Učitel matematiky
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Učitel matematiky by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 88
Results Per Page
Sort Options
- ItemPřehled matematických soutěží pro žáky 2. stupně ZŠ(Technical University of Liberec, ) Žárská, Gabriela; Zemánek, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůMatematické soutěže mohou být zajímavým a účinným nástrojem, jak zvýšit zájem studentů o matematiku. Celkem představíme 35 matematických soutěží, které jsou v tuto chvíli dostupné pro žáky a studenty základních a středních škol. V tomto článku je uvedeno 14 matematických soutěží určených žákům 2. stupně ZŠ. Toto je druhá část ze série článků pojednávajících o matematických soutěžích.
- ItemÚvodní slovo šéfredaktorky(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Příhonská, Jana; Jednota českých matematiků a fyziků
- ItemDag Hrubý oceněn Učenou společností České republiky(Technical University of Liberec, ) Fuchs, Eduard; Jednota českých matematiků a fyzikůMedailonek k ocenění Daga Hrubého Učenou společností České republiky.
- ItemIdentifikace žáka nadaného na matematiku ve školním prostředí(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Budínová, Irena; Panáčová, Jitka; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků ze skupiny podvýkonných žáků a žáků s dvojí výjimečností. Stručně shrnuje teoretické poznatky o vnímání nadání ve školním prostředí a o projevech žáků z rizikových skupin. Dvě případové studie ilustrují, v čem jsou ohroženi podvýkonní nadaní žáci a žáci s dvojí výjimečností a proč často nejsou ve škole identifikováni jako nadaní.
- ItemAritmetika III – změny číslic vedoucí k prvočíslům aneb variace na Bertrandův postulát.(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Kepka, Tomáš; Jančařík, Antonín; Michal, Jakub; Jednota českých matematiků a fyzikůPrvočísla a otázky s nimi spojené představují často jedny z nejtěžších problémů matematiky a mnohé z nich zůstávají stále otevřené. V tomto článku se zabýváme otázkou, jak blízko ke zvolenému číslu již můžeme nalézt nějaké prvočíslo. Na základě známých tvrzení lze vyslovit hypotézu, že z každého přirozeného čísla lze již změnou nejvýše dvou číslic získat prvočíslo. Úvahy, kterými rozvíjíme známé výsledky, jsou čistě aritmetické povahy. Vyslovená hypotéza, která je závislá na hypotéze z (Hanson, 1973) není jen zajímavým teoretickým poznatkem, ale může sloužit i pro oživené hodin matematiky, a to aktivitami, kdy žáci sami budou hledat blízká prvočísla ke zvolenému číslu.
- Item15 pohledů na školskou matematiku. Jak to vidíme(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Blažková, Růžena; Jednota českých matematiků a fyzikůRecenze publikace autorů Františka Kuřiny a Nadi Vondrové 15 pohledů na školskou matematiku: jak to vidíme, kterou vydalo v roce 2022 nakladatelství Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
- ItemPostupnými krůčky k rozvíjení rovinné představivosti(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Bímová, Daniela; Břehovský, Jiří; Jednota českých matematiků a fyzikůV příspěvku jsou představeny náměty několika úloh k procvičování jak dvou typů geometrických binárních operací, přesněji sjednocení a průniku rovinných bodových množin, tak i názvů mnohoúhelníků různých tvarů, které uvažujeme právě za ony rovinné bodové množiny. K hledání požadovaných řešení zmiňujeme možnosti využití nejen dílků průmyslově vyráběných stavebnic, vytvořených papírových či foliových modelů, ale také dynamického geometrického softwaru GeoGebra, anebo speciálně vytvořených rovinných obrazců pomocí 3D tisku. Zadávané úlohy mají potenciál k rozvoji rovinné a postupně také prostorové představivosti žáků.
- ItemJak lze pozitivně s matematikou procházet životem(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Půlpán, Zdeněk; Jednota českých matematiků a fyzikůAutor se zamýšlí nad náplní a zpracováním nové knihy prof. Kuřiny Půvab elementární geometrie.
- ItemPočítejte s Klokanem – Benjamín(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Vaněk, Vladimír; Nocar, David; Jednota českých matematiků a fyzikůCílem článku je poskytnout učitelům matematiky na základních školách a víceletých gymnáziích sadu zajímavých úloh vybraných ze soutěžních ročníků mezinárodní soutěže Matematický klokan - kategorie Benjamín včetně úplných řešení, a to většinou více způsoby, které mohou učitelé matematiky využít ve své výuce. Pro snadnější zařazení do vybraných oblastí matematiky zde čtenář nalezne rovněž popis učiva dle RVP ZV, ke kterému se daný příklad váže.
- ItemJak učit matematice žáky ve věku 10–16 let(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Tichý, Lukáš; Dvořák, Jan; Zemaník, Jiří; Sloup, Miroslav; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek se věnuje konferenci určené především učitelům matematiky pořádané v roce 2021 v Centru přírodovědných a technických oborů (CPTO) v Ústí nad Labem. Konference byla rozdělena do několika částí: přednášek, krátkých sdělení a pracovních dílen. V tomto článku se čtenář seznámí podrobněji s obsahem jednotlivých částí.
- ItemEDULARP ve výuce matematiky a dalších přírodovědných předmětů(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Václavíková, Zuzana; Jednota českých matematiků a fyzikůPříspěvek představuje možnosti využití herních prvků ve výuce matematiky a přírodovědných předmětů, konkrétně pak hry založené na hraní rolí – tzv. eduLARPy. Jsou zde uvedeny odkazy na již existující hry, zaměřené primárně na matematiku, které si mohou učitelé volně stáhnout a ve své výuce využít. Zároveň je představena koncepce aktuálně vznikající celoroční larpové hry Úhelný kámen, do jejichž tvorby je možné se zapojit sdílením zkušeností, nebo v rámci pilotáže jednotlivých únikových místností.
- ItemVyjádření vztahu celek-část zlomkem se zaměřením na spojitý a diskrétní model v řešeních žáků 2. stupně(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Novotná, Gabriela; Jednota českých matematiků a fyzikůZlomky jsou jedno z nejnáročnějších témat matematiky základní školy. Vztah celku a části přitom bývá označován jako klíčová oblast pro jejich hloubkové porozumění. Provedli jsme výzkum mezi 326 žáky 2. stupně čtyř základních škol v Praze s cílem zjistit, jak žáci pracují s kruhovým a diskrétním modelem v úlohách zaměřených na vztah celku a části. Zjistili jsme, že žáci častěji vynechávají úlohy s diskrétním modelem, ale pokud se je rozhodnou řešit, řeší je pak správněji než úlohy s kruhovým modelem. Žáci také pravděpodobně často používají jiné strategie při řešení stejné úlohy s jiným modelem a na úlohy nahlížejí izolovaně. Mezi nejčastějšími žákovskými chybami se objevovalo např. špatné nebo nepřesné dělení kruhu na třetiny, nevyznačení požadované části či záměna zadání (z celku určit část vs. z části celek). Rozebrány jsou i různé strategie žákovského řešení těchto úloh, které mohou být zajímavé nejen pro učitele matematiky.
- ItemNěkolik poznámek k mohutnosti množin(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Martišek, Dalibor; Jednota českých matematiků a fyzikůText je stručným přehledem nejdůležitějších vlastností nekonečných množin, mimo jiné vyvrací omyl publikovaný v článku Kuřina & Vondrová: Nekonečno, jak to vlastně je, UM 2003. "Zip Petera Zamarovského" není bijekcí mezi (0;1)x(0;1) a (0;1), ale pouze injekcí, tudíž ekvivalenci množiny všech bodů čtverce a úsečky nedokazuje. V článku je naznačen jiný důkaz.
- ItemPozvánka na 8. ročník česko-slovenské konference o geometrii a grafice(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Ferdiánová, Věra; Chodorová, Marie; Jednota českých matematiků a fyzikůPozvánka na 8.ročník Česko-Slovenské konference o geometrii a grafice, kterou v letošním roce pořádá katedra algebry a geometrie, Přírodovědecké fakulty, Univerzity Palackého v Olomouci společně s Českou společností pro geometrii a grafiku. Součástí pozvánky je i krátké ohlednutí do minulosti.
- ItemJak viktoriánský polyhistor objevil korelační analýzu(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Emanovský, Petr; Jednota českých matematiků a fyzikůRegresní a korelační analýza patří mezi nejčastěji používané metody statistického zpracování dat. Objev této metody je spojen se jménem geniálního myslitele 19. století Francise Galtona. Článek je zaměřen na život a dílo tohoto významného vědce a zejména na přiblížení jeho myšlenek při tvorbě základních pojmů regresní a korelační analýzy.
- ItemPozvánka na konferenci EME2023(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Nocar, David; Jednota českých matematiků a fyzikůKatedra matematiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Jednotou českých matematiků a fyziků zve na 27. vědeckou konferenci s mezinárodní účastí EME2023 „Výzvy primárního vzdělávání matematice jako součást učitelství pro 21. století“. Konference se bude konat 19.-21.4.2023. Veškeré informace budou dostupné na webu konference: http://eme.upol.cz.
- ItemMatematika jako pedagogický problém aneb František jako česká žijící legenda didaktiky matematiky(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Vondrová, Naďa; Jednota českých matematiků a fyzikůV příspěvku je uveden upravený přepis projevu, který autorka přednesla na semináři Cesty a cestičky školské matematiky, který se konal 16. 9. 2022 na Přírodovědecké fakultě Univerzity Hradec Králové u příležitosti devadesátých narozenin prof. Františka Kuřiny. Příspěvek má neformální tón a soustřeďuje se na prof. Kuřinu jako člověka.
- ItemKonstrukce převrácených hodnot reálných čísel na jednotkových kuželosečkách(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Spíchal, Luděk; Jednota českých matematiků a fyzikůČlánek se zabývá konstrukcí převrácených hodnot reálných čísel použitím jednotkových kuželoseček a využitím předvedených konstrukcí k určení hodnoty tzv. pythagorejských průměrů.
- ItemÚstřední kolo Matematické olympiády na Gymnáziu v Teplicích(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Hofmanová, Pavla; Krátká, Magdalena; Jednota českých matematiků a fyzikůKrátká zpráva o konání ústředního kola Matematické olympiády v Teplicích
- ItemMedián a kvartily(The Union of czech mathematicians and physicists, ) Mošna, František; Jednota českých matematiků a fyzikůTento článek se zabývá charakteristikami statistických dat, zejména mediány a kvartily. Existuje mnoho způsobů, jak zavést dolní a horní kvartily. Text čtenáře seznamuje se čtyřmi z nich – metoda including, excluding a metody využívající kvantily. Tento příspěvek může sloužit k orientaci mezi různými výsledky, které poskytují kalkulačky, Excel a statistické programy.