Naučné stezky na Jablonecku a jejich využití na 1. stupni ZŠ

Title Alternative:Learning trails in region of Jablonec nad Nisou and their utilization at primary school
Loading...
Thumbnail Image
Date
2010
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
This thesis deals with the use of nature trails in Jablonec region for teaching the 1st grade of primary school. The theoretical part introduces the basic knowledge of the paths and environment of the Jablonec region. The research part is focused on individual trails, their description, evaluation, and the possibility to use in education. For each of the 6 paths a field trip project and a worksheet were developed. One of the suggested field trips ? the trail of Jedlový důl ? was verified in practice with students. The field trip was evaluated and the generated suggestions for improvements and additions have been incorporated into the final version of the worksheet and the field trip. Work has proved that there are no trails focused on children in the Jablonec region. Only one of them is focused on students of second grade, but is currently not functional. It also showed that all paths can be used, but must be adapted to children and use appropriate motivational and stimulating methods, such as worksheets, educational games etc
Diplomová práce se zabývá využitím naučných stezek Jablonecka na 1. stupni základní školy. V teoretické části seznamuje se základními poznatky o stezkách a o prostředí regionu Jablonecka. Výzkumná část je zaměřena na jednotlivé naučné stezky, jejich popis, hodnocení a možnost využití ve výuce. Pro každou ze 6 stezek byl vypracován návrh exkurze a návrh pracovního listu. Jedna z navržených exkurzí ? na naučnou stezku Jedlový důl ? byla ověřena přímo v praxi se žáky. Exkurze byla vyhodnocena a vzešlé návrhy na vylepšení a doplnění byly zapracovány do výsledné podoby pracovního listu a exkurze. Práce prokázala, že na Jablonecku nejsou žádné stezky určené přímo pro děti, pouze jedna je zaměřena na žáky 2. stupně, ale v současné době není funkční. Dále ukázala, že všechny stezky lze využít, ale je třeba je dětem přizpůsobit a použít vhodné motivační a aktivizující metody, jako např. pracovní listy či didaktické hry apod. Během zpracování byly využity metody terénního výzkumu, pozorování, metody tvorby pracovních listů a návrhů exkurze a analýza literárních zdrojů.
Description
katedra: KPV; rozsah: 97 s.
Subject(s)
nature trail, field trips, naučná stezka, exkurze
Citation
ISSN
ISBN