Browsing by Author "Kasper, Tomáš"
Now showing 1 - 20 of 47
Results Per Page
Sort Options
- Item
- ItemAnalýza hlavních obsahových linií časopisu Volná škola a osobnost Josefa Úlehly(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Lukášová, Věra; Kasper, TomášThis work report to readers about politics in our country in times of great revolutions, wars and numerous reforms. Readers as you in these uncertain times, cost of education, the reforms that have taken place and according to which teaching guidelines, and guided our foreign education. This paper discusses in detail the life and work of Joseph Úlehla, one of the leading educators seeking to reform education in this country. The work is also dedicated to its pedagogical, cultural and reform activities. In this work is introduced magazine Free School, which served the school reform "Free School" as a media vehicle for the dissemination of information among the people. The paper discusses who's making the magazine Free School participated and contributed to the form in which it operates. Chapter devoted to the magazine Free School includes a review of published articles and their authors.
- ItemAnalýza osobnostních faktorů a profesních předpokladů lektora primární prevence - východiska a zkušenosti v Majáku o.p.s.(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Müller, Patrik; Kasper, TomášThe thesis deals with problematic of personality of primary prevention lecturer. Such issuecan be handled in various perspectives. The thesis operates with the phenomenon incontext of wider theme of social pathologic phenomena and prevention. It analysesprofessional and character dispositions of primary prevention lecturer. The analysis wascreated using experiences of public benefit organization MAJÁK, which has been dealingwith primary prevention lecturing for a long period of time.Therefore the thesis does not present a general analysis of professional andcharacter dispositions, but it is rather a case study using experiences of public benefitorganization MAJÁK.
- ItemAnalýza pedagogického konceptu základní školy v Hartavě ("Grundschule Hartau"), jako exemplární příklad alternativní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Malínský, Jan; Kasper, Tomáš
- ItemAnalýza programové koncepce výchovy mládeže ve spolku Sokol v letech 1918 až 1928(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Jindřich, Petr; Kasper, TomášMy Bachalor work deals with the Sokol club and its educational functioning from the historical perspective. The goal of my bachalor work was to analyse the development of Sokol club in context of the development of the Czechoslovak society and to find out the pedagogical conception of the education of youth in the period from 1918 to 1928. The theoretic part of work is aimed for the history of Sokol and for personality of Miroslav Tyrsh. Further the work deals with Sokol festivals. The practical part is turned to events in Sokol and the Sokol's education of youth in the period from 1918 to 1928.
- ItemAnalýza vybraných principů na Montessoriových základních školách(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Valentová, Kateřina; Kasper, Tomáš
- ItemAnalýza zátěžových vlivů v profesi učitele a možnosti jejich ovlivnění(Technická Univerzita v Liberci, 2009) Kyselová, Věra; Kasper, TomášDiplomová práce se zabývá analýzou zátěžových vlivů v profesi učitele a dále možnostmi jejich ovlivnění.
- ItemAutorita učitele ve vyučování. Základní faktory, které posilují a oslabují autoritu učitele.(Technická Univerzita v Liberci, 2009) Houdová, Veronika; Kasper, TomášThis thesis deals with teacher´s authority in education and the factors which influence teacher´s authority the most. Theoretical part of this thesis describes personality of teacher, his ability, communication styl and styl of education. Theoretical part is basis for next investigation. Practical part of this thesis contains questionnaire for pupil. This survey should approve importance of teacher's abilities mentioned in theoretical part from pupil's point of view.
- ItemČinnostní učení v projektu Tvořivá škola(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Nývltová, Lucie; Kasper, TomášDiplomová práce se zabývá činnostním učením v pojetí vzdělávacího programu Tvořivá škola a je zaměřena na žáky mladšího školního věku. Hlavním cílem je vymezit základní pedagogické a didaktické pilíře činnostního učení v projektu Tvořivá škola a na základě těchto pilířů navrhnout vlastní vyučovací sekvence. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je soustředěna na charakteristiku sdružení Tvořivá škola a jeho pojetí činnostního učení. Ve stěžejní části je provedena pedagogická analýza hlavních principů a metodických postupů činnostního učení dle projektu Tvořivá škola. Praktická část obsahuje návrhy vlastních vyučovacích sekvencí. Tyto sekvence jsou založeny na principech činnostního učení dle projektu Tvořivá škola a jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Sekvence jsou následně ověřeny v edukační realitě. Formou reflexe a sebereflexe je posouzeno, do jaké míry jsou jednotlivé činnosti v praxi účinné a jak na ně reagují samotní žáci.
- ItemDívčí všeobecné vzdělávání v první polovině 20. století se zaměřením na region Hradce Králové(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Cvrčková, Pavla; Kasper, Tomáš
- ItemFenomén feminizace učitelské profese v prostředí českého školského systému(Technická Univerzita v Liberci, 2012) Kahánek, Jakub; Kasper, TomášThis diploma thesis develops the theme of feminization, as a social phenomenon typical for the educational area. Author examines the emergence of this phenomenon from historical and social perspective. He presents the development of the female teachers ratio at particular levels and types of schools in the Czech Republic, which is subsequently compared and contextualised. The state of feminization of the Czech education is further compared with the situation in selected OECD countries. The author then analyzes the causes of feminization and the possible implications that this phenomenon brings.The empirical part of this work was based on in-depth interviews with teachers and presents the analysis of the problem of feminization through the sympathetic view of teachers themselves. Besides the theme of feminisation, the research studied the influence of teachers' gender on their motivatiom while choosing the teaching profession and on the factors of their professional satisfaction.
- ItemFormy výskytu kyberšikany na středních odborných školách v závislosti na druhu školy(Technická Univerzita v Liberci, 2013) Maryšková, Milena; Kasper, TomášTato bakalářská práce je zaměřena na studium výskytu různých forem kyberšikany na vybraných středních odborných školách v Ústeckém kraji. Tyto školy byly záměrně zvoleny podle procentuálního zastoupení děvčat a chlapců. Byly zjišťovány především rozdíly ve výskytu kyberšikany na třech školách s početní převahou děvčat a dalších třech školách s větším procentuálním zastoupením chlapců. První část práce obsahuje vysvětlení důležitých pojmů a forem kyberšikany včetně některých statistických údajů vycházejících z výsledků nejnovějších výzkumů v oblasti kyberšikany. Druhá část práce potom nabízí vyhodnocení provedeného dotazníkového šetření a porovnání výskytu kyberšikany u chlapců a děvčat a na jednotlivých školách.
- ItemThe high-schoolreform in interwar Czechoslovakia - the social or pedagogical problem?(Böhlau Verlag, 2017) Kasper, TomášThis article analyses the school reform during the interwar period in Czechoslovakia after the First World War and its two basics: educational and socio-political components. The result was, that the need of the so-called “unified secondary school” remained largely unattended by the political and academic professional community. Instead, the reform in that period brought together various types of secondary schools only at the level of curriculum. The second part of this article explores the events after 1929, when the curriculum of the first two grades of lower secondary schools were unified along with the reform of internal life of schools. Specifically, there was a significant strengthening of teaching methods based on the learning-by-doing approach, on the progressive pedagogy, on the scientific results of quantitative research, as well as on the idea of democratic coexistence at the secondary level of education.
- ItemHistorická analýza vybrané školské instituce - Gymnázium Jiřího Wolkera(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Dosedělová, Monika; Kasper, TomášThe bachelor thesis deals with historical analysis of selected educationalinstitutions - Grammar Wolker. It is divided into 8 parts according to historical changesand important events of the school day. Grammar describes the formation Wolker itsdevelopment from the founding until the present, teaching staff and students in thehistorical transformations and analysis functions and educational curricula GrammarWolker in its historical transformations.
- ItemHnutí německé socialistické mládeže v ČSR v meziválečném období (1918 - 1939).(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Koptík, Tomáš; Kasper, TomášPráce se zabývá problematikou hnutí německé socialistické mládeže v ČSR v meziválečném období 1918-1939. Hlavní pozornost je věnována vzdělávání a výchově německé socialistické mládeže na území ČSR.
- ItemInterakce učitele a žáka ve vyučovaní na 2. stupni ZŠ(Technická Univerzita v Liberci, 2008) Nováková, Hana; Kasper, Tomáš
- ItemK významu humanitního vzdělávání. Pohled středoškolských učitelů v meziválečném Československu(Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, ) Kasperová, Dana; Kasper, Tomáš; Technická univerzita v LiberciThe text The Importance of Humanities Education. The Perspective of Secondary School Teachers in Interwar Czechoslovakia reconstructs the perspective of secondary school teachers in interwar Czechoslovakia on the question of the role of humanities education. The analysis is led with respect to the teachers’ efforts to discuss both the school reform and the reform of society. The teachers’ struggle to advance humanities education with respect to the development of democratic socio-political life in Czechoslovakia, as well as to help students be ready for an active civic and professional role in their lives, are thematized. The article points out that Czechoslovak secondary school teachers, through their activities and beliefs, were able to justify the relevance of a humanities education both within their professional group and to the broader public, despite the fact that industrialization, modernization, and democratization of society placed the ideals of classical humanities education of the 19th century under intense critique.
- ItemKoncepce projektového víkendu v předmětu Etická výchova pro žáky 6. třídy základní školy(Technická Univerzita v Liberci, 2014) Masák, Jan; Kasper, TomášBakalářská práce představuje etickou výchovu jako vhodný nástroj zlepšování třídního klimatu a rozvoje mravního myšlení, cítění i jednání jednotlivých žáků. Dále předkládá čtenářům návrh koncepce projektového víkendu, který je možné použít mimo jiné jako inspirační zdroj pro tvorbu programu harmonizačních víkendů běžně realizovaných na základních i středních školách. V úvodní části práce seznamuje čtenáře s historií zavádění etické výchovy do školní výuky a s jejími základními principy. Závěrečná část obsahuje reflexi realizovaného projektového víkendu.
- ItemPedagogická komunikace a její specifika na středních odborných školách ekonomického zaměření(Technická Univerzita v Liberci, 2011) Maštálková, Andrea; Kasper, TomášThe bachelor thesis is focused on pedagogical communication and its specifics at high schools of economics. The thesis provides a theoretical characterization of pedagogical communication, clarifying its function, specifics, rules and participants. The thesis also deals with verbal and non-verbal aspects of pedagogical communication. The practical part analyses pedagogical communication at high schools of economics. The research has been carried out with the help of questionnaires filled in by students. The main goal of the bachelor thesis is to define the primary notions of pedagogical communication and, based on the questionnaires, to discover the methods of teachers' verbal communication in the education process and its impact on the students. The thesis finally compares the outcome of the research carried out at two high schools of economics.
- ItemPedagogika Marie Montessori- cíle a využití v současné české vzdělávací koncepci(Technická Univerzita v Liberci, 2010) Zemanová, Iva; Kasper, TomášThe bachelor work deals with personality of Dr. Maria Montessori and with hereducational system. In the first part of the work the theoretical principles and startingpoints of the conception are analysed. The basic concepts of Montessori pedagogy areexplained there too.The practical part presents the system on the example of concrete primary school usingstructured interview with a teacher in the ZŠ 5. května primary school, Jablonec n. Nisou ?section Montessori. For better presenting of Montessori, information from the Montessorieducational programm were also used.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »