Browsing by Author "Tůma, František"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemAnglický jazyk a specifické poruchy učení.Případová studie žáka s dyslexií.(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Pozdníčková, Andrea; Tůma, FrantišekThis bachelor thesis deals with implementation of individualised methods and aids to teaching English as a foreign language to a primary school student with dyslexia. The theoretical part of the thesis focuses on terminological issues, characteristics and causes along with deficits associated with dyslexia. This part further highlights the effects of dyslexia on the learning of English and principles of foreign language teaching to dyslexic learners. These theoretical findings are applied in the individualised treatment based on preliminary diagnosis. The longitudinal single case study is used as a research method in the practical part. The intervention, respecting special educational needs, weaknesses and strengths of the student, was realised once a week for six months. The post-intervention results, including the post-tests and the structured interviews, show that the individualisation of methods can contribute to an improvement in orthographic and phonological awareness as well as auditory discrimination and can lead to the decrease of student?s language anxiety
- ItemEFL Learners’ interaction in online discussion tasks: a conversation analysis perspective(Technická univerzita v Liberci, Česká republika, 2013-01-01) Tůma, FrantišekTato studie se zabývá konverzací na asynchronním diskusním fóru. Prostřednictvím analýzy konverzace bylo analyzováno 42 příspěvků skládajících se z 2 833 slov, které byly vyprodukovány pěti mírně pokročilými univerzitními studenty angličtiny. Analýza odhalila některé mechanismy, které byly základem interakce na fóru. Tyto zahrnovaly: veřejné zprávy a soukromé výměny, vypořádávání se s redundantními a pozdními příspěvky, vyjadřování direktiv a emocí, orientace na úkol. Výsledky nejen potvrzují zjištění z jiných výzkumů, ale také umožňují detailní vhled do specifik fungování skupiny studentů pracujících online.
- ItemPoužívání mateřského a cílového jazyka učitelem v hodinách angličtiny na 2. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2012-01-01) Škopová, Lucie; Tůma, FrantišekCílem této bakalářské práce je vymezit hlavní principy pro používání mateřského a cílového jazyka v hodinách angličtiny a zjistit proporci používání těchto dvou jazyků vybranými učiteli ve třídách druhého stupně základních škol v Libereckém kraji. Nejdříve jsou představena teoretická východiska a jsou stanoveny situace, ve kterých učitel mluví. Poté je stručně zmíněn výzkum, který byl realizován v České republice a zabýval se tímto tématem. Dále je popsán samotný výzkum této práce a nashromážděné údaje jsou analyzovány. Výzkumný projekt byl uskutečněn ve třech různých třídách šestého ročníku základních škol, kde bylo celkově pozorováno šest hodin a celkem 1912 promluv tří různých učitelů bylo analyzováno. Na závěr jsou výsledky výzkumu představeny a diskutovány. Bylo potvrzeno, že angličtina je hlavním jazykem ve třídě. Avšak empirické výsledky se lišily od teoretického základu v otázce používání mateřského a cílového jazyka v některých specifických případech, kdy učitel mluví.
- ItemPraktické využití induktivního přístupu při výuce anglické gramatiky(2008-01-01) Tůma, František
- ItemPraktické využití induktivního přístupu při výuce anglické gramatiky(Technická Univerzita v Liberci, 2008-01-01) Tůma, František; Příšovská, LucieThis diploma thesis deals with practical implementation of the inductive approach to teaching English grammar by means of student-centered presentations in which the students themselves discover the grammar rules. The theoretical part of the thesis analyzes the principles, preparation and use of the inductive grammar presentations. The research project was conducted in the sixth form at a basic school. Fifteen pupils were taught grammar inductively for three months. The practical part includes four detailed lesson plans that illustrate different contexts and discovery techniques that were used. In the end the students‟ knowledge and ability to use the grammar were tested. Reflections after each lesson, the final test and the feedback questionnaire have shown that the pupils were actively involved in the grammar presentations and acquired the grammar structures properly.
- ItemRůznorodost využití autentických textů ve výuce angličtiny(Technická Univerzita v Liberci, 2010-01-01) Zoubková, Klára; Tůma, FrantišekZáměrem této bakalářské práce je zjistit možnosti využití autentických textů ve výuce angličtiny. Nejdříve jsou zde analyzovány jednotlivé strategie čtení a k nim přidružené rozvíjení ostatních dovedností. Dále je v této práci zmíněna problematika týkající se vhodné motivace studentů s ohledem k jejich jazykové úrovni. Poté se tato práce zabývá metodologickými principy pro použití autentických textů. V praktické části této práce jsou navrženy konkrétní úkoly, pro vybrané texty. Tyto úkoly jsou analyzovány a zhodnoceny s ohledem na celkový rozvoj schopností a řečových dovedností