Žáci se specifickými poruchami učení a systém jejich vzdělávání

Title Alternative:Students with specific learning disability and educating system of them
Loading...
Thumbnail Image
Date
2009
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Technická Univerzita v Liberci
Abstract
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá problematikou vzdělávání žáků s SPU (specifické poruchy učení) a faktory s tím souvisejícími. Mimo jiné osobností učitele, postavením dítěte s SPU v rodině a v kolektivu vrstevníků. Výukové problémy dítěte se podílejí na jeho sníženém sebevědomí. Nízké sebevědomí dítěte se může manifestovat nevhodným chováním. Nevhodné chování může v závažné formě ústit až do SPCH (poruch chování). Ty mají často souvislost právě s SPU. Praktická část se zabývá výzkumem, který srovnává žáky s SPU na běžné základní škole a žáky s SPU na škole pro žáky s SPU. Bakalářská práce vychází z předpokladu, že sebehodnocení žáka je jedním z důležitých faktorů, které ovlivňují možnost nápravy SPU. Přechodem z běžné základní školy do režimu speciálního vzdělávání se sebehodnocení, a tím i výsledky náprav žáka s SPU zlepší. Dalším předpokladem je, že zařazením žáka s SPU do režimu speciálního vzdělávání se snižuje četnost a závažnost výskytu SPCH. V závěru bakalářské práce jsou nastíněna doporučení, jak vzdělávat a vychovávat žáky s SPU.
The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part deals with education problems of pupils with SLD (specific learning difficulties) and factors related, which .among others are: the teacher personality, the child´s position in his or her family and a peer group. The child´s learning difficulties take a share in his low self-confidence. Low self-confidence can manifest itself through inappropriate behaviour. A serious form of such behaviour could lead to SBD (specific behaviour disorders). They are often related to SLD. The practical part deals with the research, which compares the pupils with SLD at a common elementary school and the pupils at the school specialised in education of pupils with SLD. This thesis works on assumption that the pupil`s self-esteem is one of the important factors, which affect the chance of remedy. The transfer from a common elementary school to the system of special education uplifts the self-esteem and thereby improves the results of the SLD remedy. Another assumption is that the integration into the system of special education reduces the incidence and gravity of SBD. Finally, suggestions how to bring up and educate the pupils with SLD are described at the end of the thesis.
Description
katedra: KSS; přílohy: 1 CD; rozsah: 68
Subject(s)
specifické poruchy učení, specifické poruchy chování, sebevědomí, sebehodnocení, rodina, učitel, žák, kolektiv vrstevníků, speciální vzdělávání, základní škola, specific learning difficulties (sld), specific behaviour disorders (sbd), self-confidence, self-esteem, family, teacher, pupil, peer group, special education, elementary school
Citation
ISSN
ISBN