Modelování v hodinách geometrie

Title Alternative:Modeling in geometry lessons
Loading...
Thumbnail Image
Date
2006
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Cílem mé diplomové práce bylo navrhnout soubor pomůcek, modelů a praktických činností pro výuku geometrie na 1. stupni základní školy a ověřit jejich účinnost v praxi. V teoretické části práce jsem se zabývala kognitivními procesy ovlivňujícími učení a samotným obsahem učiva geometrie na 1. stupni základní školy. V praktické části uvádím rozbor některých učebnic a dále návrhy pomůcek a aktivit využitelných v hodinách geometrie v 1. - 5. ročníku. Účinnost těchto pomůcek a činností jsem ověřovala ve 3. ročníku Základní školy Vrchlického v Liberci a Základní školy ve Vysokém nad Jizerou. V obou školách jsem nejprve zařadila vstupní test. S jednou třídou jsem se poté zabývala vybranými aktivitami s odpovídajícími pomůckami. Výstupní test, který měl ukázat výsledek zkoumání opět absolvovali všichni žáci. Předpokládala jsem, že úspěšnost ve výstupním testu by měla být na vyšší úrovni u žáků, u nichž jsem zařadila některé z činností do výuky nežli u těch, kteří pouze absolvovali testy. Také jsem předpokládala, že díky těmto aktivitám vzroste u žáků zájem o geometrii.
The aim of my diploma work is to design a set of aids, models and practical activities for geometry lessons at Primary School and to prove their effectiveness in practice. In the theoretical part I focus on cognitive processes which affect the learning process and I also mentioned the curriculum of geometry learning/teaching at Primary School. In the practical section I evaluate some textbooks and I also offer a set of aids and activities for geometry lessons use at Primary School. I prove the effectiveness of those tools and activities in Year 3 of The Vrchlického Basic School in Liberec and of The Vysoké nad Jizerou Basic School in. At first the input text worksheets should be completed in both schools. Afterwards I include some of the activities and the according aids into geometry lessons in one of the classes. The final test worksheets should be completed in both classes again. The test should show the results of the research. I expected that the pupils who went through some of the activities should get better results in the final test. I also suspect that thanks to those activities the pupils will get more involved in geometry lessons.
Description
katedra: KPV; rozsah: 92 s., xviii s. příloh
Subject(s)
modelování, geometrická představivost, pomůcky, praktické činnosti, modeling, geometrical imagination, aids and tools, practical activities
Citation
ISSN
ISBN