Browsing by Author "Vykoukalová, Věra"
Now showing 1 - 17 of 17
Results Per Page
Sort Options
- ItemAplikace regionální kultury do výuky v souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Míšková, Jana; Vykoukalová, VěraPráce pojednává o využití projektové výuky zaměřené na čtení s porozuměním v regionálním učivu na 1. stupni ZŠ. Cílem diplomové práce byla podpora čtenářské gramotnosti formou přiblížení regionální kultury Novohradských hor žákům 1. stupně ZŠ.Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje 3 celky, které analyzují pojem gramotnost (její druhy, mezinárodní výzkumy čtenářské gramotnosti, rámcový vzdělávací program a začlenění problematiky čtení s porozuměním do školní praxe)a projektové vyučování (typologie, plánování, jeho význam, program RWCT), následuje charakteristika regionu Novohradských hor, především jeho severní části zvané Vitorazsko (okolí Horní Stropnice). Praktická část souvisí s úpravou místních pověstí stropnického regionu do textů určených žákům 4. a 5. třídy ZŠ, a jejich aplikace do výuky formou projektového vyučování.Jsou zde popsány jednotlivé kroky při přípravě a průběhu projektu ''Pětilistá růže pověstí z Horní Stropnice a okolí''. Součástí je také charakteristika školy a třídy,ve které projekt proběhl. Závěr praktické části je věnován evaluaci a autoevaluaci projektu, jehož finálním výstupem se staly omalovánky s tématikou přečtených pověstí. Text práce je doplněn fotodokumentací a ukázkami výstupů z projektu.
- ItemFLS stručně : (studijní texty k úvodu do češtiny, naukám o hláskách, lexikologii a slovotvorbě)(2014) Vykoukalová, Věra
- ItemKomparace vlivu rozdílných procvičovacích metod při opakování gramatického učiva na 1. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Novotná, Lucie; Vykoukalová, VěraThe topic of my thesis is to assess different practicing methods when revising grammar curriculum at primary school.The work is focused on the methods of practicing the grammar curriculum in the third grade at primary school.The aim is to analyze the means for practicing grammar curriculum and their impact on students' knowledge.I chose six comparative methods, which I used in research in selected schools.Results are presented in tables and graphs.
- ItemKooperativní učení v předmětu český jazyk na I. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Holub, Vojtěch; Vykoukalová, VěraThis thesis deals with cooperation in the lessons of Czech language and literatureat elementary school. Its aim is to introduce readers with the issue of cooperativelearning and offer suggestions and didactic teaching materials to the lessons of Czechlanguage. In the practical part of the thesis didactic games are presented which reflectthe curriculum in the relevant educational field of RVP ZV.
- ItemMetody ověřování, hodnocení a klasifikace v českém jazyce na 1.stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Koniková, Lucie; Vykoukalová, VěraV mé diplomové práci se zabývám metodami ověřování, hodnocení a klasifikace v hodinách českého jazyka. V teoretické části se věnuji oblasti Jazyk a jazyková komunikace jako jedné ze složek kurikulárního dokumentu RVP. Dále také pojmu hodnocení, který nejdříve rozebírám z obecného hlediska a následně podávám přehled možných metod hodnocení v hodinách českého jazyka. Nedílnou součástí mé teoretické části jsou způsoby, kterými lze ověřit zapamatování učiva a jeho porozumění v českém jazyce a klasifikace. V praktické části pomocí dvou typů dotazníků (dotazník pro učitele, dotazník pro žáky) zjišťuji nejčastěji využívané metody hodnocení a ověřování a jejich preference. Získaná data z pohledu učitelů a žáků porovnávám a zjišťuji jejich vliv na žáky. Výsledky mého šetření doplňuji informacemi, které jsem získala při pozorování konkrétních hodin a rozhovoru s jednotlivými učiteli.
- ItemMezipředmětové vztahy ve cvičeních a hrách z českého jazyka(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Hlaváčová, Eliška; Vykoukalová, VěraDiplomová práce reaguje na aktuální téma - mezipředmětové vztahy a propojování vzdělávacích oblastí. Teoretická část práce především popisuje změny v realizaci základního vzdělávání, které ve srovnání s dřívějšími postupy přináší Rámcový vzdělávací program. Cílem výzkumu v praktické části bylo porovnat úspěšnost žáků při opakování vyjmenovaných slov v běžných doplňovacích cvičeních s úspěšností v méně tradičním opakování (formou hry), kdy se navíc Český jazyk pojí s jinými vzdělávacími obory. Součástí diplomové práce je zásobník her a cvičení pro procvičování a opakování učiva českého jazyka v součinnosti s učivem dalších vzdělávacích oblastí.
- ItemMožnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti v rámci literární výchovy v období počáteční čtenářské gramotnosti(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Kuklová, Vendulka; Vykoukalová, VěraPráce se zaměřuje na rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím literární výchovy, jako jedné ze složek předmětu český jazyk v prvním vzdělávacím období základní školní docházky. Cílem diplomové práce je nabídnout některé možnosti, jak lze rozvíjet čtenářskou gramotnost v rámci Literární výchovy již v období počáteční čtenářské gramotnosti. Práce je rozdělená na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická cast je věnována vymezení pojmu čtenářské gramotnosti, jejím složkám, dále je představena koncepce předmětu český jazyk v prvním období 1. stupně, představena problematika rozvoje porozumění textu a metody rozvíjející čtenářskou gramotnost. Praktická část je členěna do dvou oddílů. V prvním je podán přehled učebních materialů čítanek pro druhý ročník základní školy a zpracována jejich komparace z různých hledisek. Z těchto materialů vychází deset autorkou vytvořených samostatných didaktických materiálů určených pro podporu a rozvíjení čtenářství dětí, představených ve druhém oddíle, jako inspirace do pedagogické praxe.
- ItemNetradiční metody výuky gramatického učiva na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Hejtmanová, Kamila; Vykoukalová, VěraThe aim of my diploma thesis is to create supporting teaching aids for teaching and consolidation of grammar for the third class at basic schools. The development of communicative skills - creating teaching aids that develope the personality of a child, enrich its vocabulary, contribute to gain experience when working with spoken language and mainly support the desire for creative self-expression - consider I one of the main aims. The second main aim of my thesis is to discover and use the interconnection of school subjects. Another aim is to consider the possibilities when working with interactive whiteboards for which the teaching aids were created. I tried to capture and describe pluses and minuses of the interactive whiteboard by verifying worksheets and questionnaires created in advance. From the gained results I can draw conclusions and suggestions.
- ItemPorozumění významu slov užitých v lidových písních u žáků 1. stupně základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Palovová, Dagmar; Vykoukalová, VěraDiplomová práce se zabývá porozuměním významům slov užitých v lidových písních u žáků 1. stupně základní školy. Cílem práce je zjistit míru porozumění některým vybraným slovům u žáků pátých ročníků základní školy pomocí předem vytvořených didaktických testů. Práce sleduje schopnost žáků rozumět čtenému či slyšenému a hledá rozdíly ve stupni porozumění u dívek a chlapců. Doplňkovým cílem pak je porovnání úspěšnosti v didaktických testech dosažené žáky Libereckého a Karlovarského kraje.
- ItemProblematika výuky interjekcí a způsoby vyjádření mimojazykově motivovaných slov žáky 1.stupně ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Nepomucká, Jitka; Vykoukalová, VěraThe aim of the thesis is to map the organization of interjection curriculum in each degree of primary school and do a research, which finds out the degree of homogeneity of converted sounds in echoic interjection of primary school pupils. The thesis is divided into the two parts, theoretical part and practical part. The theoretical part is interested in the problematic of parts of speech with concentration on interjection. This part compares textbooks, used at primary schools from the view of parts of speech with detailed orientation in the interjection and onomatopoeia, from various publishing companies. The practical part shows preparations, process and results of research, which is engaged in the problematic of interjection. This part pursues how the pupils in 2nd and 5th grade understand the sound convert in onomatopoeic interjection and vice versa The thesis compares the pupils according to the age, sex of respondents and evaluates the results. The important part of the practical part is the didactics material for the curriculum of interjections.
- ItemRozvoj slovní zásoby žáků na 1. stupni základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2009) Vaníčková, Martina; Vykoukalová, VěraThis Diploma Thesis deals with the evolution of vocabulary of infant school pupils. The aim is to analyse the process of vocabulary evolution and the advancement of vocabulary between pupils of second and fifth grade. It makes research of concrete phenomena, characteristic for pupils{\crq} vocabulary. It traces the evolution of vocabulary depending upon age and look for differences in boys{\crq} and girls{\crq} expressions. The final aim is to create the collection of innovative games for extending the pupils{\crq} vocabulary.
- ItemStudie vývoje písemného projevu žáků ověřujících písmo Comenia Script(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Chvojková, Karolína; Vykoukalová, VěraDiplomová práce se zabývá vývojem písemného projevu žáků, kteří se zúčastnili pokusného ověřování písma Comenia Script v průběhu prvního, druhého a čtvrtého ročníku. Cílem práce je analyzovat a popsat tento vývoj z hlediska znaků písma a některých dalších faktorů. Teoretická část se zabývá vývojem písma, jeho znaky a metodikou výuky a přibližuje písmo Comenia Script. V rámci této části jsou také podrobně představeny a analyzovány materiály pro výuku písma Comenia Script, které jsou obohaceny o odborné poznámky učitelky. Dále jsou v práci analyzovány materiály pro výuku písma Comenia Script, opatřené metodickými poznámkami učitelky. V praktické části je popsána metodika, realizace a závěry výzkumného šetření zabývajícího se analýzami písemného projevu žáků a zhodnoceny výsledky dalších výzkumných metod.
- ItemTvorba, aplikace a analýza úloh rozvíjejících čtenářskou gramotnost v přírodovědných předmětech na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Hanselková, Jana; Vykoukalová, VěraDiplomová práce se zabývá tvorbou a aplikací pracovních listů pro podporu rozvoje čtenářské gramotnosti v přírodovědných předmětech u starších žáků prvního stupně. Pracovní listy byly tvořeny pro čtvrtý a pátý ročník základní školy v souladu s učivem těchto ročníků a v souladu s ŠVP. Jako podpůrný materiál byly použity učebnice vlastivědy od nakladatelství ALBRA. Pracovní listy byly ve výše uvedených ročnících testovány a následně byl proveden rozbor těchto listů se žáky. Rozbor probíhal formou rozhovorů a pomocí dotazníků.
- ItemVliv procvičování vyjmenovaných slov na správné užití při jejich aplikaci v textu(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Macháčková, Tereza; Vykoukalová, VěraDiplomová práce se zabývá problematikou vlivu procvičování učiva vyjmenovaných slov na jejich správné užití v dalších textech. Teoretická část přibližuje postavení předmětu český jazyk ve vzdělávacích programech a jsou zde představeny typy pravopisu. Dále je zpracována problematika výuky psaní i/y po obojetných souhláskách, její začlenění v osnovách vzdělávacích programů a metodické postupy uváděné v učebnicích. V praktické části bylo ověřováno, jaký vliv má pravidelné procvičování vyjmenovaných slov na jejich správné užití v dalších textech u žáků 1. stupně ZŠ a studentů Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Výsledky výzkumu jsou zpracovány do tabulek a grafů.
- ItemVývoj žákovského slangu na 1. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Douchová, Zuzana; Vykoukalová, VěraCílem diplomové práce je analýza slangových výrazů žáků 1. stupně základní školy. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Část teoretická shrnuje základní poznatky o podobách národního jazyka, zvláště o jazyku nespisovném z hlediska sociálního, o obecné podobě slangu, dále konkrétně o slangu žákovském. V praktické části jsou analyzovány výsledky šetření. Práce porovnává slangové výrazy v jednotlivých ročnících, a to v 1., 3. a 5. ročníku. Výrazy jsou hodnoceny z hlediska sémantického, podle způsobu tvoření, četnosti výskytu a pohlaví respondentů. Dále na základě zjištěných slangových výrazů práce sleduje porozumění jejich významu a schopnost žáků převést tyto výrazy do bezpříznakové češtiny.
- ItemVýzkum postojů žáků a rodičů souvisejících s realizací alternativní formy hodnocení žáků(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Kulasová, Monika; Vykoukalová, VěraTématem této diplomové práce je výzkum postojů žáků a rodičů souvisejících s realizací alternativní formy hodnocení žáků - slovního hodnocení. Toto hodnocení se využívá na několika školách v ČR a je uzákoněna jako jedna z možností školního hodnocení žáků spolu s klasifikací. V první části práce je popsáno obecné hodnocení, jeho funkce, význam a vztah k hodnotám. Dále se tato část podrobněji zabývá slovním hodnocením jako alternativou ke klasifikaci. Popisuje zásady, které by se při využívání této formy hodnocení měly respektovat, rozebírá rizika a také formulace, kterým by se učitelé při psaní slovního hodnocení měli vyhnout. Druhá část diplomové práce se věnuje výzkumu slovního hodnocení v praxi. Pomocí dotazníků a dalších materiálů využitých v průběhu realizace slovního hodnocení ve třídě byla provedena analýza postojů žáků a rodičů a zhodnoceny stanovené hypotézy. Součástí této části je i kapitola, ve které jsou uvedeny osobní postřehy diplomantky získané v průběhu realizace výzkumu.
- Item"Zvířecí gramatika" aneb pracovní sešit z českého jazyka s opakováním zoologie(2023-05-09) Vykoukalová, Věra; Anděl, Petr