity jsou nejlepším způsobem, jak se učit. 7. Výuka znalostí je indoktrinace.